نتایج بیشتری یافت نشد

پنج قدم تا شروع کوهنوردی: آموزش قدم به قدم کوهنوردی مبتدی ها

مقدمه

برای آموزش کوهنوردی مبتدی باید به نکات مختلفی توجه کنید و قبل از شروع سفر مراحل متفاوتی را طی کنید تا تجربه‌ی سفری هیجان‌انگیز و لذت‌بخش برایتان رقم بخورد. در این مقاله در مارکوشیال تلاش شده است تا راهنمای کوهنوردی برای مبتدی‌ها ارائه شود و مواردی مثل انتخاب مقصد، ابزارهای لازم و آمادگی بدنی که از لازمه‌های کوهپیمایی موفق هستند، شرح داده شده‌اند.

کوهنوردی یکی از پر چالش ‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود. این ورزش نیازمند آمادگی بدنی و تجهیزات مناسب است. همچنین باید برای آن برنامه‌ریزی کاملی انجام شود تا خطرات و چالش‌های مختلف جان افراد را تهدید نکنند. با این وجود کوه نوردی فواید بسیار زیاد در کنار معایب آن دارد.

قدم اول: انتخاب مقصد

اگر قصد دارید کوهنوردی را شروع کنید، قدم اول این است که مسیری مناسب برای خودتان انتخاب کنید. معمولاً بهتر است افراد مبتدی ابتدا از مسیرهای آتش‌فشانی و آب‌وهوای آفتابی شروع کنند زیرا کوهستان‌های برفی چالش‌ها و خطرات مختلفی دارند. برای انتخاب مسیر درست باید بتوانید میزان توانایی خود را در نظر بگیرید.

اولین فاکتور توانایی که دارای اهمیت است، توان جسمانی شماست. باید بتوانید از عضلات خود به‌درستی استفاده کنید. مسیرهای مرتفع معمولاً برای افراد مبتدی بسیار سخت است. پیشنهاد می‌کنیم مسیری آسان و بدون چالش را برای اولین کوهنوردی خود انتخاب کنید. بهتر است قبل از شروع کوهنوردی از تجربه‌های افراد دیگر کمک بگیرید. مطالعه‌ی کتاب‌های مرتبط با کوهنوردی نیز برای کسب اطلاعات ضروری مناسب است. بهتر است قبل از صعودهای مشکل در باشگاه‌های کوهنوردی تمرین کنید و تکنیک‌های مختلفی را یاد بگیرید. آموزش کمک‌های اولیه نیز یکی از موارد ضروری است. 

فاکتور دیگری که در توانایی شما تأثیر می‌گذارد توان روحی‌تان در تحمل دشواری‌هاست. ممکن است هوا سرد باشد یا مسیر مسدود شود، باید بتوانید چالش‌های مختلف را ازنظر روحی نیز تحمل کنید. کوهنوردی تجربه‌ای جدید برای شما به‌وجود می‌آورد که از تجربه‌ی زندگی روزمره فاصله دارد.

ممکن است در مسیرهای طولانی نتوانید تا چند روز حمام کنید یا آب آشامیدنی به‌سختی پیدا شود. بنابراین پیش از شروع سفر باید این سختی‌ها را نیز در نظر داشته باشید. همچنین بهتر است پیش از سفر، آب و هوای مقصد مورد نظر، مسافت و ارتفاع را نیز در نظر داشته باشید. برای بالا بردن امنیت می‌توانید عضوی از یک گروه کوهنوردی باتجربه شوید تا از دانش و مهارت دیگر افراد استفاده کنید. چندین گروه کوهنوردی مبتدی در تهران و شهرهای دیگر ایران وجود دارد که برای شروع این رشته مناسب هستند.

قدم دوم: ابزارآلات مورد نیاز

برای شروع کوهنوردی وسایل مختلفی مورد نیاز است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای این ورزش کفش کوهنوردی مناسب است. این کفش می‌تواند در طول مسافت از پاهای شما در برابر شیب کوه، سنگ‌ها و موانع محافظت کند. همچنین یک کفش مناسب از لیز خوردن شما در دامنه‌های دارای شیب جلوگیری خواهد کرد. حتماً در زمان خرید کفش آن را با جوراب مناسب امتحان کنید تا دقیقاً اندازه‌ی پایتان باشد و در پیاده‌روی‌های طولانی به عضلاتتان آسیب نرساند. کفش‌های کوهنوردی از بدنه‌ای با جنس ویژه ساخته شده‌اند و آج‌های کف آن‌ها می‌توانند از آسیب دیدن کف پاها جلوگیری کنند. 

معمولاً برای طی کردن مسیرهای کوهنوردی به یک کوله‌پشتی مناسب نیز نیاز خواهید داشت. کوله‌پشتی باید با فیزیک اندامتان متناسب باشد، بندهای مختلفی داشته باشد و بندهای اصلی آن شانه‌هایتان را اذیت نکند. برای طی کردن مسیرهای مختلف کوله‌پشتی‌های متفاوتی با گنجایش‌های مختلف وجود دارد که با توجه به مسیر می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. تلاش کنید تا جایی که امکان دارد وسایل کمی در کوله‌پشتی خود بگذارید. در چیدن وسایل وسواس به خرج دهید و سعی کنید وسایلی که ضروری نیست را به‌صورت اشتراکی مصرف کنید تا وزن کوله کاهش یابد.

حواستان به آب آشامیدنی باشد. اگر در مسیر حرکت منبع مناسبی برای آب وجود دارد نیازی به حمل بطری‌های زیاد آب نیست. سعی کنید خوراکی‌های سبک اما پر انرژی را برای سفرتان انتخاب کنید تا سوخت بدنتان را تأمین کند. حتی اگر تشنه نیستید بهتر است در فواصل زمانی معین آب مصرف کنید. هوای سرد باعث می‌شود معمولاً افراد احساس تشنگی نکنند اما بدن برای حرکت و سوخت‌رسانی به اندام‌ها به آب نیاز دارد. 

قدم سوم: سنجش مسیر

یکی از نکات مهمی که باید در آموزش کوهنوردی مبتدی به آن توجه داشته باشید، مسئله‌ی مسیریابی است. معمولاً به‌سادگی می‌توان با استفاده از GPS های موجود در گوشی همراه راه را پیدا کرد اما باید مراقب باشید که ممکن است در کوهستان آنتن گوشی وجود نداشته باشد یا باتری گوشی همراهتان تمام شود. بنابراین برای احتیاط قبل از شروع سفر نقشه‌ی دستی محل را پیدا کنید و آن را در کوله‌پشتی خود نگه دارید. بهتر است شیوه‌ی درست نقشه‌خوانی را یاد بگیرید و یک قطب‌نما نیز همیشه همراه خود داشته باشید. سعی کنید تا جای ممکن در مسیر اصلی موردنظرتان حرکت کنید. اگر مانعی مسیر را از بین برده باشد باز هم جهت کلی حرکت را با قطب‌نما در نظر داشته باشید. 

قدم چهارم: آمادگی برای کوهنوردی

مسیرهای کوهستانی معمولاً خطرهای خود را همراه دارند. ممکن است اتفاقات و چالش‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای در سر راهتان قرار گیرد. در راهنمای کوهنوردی برای مبتدی‌ها باید به این نکات توجه ویژه‌ای شود. اگر قصد دارید سفر کوهنوردی شروع کنید حتماً پیش از شروع سفر به یکی از نزدیکانتان سفر خود را اطلاع دهید و او را از محل دقیق خود مطلع کنید تا اگر تأخیر داشتید یا بر اثر حادثه‌ای نتوانستید برگردید، آن شخص بتواند به نیروهای کمکی خبر دهد.

بهتر است برای موارد ضروری وسایل خاصی را همیشه همراه داشته باشید. برای روشن کردن آتش همیشه فندک داشته باشید. همچنین داشتن یک چاقوی تیز سفری کاملاً ضروری است. بهتر است برای مواقع بروز مشکل یک جعبه‌ی کوچک از وسایل کمک‌های اولیه در کوله‌پشتی خود قرار دهید. قرص‌های مسکن، پماد استریل و مواد ضدعفونی‌کننده برای هر سفر کوهنوردی کاملاً نیاز هستند. بهتر است یک سوت نیز برای درخواست کمک همراه داشته باشید تا اگر در جایی گیر افتادید گروه نجات با کمک آن بتواند مکان شما را پیدا کند.

قدم پنجم: مراقبت در طول سفر

در پروسه آموزش کوهنوردی مبتدی بیاموزید که با شروع سفر باید دائماً مراقب بدنتان باشید و نسبت به علائم درد عضلانی واکنش نشان دهید. بهتر است از ابتدای سفر با توجه به انرژی و آمادگی بدنی خود قدم‌هایتان را طوری تنظیم کنید که زود خسته نشوید. با ریتمی یکنواخت و یکسان قدم بردارید تا میزان خستگی به حداقل برسد. بهتر است هر نیم ساعت استراحتی داشته باشید و بار کوله‌پشتی‌تان را از روی دوش بردارید. در استراحت‌ها سعی کنید بنشینید و آب بنوشید. این کار باعث می‌شود طی کردن مسیر برایتان مشکل نباشد. 

در سفرهای کوهنوردی شرایط آب‌وهوایی نیز بسیار مهم است. ممکن است تغییر آب‌وهوا یک مقصد ساده را تبدیل به چالشی جدی کند. قبل از سفر بهتر است آب‌وهوا را در نظر بگیرید و برای آن آماده باشید. در صورت بارانی بودن روز باید با خود پانچو های ضدآب همراه داشته باشید. همچنین اگر هوا خیلی گرم باشد همیشه احتمال آفتاب‌سوختگی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم در مسیرهای کوهستانی به تغییرات آب‌وهوا توجه کنید و اگر باران شروع به باریدن کرد سریع خودتان را به پناهگاهی امن برسانید. 

سخن آخر

کوهنوردی یکی از هیجان‌انگیز‌ترین ورزش‌های موجود است. این ورزش می‌تواند ضربان خونتان را بالا ببرد و حس تندرستی و شادابی را به بدنتان منتقل کند. اما ورزش کوهنوردی چالش‌های مختلفی نیز دارد و صرفاً علاقه برای شروع سفر کوهنوردی کافی نیست.

بهتر است قبل از شروع کوهنوردی به نکات ذکر شده کاملاً توجه کنید تا اتفاق ناگواری برایتان رخ ندهد. طبیعت بسیار زیبا و سخاوتمند است اما با برای رویارویی با آن باید آماده باشیم تا بلایای مختلف و وضعیت‌های دشوار به ما صدمه‌ای نرسانند. همچنین میتوانید از بین ایونت های کوه نوردی مناسب ترین را در مارکوشیال برای خود انتخاب کرده و در آن خاطرات تکرار نشدنی را برای خود رقم بزنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟