نتایج بیشتری یافت نشد

8 مورد مسیرهای کوهنوردی در تهران (حصارک و ...)

مقدمه

در این مطلب قصد داریم شما را با 8 مورد از مشهورترین مسیرهای کوهنوردی در تهران آشنا کنیم و شرایط و موقعیت هر یک از این مسیرها را بیان کنیم. مسیرهای متعددی برای کوهنوردی در تهران وجود دارد که کوهپیمایی از برخی از آن‌ها دشوار و در برخی آسان‌تر است و برای عموم مردم قابل استفاده هستند. اگر در کوهنوردی تازه‌کار هستید، می‌توانید راهی این مسیرها شوید و از مناظر و ییلاقات لذت ببرید. اکثر مسیرهای کوهنوردی در تهران در شمال این شهر قرار دارند که در ادامه بیشتر با این مسیرها آشنا خواهید شد.

تهران یکی از شهرهای کوهپایه‌ای ایران است که در دامنه‌ی کوه دماوند و در مجاورت رشته‌کوه البرز واقع شده است. به همین دلیل شهر تهران یکی از شهرهای محبوب برای دوستداران طبیعت‌گردی و کوهنوردی است. در این مطلب از وبلاگ مارکوشیال، توضیحاتی درباره مسیرهای کوهنوردی در تهران ارائه شده است.

مسیر کوهنوردی کلک‌چال

اگر به دنبال مسیری آسان برای صعود و زیبا برای تفریح هستید، مسیر کلک‌چال انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. این مسیر نیز بین مردم ساکن تهران محبوبیت زیادی دارد. مسیر کلک‌چال از مسیرهای کوهنوردی تهران است که در شمال این شهر قرار گرفته است و طول آن کوتاه است. از این مسیر برای طبیعت‌گردی چندساعته می‌توان استفاده کرد. شروع کلک‌چال از پارک جمشیدیه است. معمولاً با پیاده‌روی دوساعته می‌توان مسیر کم شیب و عریض را طی کرد و به منطقه‌ی کلک‌چال رسید که حدوداً 2600 متر ارتفاع دارد. مسیر کلک‌چال چالش کمی برای صعود دارد اما اگر قصد کوهنوردی در زمستان را دارید بهتر است کفش و لباس مناسب کوهنوردی را همراه داشته باشید. کوهنوردان حرفه‌ای نیز از دیدن این مسیر لذت خواهند برد و به جز راه اصلی، مسیرهای فرعی نیز برای کوهنوردان حرفه‌ای وجود دارد.

مسیر کوهنوردی دارآباد

در بخش شمالی شرقی منطقه شمیران یکی از مسیرهای معروف برای کوهنوردی را می‌توان یافت که یکی از مسیرهای کوهنوردی شمال تهران محسوب می‌شود. این مسیر، دارآباد نام دارد و شاید بتوان گفت یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است.

این مسیر از منطقه‌ای در نزدیکی شمیران که معمولاً کوهنوردان خودروی خود را در آنجا پارک می‌کنند، شروع می‌شود. منطقه دارآباد طبیعت زیبایی نیز دارد و می‌توان آبشارها و چشمه‌های آب متعددی را در آنجا مشاهده کرد. آب‌وهوای تازه این منطقه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن است. ارتفاع این مسیر در بلندترین قسمت تا 2600 متر نیز می‌رسد. مسیر دارآباد خود به راه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که برای افراد با مهارت‌های کوهنوردی مختلف درجه سختی متفاوتی دارد.

مسیر کوهنوردی دربند

می‌توان برای رفتن به ارتفاعات توچال راه دیگری را نیز انتخاب کرد. مسیر دربند یکی از پرطرفدارترین مسیرهای کوهنوردی تهران است و می‌توان با ادامه دادن آن به توچال رسید. قسمت مرتفع دربند معمولاً برای تفریح استفاده می‌شود و می‌توان چند ساعتی در آنجا برای کوهنوردی نیز استفاده کرد.

ارتفاع منطقه دربند حدوداً 1800 متر است و باید راهتان را به سمت شیرپلا ادامه دهید تا به توچال برسید. کوتاه‌ترین راه صعود به توچال از مسیر دربند می‌گذرد. البته توجه داشته باشید این مسیر چالش‌های متعددی دارد و شیب کلی آن زیاد است. راهپیمایی در مسیر دربند به توچال تقریباً مشکل است و طی کردن این مسیر در فصل زمستان پیشنهاد نمی‌شود. در مناطق نزدیک به قله، شدت باد بسیار زیاد است و بهتر است به‌صورت گروهی این مسیر را طی کنید.

مسیر کوهنوردی ولنجک

از میان مسیرهای کوهنوردی در تهران می‌توان به مسیر ولنجک نیز اشاره کرد. این مسیر یکی از پرترددترین مسیرهای کوهنوردی شمال تهران است و معمولاً برای دوستداران طبیعت مقصدی جذاب به شمار می‌آید. مسیر ولنجک به ارتفاعات توچال می‌رسد که حدود 4000 متر ارتفاع دارند و جزو رشته‌کوه البرز هستند. در نزدیکی قله توچال دریاچه‌ای با یخ طبیعی دیده می‌شود.

ارتفاع این مسیر کوهنوردی زیاد است به همین علت بهتر است برای طی کردن این مسیر کمی آمادگی جسمانی داشته باشید. همچنین بهتر است وسایل کوهنوردی و لباس گرم به همراه داشته باشید. توصیه می‌کنیم قبل از برنامه‌ریزی برای کوهنوردی در این مسیر آب‌وهوا را چک کنید. همچنین در ارتفاعات توچال معمولاً امکانات رفاهی پیدا نمی‌شود بنابراین آب آشامیدنی و مواد غذایی به همراه داشته باشید. توچال برای ورزش‌های زمستانی مجهز به پیست اسکی نیز مناسب است.

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر درکه یا پلنگ‌چال، یکی دیگر از پرترددترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است. این مسیر به قله‌ای منتهی می‌شود که حدود 2500 متر ارتفاع دارد. معمولاً در روزهای تعطیل هفته کوهنوردان زیادی برای طبیعت‌گردی این راه را انتخاب می‌کنند مسیر کوهنوردی درکه به‌طورکلی شش کیلومتر طول دارد و می‌توان در طول مسیر از منظره‌ زیبای رودخانه درکه نیز لذت برد.

اگر به‌طور حرفه‌ای کوهنوردی نمی‌کنید پیشنهاد ما این است که مسیر را تنها تا منطقه‌ی اذغالچال ادامه دهید. پس از این منطقه شیب راه عبوری زیاد می‌شود و در فصل زمستان خطر ریزش برف و بهمن در این منطقه افزایش می‌یابد. منطقه درکه دارای رستوران‌های ییلاقی و سنتی متعددی است و ممکن است در روزهای تعطیل سال بسیار شلوغ شود. 

مسیر کوهنوردی گلاب دره

مسیرهای کوهنوردی قبلی که معرفی شدند همگی برای استفاده افراد عادی نیز مناسب بودند و کوهنوردی در آن مسیرها بیشتر جنبه‌ی تفریحی داشت؛ اما مسیرهای کوهنوردی شمال تهران به همینجا ختم نمی‌شوند و مسیرهای دیگری نیز هستند که مناسب افراد حرفه‌ای هستند.

یکی از مسیرهایی که صعود از آن برای افراد کم تجربه دشوارتر است، مسیر گلاب دره نام دارد. این مسیر در اطراف منطقه‌ دربند قرار گرفته و ارتفاع نهایی آن 2250 متر است. معمولاً طی کردن مسیر گلاب دره برای کوهنوردان حدود دو ساعت زمان می‌برد و در طول مسیر می‌توانید آبشار طبیعی منطقه را نیز ببینید. مسیر گلاب دره با وجود قرار گرفتن در منطقه دربند حالت بکر خود را حفظ کرده است و در این مسیر خبری از رستوران‌های مختلف و جمعیت زیاد نیست.

مسیر کوهنوردی فرحزاد

مسیر کوهنوردی فرحزاد از جمله مسیرهای کوهنوردی در تهران است که بالارفتن از آن چالش زیادی به همراه دارد. شروع این مسیر از منطقه فرحزاد است که در ارتفاع 1650 قرار گرفته است. طول مسیر تقریباً 15 کیلومتر بوده و برای رسیدن به انتهای مسیر که تا ارتفاع 2600 متری ادامه دارد، باید از یک جاده‌ی پرپیچ‌وخم و سنگی رد شد.

طی کردن این مسیر 15 کیلومتری تقریباً پنج ساعت طول می‌کشد و بهتر است وسایل رفاهی مورد نیاز مانند مواد آشامیدنی و مواد غذایی مختلف به همراه داشته باشید. همچنین می‌توان این مسیر را با ماشین‌های کوهنوردی نیز طی کرد. مسیر کوهنوردی فرحزاد یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای کوهنوردی تهران است که از سال‌های پیشین بین کوهنوردان شهرت دارد.

مسیر کوهنوردی حصارک

یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی شمال تهران که برای کوهنوردان حرفه‌ای مناسب است، مسیر حصارک نام دارد. مسیر حصارک در شمال غربی تهران قرار گرفته است و معمولاً کوهنوردان حرفه‌ای برای طی کردن آن اقدام می‌کنند. این مسیر زیاد شناخته‌شده نیست و معمولاً افراد حرفه‌ای از پیچ‌وخم آن خبر دارند. این مسیر پرخطر خود به دو مسیر فرعی تقسیم می‌شود. ابتدای مسیرها در منطقه‌ی حصارک است که ارتفاعی برابر 1670 متر دارد.

می‌توان از این منطقه راهی یک مسیر کم شیب شد که حدود یک کیلومتر است و به یک آبشار زیبا ختم می‌شود. اگر راه را از آبشار ادامه دهید، وارد منطقه‌ای بکرتر خواهید شد که ناهمواری‌های متعددی دارد و طی کردن آن مشکل است. این مسیر به قله ختم می‌شود. مسیر دیگری هم به اسم قله بند عیش وجود دارد که با گذشتن از کنار دره حصارک به قله می‌رود.

سخن آخر

در این مطلب به معرفی مهمترین مسیرهای کوهنوردی در تهران پرداختیم. کوهنوردی یکی از بهترین ورزش‌ها و فعالیت‌ها برای بدن و روان انسان است. در زندگی پرمشغله و ماشینی مدرن گاهی نیاز است کمی از شهر دور شویم تا آرامش خود را بازیابیم و استرس‌های روزانه را از خود دور کنیم. طبیعت بهترین درمان برای اضطراب‌های روزانه‌ی زندگی ماست. خوشبختانه شهر تهران مناطق ییلاقی متعددی برای کوهنوردی و لذت بردن از آرامش طبیعت دارد و می‌توان روزهای تعطیل را با تفریح سالم کوهنوردی گذراند.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟