نتایج بیشتری یافت نشد

10 مورد از فواید کوهنوردی + 3 مورد از معایب کوهنوردی! که باید قبل از رفتن به کوهنوردی بدانید...

مقدمه

در این مطلب قصد داریم که 10 مورد از فواید کوهنوردی را به شما معرفی کنیم. البته این مطلب به شکل خلاصه به 3 مورد از معایب کوهنوردی نیز می‌پردازد. ورزش کوهنوردی فواید و مضرات بسیار زیادی دارد که اگر بتوانیم به صحیح‌ترین حالت ممکن این ورزش را انجام دهیم، مطمئنا خطری ما را تهدید نخواهد کرد. به همین علت تصمیم گرفتیم نکاتی را در خصوص ایمنی این ورزش برای شما بیان کنیم. 

کوهنوردی می‌تواند به چندین شکل انجام شود، برای مثال:

-  راهپیمایی

-  صعود به قله‌های مرتفع و گوناگون

-  کوه‌روی

-  صخره‌نوردی

کوهنوردی را می‌توان در لیست تفریحات سالم نیز قرار داد. هر چند کوهنوردی برای برخی از افراد یک شغل محسوب می‌شود و از این راه کسب درآمد می‌کنند. کشورمان با کوه‌های بسیار مرتفع خود زمینه‌ساز کشف‌ استعداد‌های بسیار زیاد در این ورزش شده و امروزه بسیاری از مردم در به شکل حرفه‌ای در این رشته فعالیت می‌کنند. بنابراین ورزش کوهنوردی در حال حاضر یکی از ورزش‌های رسمی کشور بوده و علاقمندان بسیار زیادی در سراسر ایران دارد. فواید کوهنوردی در هر گروه سنی تاثیر گذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فواید کوهنوردی به ادامه این مطلب توجه فرمایید.

10 مورد از فواید کوهنوردی

تاثیر ورزش کوهنوردی برای باز شدن مویرگ‌های بدن 

مویرگ‌های بدن هر فردی در شرایط معمولی و در زمان استراحت به میزان 15% ظرفیت خود باز شده و فعالیت می‌کند. اما جالب است بدانید که در زمان کوهنوردی این میزان به 95% افزایش پیدا می‌کند. زیرا اکسیژن و همچنین غذایی که مورد نیاز بدن انسان است از طریق همین مویرگ‌ها در تمامی نقاط بدن پخش می‌شود. در نتیجه با فعالیت بیشتر و نیز باز شدن مویرگ‌ها، اکسیژن و مواد غذایی با سرعت بالاتر و همچنین سطح کیفی بهتر، به عضلات بدن، مغز و احشای داخلی بدن راه پیدا می‌کند.

عدم مبتلا شدن به بیماری نقرس

همانگونه که گفتیم ورزش کوهنوردی از فواید بسیار متعددی برخوردار است و یکی از این فواید جلوگیری از ابتلا به نقرس می‌باشد. به وجود آمدن رسوبات در تاندون‌ها و مفاصل بدن باعث مبتلا شدن به بیماری نقرس می‌شود. اما فعالیت در ورزش کوهنوردی از ایجاد رسوبات در مفاصل و تاندون‌ها جلوگیری می‌کند.

فواید کوهنوردی برای افزایش خون در عضلات بدن

ورزش کوهنوردی تاثیر مستقیمی بر زیاد شدن میزان خون در عضلات بدن انسان دارد. فعالیت در این ورزش زمینه‌ساز افزایش 20 برابری اندازه خون در عضلات شده و همین موضوع سبب رسیدن غذای بیشتر به عضلات بدن و همچنین قدرتمندتر شدن آن‌ها خواهد شد. این مورد یکی از فواید کوهنوردی در بدنسازی است.

تاثیر مستقیم کوهنوردی برای عدم ابتلا به دیابت

در زمانی که انسان مشغول کوهنوردی است، موادهای شناور در خون مثل کلسترول، اسید اوریک، قند و همچنین پروتئین‌ها به بهترین حالت ممکن به سوخت و ساز مشغول می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که سوخت و ساز مناسب خون از ابتلا به بیماری قند و یا همان دیابت جلوگیری کند.

فواید کوهنوردی برای از بین رفتن چربی

در مواقعی که انسان مشغول ورزش است و بخصوص در زمانی که انسان کوهنوردی می‌کند، میزان کالری که مورد نیاز بدن انسان می‌باشد، دچار افزایش 3 برابری می‌شود. در نتیجه بدن انسان برای تامین این میزان کالری مجبور است که چربی‌های ذخیره‌شده را سوزانده و آن‌ها را مصرف کند. بنابراین در زمان ورزش، انسان شدیدا عرق کرده و برخی از چربی‌های زیر پوست بدن انسان با توجه به تعریق دفع خواهند شد.

عدم ابتلا به افسردگی و اضطراب

یکی از نکات بسیار جالب در رابطه با ورزش کوهنوردی این است که فعالیت در این ورزش علاوه بر اینکه از آسیب‌های جسمی جلوگیری کرده و سبب سلامت جسمانی انسان می‌شود، کمک بسیار بزرگی به بهبود وضعیت روحی انسان نیز می‌کند. در مواقعی که شما کوهنوردی می‌کنید افکارهای منفی دور خواهند شد و این ورزش باعث می‌شود که شما خلق و خوی بهتری پیدا کنید. از دیگر فواید کوهنوردی برای روح می‌توان به بالا رفتن اعتماد به نفس انسان‌ اشاره کرد. 

فواید کوهنوردی برای جلوگیری از بی‌خوابی

یکی از مشکلاتی که امروزه در جامعه ما وجود دارد، بی‌خوابی است. یکی دیگر از فواید کوهنوردی منظم این است که بی‌خوابی‌های شبانه را درمان می‌کند. این موضوع کاملا ثابت شده و علمی است. برای کسب اطلاعات در مورد این نظریه می‌توانید با افرادی که در ورزش کوهنوردی فعالیت می‌کنند، مشورت کنید.

فواید کوهنوردی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

در این مطلب اشاره کردیم که ورزش کوهنوردی از بیماری‌های گوناگونی جلوگیری می‌کند. دیابت و نقرس از جمله بیماری‌های هستند که در صورت کوهنوردی انسان به آن‌ها مبتلا نخواهد شد. مطالعات بسیار زیاد نشان داده است که فعالیت در ورزش کوهنوردی خطر ابتلا با چندین گونه سرطان را نیز کاهش خواهد داد. برای مثال:

-  سرطان ریه 

-  سرطان کولون

-  سرطان پستان

-  آندومتر

فواید کوهنوردی برای زنان

با توجه به اینکه بانوان میزان تحرک کمتری نسبت به آقایان دارند، در نتیجه احتمال چاق شدن آن‌ها بسیار بیشتر از آقایان است. با توجه به این موضوع و نیز برای جلوگیری از دردهای عضلانی و پوکی استخوان، ضرورت دارد که بانوان در دوره پس از جوانی، فعالیت خود را در ورزش کوهنوردی آغاز کنند. مطمئنا در این صورت سیستم بدنی خانم‌ها بسیار مقاوم‌تر از گذشته خواهد شد. در این صورت خطر چاقی و ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز بانوان را تهدید نخواهد کرد.

 فواید کوهنوردی برای کودکان

هر چند ورزش کوهنوردی کمی برای کودکان خطرناک است، اما رعایت نکات ایمنی و مراقبت والدین از فرزندان باعث می‌شود که کوهنوردی برای آن‌ها فواید بسیار زیادی داشته باشد. حضور کودکان در کوهپیمایی زمینه‌ساز افزایش روحیه و نشاط، تقویت عضلات، بهبود یافتن عملکرد قلب کودک و همچنین مستحکم شدن استخوان‌بندی‌ آن‌ها خواهد شد.

معایب و مضرات کوهنوردی

در این قسمت از مطلب قصد داریم که به چندین مورد از معایب کوهنوردی اشاره کنیم. موارد ریز و درشتی در این خصوص وجود دارد که به سلامت جسمی انسان آسیب می‌رساند. این موارد متشکل از گم شدن، آسیب‌دیدگی، درد در ناحیه زانو، ارتفاع زدگی و اشعه خورشید می‌باشد. در ادامه به 3 مورد از معایب کوهنوردی می‌پردازیم که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

سرمای شدید و کاهش رطوبت

کوهنوردی در اواخر پاییز و در فصل زمستان ممکن است که شما را به بیماری سرما خوردگی مبتلا کند. همچنین افزایش ارتفاع باعث کاهش رطوبت و سرد شدن هوا خواهد شد. توصیه می‌کنیم که سعی کنید برای کوهنوردی در فصل زمستان با کوهنوردان باتجربه همراه شوید. قبل از کوهپیمایی نیز چگونگی آب و هوای منطقه مورد نظر خود را بررسی کنید. همچنین سعی کنید لباس مناسب تهیه کرده و از نفوذ سرما به بدن خود جلوگیری کنید. 

کمر درد

از دیگر معایب کوهنوردی می‌توان به کمر درد اشاره کرد. امکان دارد که شما در زمان کوهنوردی کوله‌پشتی‌های سنگینی را حمل کنید. در این صورت طبیعی است که به کمر دردهای شدید دچار شوید. کوهپیمایی طولانی مدت و استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین برای شما بسیار مضر خواهد برد. با توجه به این مسأله، شما باید از کوله‌پشتی‌های سبک استفاده کنید. کوله‌هایی که وسایل درون آن حداقل یک پنجم وزن شما باشد.

حیوانات وحشی

حجوم حیوانات وحشی نیز یکی از بزرگ‌ترین معایب کوهنوردی به حساب می‌آید. اگر ساکن شهر تهران هستید و فعالیت کوهنوردی خود را در این شهر به انجام می‌رسانید، باید به اطلاع شما برسانیم که کوه‌های تهران حیوانات وحشی نداشته و خطری از این نظر شما را تهدید نمی‌کند. اما چنانچه برای کوهنوردی به شهری خارج از تهران می‌روید، سعی کنید با افرادی همراه شوید که مسیرهای کوه‌ را به خوبی می‌شناسند و در صورت خطرات احتمالی، توانایی جلوگیری از آن‌ها را دارند.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟