رویدادهای آموزشی آنلاین : ایجاد کلاس آنلاین در کمترین زمان

هر کجا هستم باشم، آموزش مال من است

رویدادهای آموزشی آنلاین این روزها جای خود را میان اغلب ما و در زندگی‌مان باز کرده‌اند. دنیای امروز پرشتاب است اما خیلی وقت است که دیگر محدود نیست. آزادی از آن ماست اگر و فقط اگر خودمان بال‌های بسته‌‌ی ذهنمان را باز کنیم و جرات کنیم به سمت تجربه‌های جدیدی پرواز کنیم که فرای مرزهای از پیش‌ساخته‌مان‌ هستند. آموزش در این دنیای پرشتابِ شبانه‌روز بیدار هم، همینطور است. دیگر یادگیری محدود به چهاردیواری کلاس‌های درس و مدرسه و دانشگاه نیست. دیگر نیاز نیست با هزار زحمت و جان کندن خودمان را به سرعت از این کلاس به آن کلاس برسانیم و بخش زیادی از روزمان را در رفت‌‌وآمد و خیابآن‌های شلوغ از دست بدهیم. 

رویدادهای آموزشی آنلاین همه چیز را متحول کرده‌اند و عرصه‌ای نوین برای یادگیری به‌صورت بی‌مرز و محدوده پدید آورده‌اند؛ اما درکتان می‌کنیم اگر نگران باشید و بخواهید بدانید که چه چیزی باعث می‌شود یک رویداد آموزشی آنلاین از بین تعداد بی‌شماری از کلاس‌ها و کارگاه‌های حضوری و مجازی به رویدادی مفید و برجسته تبدیل شود. پاسخ چندان سخت نیست. فقط لازم است برگزارکننده‌ی رویداد آموزشی آنلاین مدنظر شما یک شرکت معتبر و متخصص باشد تا بتواند از قبل تمام نیازهای استاد و دانشجویان حاضر در دوره را پیش‌بینی و پیاده‌سازی کرده باشد. مارکوشیال مجموعه‌ای است که در این زمینه می‌تواند تمام و کمال همراه و همدل با شما باشد.

مارکوشیال "رویدادهای آموزشی آنلاین" بسیاری را برگزار می‌کند، از رویدادهای آموزشی عمومی همچون آموزش مهارت‌های نرم و توسعه فردی گرفته تا آموزش‌های مربوط به خودرو مثل کارشناسی رنگ، از دوره‌های زمین‌شناسی گرفته تا دوره‌های آموزش هنرهای دستی، در همه‌شان مارکوشیال پابه‌پای شماست و فرقی نمی‌کند که شما برگزارکننده‌ی رویداد هستید یا شرکت‌کننده؛ با ارتباط گرفتن با مارکوشیال به شما اطمینان می‌دهیم که همه چیز به‌خوبی پیش خواهد رفت. حتی اگر قصد دارید برای دوره‌ای که برگزار می‌کنید مدرک ارائه دهید، مارکوشیال می‌تواند برای شما از طراحی تا چاپ مدرک را انجام دهد یا بارکدهایی برای ورود به کلاس‌ها و دوره‌های شما آماده کند تا اعضا بتوانند با آن وارد دوره شوند. اگر هم شرکت‌کننده هستید باز هم نگران نباشید، از طریق سایت یا اپلیکیشن مارکوشیال در رویداد آموزشی آنلاین مدنظرتان ثبت‌نام کنید و بی‌دغدغه منتظر تاریخ شروع باشید. اما بیایید در ادامه دقیق‌تر رویدادهای آموزشی آنلاین را بررسی کنیم.

رویداد آموزشی آنلاین چیست؟

بیایید یک لحظه تصور کنیم که شما در خانه‌تان راحت نشسته‌اید، یک فنجان قهوه آماده کرده‌اید که بخورید و فنجان در دستتان است و همزمان می‌خواهید در یکی از رویدادهای آموزشی آنلاین و بین‌المللی هم شرکت کنید. باور کنید امروز این دیگر یک داستان تخیلی نیست. از شما تا رویدادهای آموزشی بین‌المللی فقط چند کلیک ناقابل فاصله است. این امکانی است که بستر اینترنت و سازندگان آن به ما هدیه داده‌اند؛ اما برای شرکت در رویداد آموزشی آنلاین فقط داشتن اینترنت و وب‌کم کفایت نمی‌کند و دقیقا همینجاست که مجموعه‌هایی همچون مارکوشیال با درک نیازهای یادگیری مدرن تلاش می‌کنند تا از فناوری‌های پیشرفته برای فراهم کردن تجربه‌‌ای بی‌نظیر در آموزش استفاده کنند و همه چیز را از سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) گرفته تا ابزارهای تعاملی و بارکدهایی که کلید ورود به دنیای بی‌کران دانش هستد بی‌دردسر و بدون استرس برای شما آماده می‌کنند.

 ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با سیر تا پیازِ رویدادهای آموزشی آنلاین آشنا کنیم تا شما بتوانید مطمئن‌تر برای برگزاری رویدادتان تصمیم بگیرید و اگر هم به دنبال شرکت در دوره‌ای هستید، بتوانید ساده‌تر دست به انتخاب بزنید.

پس آسوده بنشینید و پیش از آنکه قهوه‌تان سرد شود، همچنان که این مقاله را می‌خوانید آن را هم نوش جان کنید تا با هم به ماجراجویی در دنیای بی‌انتهای رویدادهای آموزشی آنلاین برویم. از مزایای یادگیری در خوابگاه دانشگاهی گرفته تا کلاس‌های آنلاین در ساعت ۲ نیمه‌شب، همه و همه را بررسی خواهیم کرد. آماده‌اید؟ کمربندها را محکم ببندید! پرواز در دنیای دانش آغاز شده است!

آموزش آنلاین فرایندی است که در آن دانش و مهارت‌ها از طریق اینترنت و بسترهای آنلاین به افراد منتقل می‌شود. این بسترها می‌توانند به‌صورت پلتفرم‌های مختلفی از جمله وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، وبینارها و کلاس‌های مجازی با بسترهای اختصاصی باشند. این روزها از طریق آموزش آنلاین شما می‌توانید حتی در دانشگاه‌های خارجی بورسیه بگیرید و تحصیل کنید؛ اما در همین ایران خودمان هم این امکان وجود دارد که در مجموعه‌ی گسترده‌ای از آموزش‌های آکادمیک، مهارت‌های حرفه‌ای یا حتی دوره‌های هنری در بسترهای آنلاین شرکت کنید و به آموزش‌هایی بسیار با کیفیت دسترسی داشته باشید. حتی در بسیاری از این دوره‌ها شما می‌توانید مدرک بسیار معتبر همانند دوره‌های حضوری دریافت کنید و خیالتان راحت باشد که این مدرک قابلیت وارد کردن شما به بازار کار یا ارتقای شغلی یا هر چیز دیگر که مدنظرتان است را دارد و قرار نیست فقط قابش کنید و بچسبانید روی دیوار اتاق خوابتان.

هر طور که راحتید: همزمان یا غیرهمزمان

همانطور که گفته شد رویدادهای آموزشی آنلاین بر بسترهایی مخصوص سازماندهی می‌شوند. این بسترها علاوه بر اینکه امکان دسترسی به منابع آموزشی و فعالیت‌های پویا برای یادگیری بهتر را فراهم می‌کنند، بر حسب نیاز امکاناتی همچون ارسال تکالیف، برگزاری آنلاین تست‌ها و ردیابی پیشرفت نیز دارند. 

نکته‌ی دیگر درباره‌ی‌ی رویدادهای آموزشی این است که برخی از آن‌ها به‌صورت همزمانند؛ یعنی استاد و شاگردان همه در یک لحظه آنلاین و با هم در تماسند. به عبارت دیگر کلاس در این سبک به‌صورت لایو یا زنده برگزار می‌شود. برخی دیگر از این رویدادها هم هستند که می‌توانند به‌صورت غیرهمزمان انجام شوند. در رویدادهای آموزشی غیرهمزمان، استاد منابع درسی شامل ویدئوها، اسلایدها، صوت‌ها، تصاویر و... را روی بستر قرار می‌دهد و شما می‌توانید هر زمان که وقت آزاد دارید، آن‌ها را دانلود و مشاهده کنید.

هر چیز جدیدی بد نیست: مزایای رویدادهای آموزشی آنلاین

در بعضی از فرهنگ‌‌ها مردم بیشتر علاقه دارند به همان ابزار یا شیوه‌ای که قبلا با آن کاری را انجام می‌دادند بچسبند و انرژی برای تغییر صرف نکنند. درست است که می‌گویند مغز ما اینطور ساخته شده که به‌طور دیفالت با تغییر مقابله می‌کند، اما داستان این است که ما می‌توانیم وارد مُدِ دِوِلوپر مغزمان شویم و افکار اشتباه را اصلاح کنیم. بیایید اصلا از انرژی مصرفی توسط مغزمان در دو حالت برایند بگیریم:

فرض کنید یک بار در یک کلاس آنلاین شرکت می‌کنید و باید یک عالم انرژی صرف کنید تا به آن عادت کنید. در کنار این انرژی که صرف کرده‌اید چند پاداش نصیبتان شده است؛ از جمله:

  • هزینه رویدادهای آموزشی آنلاین اغلب کمتر از کلاس‌هاست؛
  • لازم نیست تاکسی بگیرید یا پول بنزین بدهید برای آنکه خودتان را به محل برگزاری دوره برسانید؛
  • لازم نیست یادداشت برداری کنید، اغلب دوره‌ها ضبط شده یا فایل‌های ضروری در اختیار شما قرار داده می‌شود؛
  • لازم نیست توی ترافیک دود بخورید و با سردرد و اعصاب خُردی برسید سر کلاس؛
  • منابع آموزشی همیشه دم دستتان هستند؛ 
  • حتی به آموزش‌های آن سوی کره زمین هم دسترسی دارید بی‌‌آنکه بخواهید هزینه بلیط و رفت‌و‌آمد و هتل و... بپرداید؛
  • با آموزش آنلاین حتی نصف شب هم می‌توانید در کلاس شرکت کنید چه برسد به صبح؛
  • به انواع محتواهای تخصصی اعم از صوت، ویدئو، عکس و... دسترسی دارید و هرچه را یادتان رفت می‌توانید با یک سرچ ساده سریعا بیابید.

تازه این‌ها فقط چندتا از مزایاست. حالا خودتان برآورد کنید که عادت کردن به کلاس آنلاین انرژی بیشتری نیاز دارد یا پرداخت هزینه‌ی گزاف برای کلاس حضوری و رفت و آمد و دود خوردن و پول دادن به روانپزشک برای تجویز دارو برای درمان اعصاب خردی ناشی از سر و صدای سرسام‌آور ماشین‌ها؟ راستی چی بهتر از این که مجبور نباشید مسافرتتان را دائم عقب بندازید برای اینکه دلتان نمی‌خواهد در کلاس غیبت کنید؟ خیلی ساده کلاس را بگذارید توی جیبتان و ببرید هر کجا که دلتان خواست!

چالش‌های آموزش آنلاین

با وجود مزایای فراوان، رویدادهای آموزشی آنلاین چالش‌هایی نیز به همراه دارند. از جمله‌ی این چالش‌ها می‌توان به مسائل فنی مانند قطعی اینترنت، نیاز به تجهیزات مناسب و مسائل مربوط به حفظ انگیزه و تمرکز دانش‌آموزان در محیط‌های غیرحضوری اشاره کرد. علاوه بر این، تضمین کیفیت آموزش و ارزیابی دقیق دانش‌آموزان نیز از دغدغه‌های موجود در این زمینه است که البته با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ابزار مناسب و پشتیبانی فنی، امکان مدیریت این چالش‌ها به آسانی وجود دارد.

تاریخچه آموزش آنلاین در دنیا

در دل تلاطمات دنیای مدرن، یک انقلابِ مخملی، پیوسته در حال وقوع است؛ انقلابی که مرزها را درمی‌نوردد و دیوارهای کلاس‌های سنتی را فرو می‌ریزد. بی‌شک، ایده‌ی آموزش از راه دور آغازگر این مسیر بوده است؛ اما آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید که ماجرای رویدادهای آموزشی آنلاین از کجا شروع شده است؟ در مقاله‌ی پیشِ‌رو قصد داریم شما را با ریشه‌های این پدیده‌ی شگفت‌انگیز و تأثیر آن بر جهان امروزی آشنا کنیم.

با جرات می‌توان گفت که آموزش آنلاین تنها محصول دهه‌های اخیر نیست؛ بلکه داستان آن به دهه‌ها پیش برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که اولین ایمیل‌ها در فضای مجازی رد و بدل می‌شدند. از دورانی که ارتباطات از طریق خطوط تلفن و مودم‌های دایال آپ انجام می‌گرفت و باید آن غیژغیژهای سرسام‌آور و هزار بار شماره‌گیری را برای اتصال به اینترنت تحمل می‌کردیم، تا عصر حاضر که فناوری‌های پیشرفته و اتصال دائمی به اینترنت آموزش را به یک تجربه‌ی همه‌جانبه و سهل‌الوصول تبدیل کرده‌‌اند زمان زیادی نمی‌گذرد؛ اما همه چیز آنچنان تغییر کرده که گویی از اول ما بر همین بستر نشسته بودیم. در این مسیر، بسیاری از موسسات و دانشگاه‌های بزرگ جهان، نقش پیشگام را ایفا کرده‌اند و با ارائه‌ی دوره‌های آنلاین، مسیری برای تحقق آموزش بدون مرز فراهم آوردند؛ اما چه بود آن شرارتِ اولیه که آتش این انقلاب بزرگ را شعله‌ور ساخت؟

آغازگران آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی یا e-learning به دهه‌های 1960 و 1970 برمی‌گردد؛ یعنی حدودا زمانی که کامپیوترها و اینترنت از انحصار وزارت دفاع امریکا خارج شده و آرام آرام به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی رسیدند. اولین دوره‌های آموزشی با استفاده از کامپیوتر در دانشگاه‌هایی مانند استنفورد و ایلینوی ارائه شدند و این امکانات جدید، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌ی آموزش از راه دور بودند. دوره‌های آموزشی آنلاین اولیه دوره‌هایی غیرهمزمان و اغلب شامل متن‌ها و تمرین‌ها بودند که دانشجویان می‌توانستند به‌صورت انفرادی روی آن‌ها کار کنند؛ اما فقط کمی بعدتر، مسیر گسترش این دوره‌ها به شیوه‌ای متفاوت‌تر هموار شد.

پیشرفت‌های فناوری و توسعه با آموزش آنلاین چه کردند؟

با پیشرفت تکنولوژی و آسان‌تر شدن دسترسی به اینترنت در دهه‌های 1980 و 1990، رشد آموزش آنلاین سرعت گرفت، دوره‌های آموزشی متنوع‌تر شدند و امکاناتی مانند انجمن‌های آنلاین، چت‌روم‌ها و ایمیل به ابزارهای اصلی آموزش از راه دور تبدیل شدند. این دوره شاهد شکل‌گیری اولین مدارس و دانشگاه‌های مجازی بود که به‌طور کامل در بستر اینترنت برگزار و اداره می‌شدند.

ورود به عصر MOOCs

یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در تاریخ آموزش آنلاین، ظهور دوره‌های همگانی یا MOOCs در اوایل دهه‌ی 2010 بود. این دوره‌ها که توسط موسسات معتبری مانند MIT و هاروارد ارائه می‌شدند، با سرعت زیادی به محبوبیت رسیدند و امکان دسترسی به آموزش‌های باکیفیت را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فراهم کردند.

با همگانی شدن دوره‌های آموزش آنلاین و آسان‌تر شدن دسترسی افراد از گروه‌های مختلف به اینترنت، تقاضا برای دسترسی به آموزش‌های به‌روز و متنوع و انعطاف‌پذیر نیز گسترش یافت و رویدادهای آموزشی آنلاین به یک رکن حیاتی در ارتقای دانش و یادگیری تبدیل شدند. با این اتفاق شرکت‌ها، موسسات آموزشی و حتی دولت‌ها نیز به‌سوی این راهکار آموزشی که در دراز مدت هزینه‌ی کم‌تری برای آن‌ها داشت روی آوردند تا به نیازهای در حال تغییر جوامع پاسخ دهند. این امر منجر به توسعه‌ی بیشتر بسترهای آموزشی آنلاین و افزایش تنوع محتوای قابل ارائه شد و دوره‌هایی با کیفیت جهانی حتی در دسترس افرادی در جوامع جهان سوم قرار گرفتند.

آینده آموزش آنلاین و چالش‌های پیش رو

هم‌اکنون آموزش آنلاین در مسیر تکامل خود قرار دارد و با چالش‌های جدیدی مواجه است. مسائلی مانند امنیت داده‌ها، تضمین کیفیت آموزش و ارزیابی مؤثر دانشجویان از جمله موضوعاتی هستند که باید بیش از پیش روی آن‌ها مانور داده شود. با‌این‌حال، پتانسیل بالای آموزش آنلاین برای دسترسی گسترده و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی، آن را برای همیشه به یکی از اجزای جدانشدنی سیستم‌های آموزشی تبدیل کرده است و رشد آن همچنان ادامه دارد. متاورس به‌عنوان آخرین تکنولوژی که در رویدادهای آموزشی آنلاین از آن استفاده می‌شود، قطعا این ادعا را اثابت می‌کند. 

خوب است بدانید که چندی پیش یکی از مدارس نروژ با کمک متاورس کلاس‌های تاریخ دانش‌آموزان را برگزار کرد و با این تکنولوژی کودکان توانستند در خیابان‌هایی قدم بزنند که نه متعلق به خودشان بود، نه متعلق به مادران و پدرانشان و نه متعلق به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان. آن‌ها توانستند به خیلی عقب‌تر برگردند، به چند صد سال قبل از اینکه حتی قرار باشد خودشان به دنیا بیایند و چه چیز شگفت‌انگیزتر از این می‌تواند باشد که ما به‌عنوان انسان خردمند امروزی، بتوانیم روزی در بیشه‌زارها و جنگل‌های زمان اجداد نئاندرتالمان قدم بزنیم و سر راه با آن‌ها هم کلام شویم و دستشان را گرم بفشاریم؟ حتی آن روز هم دور نیست که دانشجویان به‌جای مطالعه‌ی انتزاعی درباره‌ی عملکرد مغز، بر صندلیشان در خانه بنشینند، یک عینک سه بعدی به چشم بزنند و دست در دستِ یکی از نورون‌های عصبی در مغز حرکت کنند و این‌ها همه یعنی ما باید به آموزش آنلاین هرچه زودتر، پیش از آنکه از پیشرفت تکنولوژی عقب بمانیم، ایمان بیاوریم.

آموزش آنلاین در ایران از آغاز تا امروز

آموزش آنلاین در ایران، همچون بسیاری از کشورهای دیگر، ریشه در تلاش‌های اولیه برای تلفیق فناوری‌های نوین، آموزش و یادگیری دارد. از اواخر دهه‌ی۸۰ میلادی و با گسترش اینترنت در ایران، امکان استفاده از منابع آموزشی آنلاین رفته‌رفته فراهم شد. در ابتدا این امکانات بیشتر به‌صورت منابع آموزشی غیرتعاملی مانند فایل‌های PDF یا ویدئوهای آموزشی بود که از طریق وب‌سایت‌ها امکان دانلودشان وجود داشت. با گذشت زمان و افزایش دسترسی به اینترنت پرسرعت، آموزش آنلاین در ایران شکل جدی‌تری به خود گرفت. دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی شروع به ارائه‌ی دوره‌های مجازی کردند که این امر باعث سهولت بیشتر در دسترسی و انعطاف‌پذیرتر شدن زمان کلاس‌ها برای دانشجویان شد. در این دوره، پلتفرم‌های آموزشی متعددی شروع‌به‌کار کردند که امکان برگزاری رویدادهای آموزشی آنلاین را با استفاده از ابزارهای تعاملی مانند چت و تخته‌های مجازی فراهم آوردند.

با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و رایج‌تر شدن سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS)، آموزش آنلاین در ایران وارد مرحله‌ی جدیدی شد. LMSها توانستند امکان مدیریت دوره‌ها، ارسال و بررسی تکالیف، انجام ارزیابی‌ها و تعاملات دانشجو و مدرس را در محیطی یکپارچه ایجاد کنند. نرم‌افزارهایی مانند مودل (Moodle) و کلاس‌روم گوگل (Google Classroom) از ابزارهایی بودند که بین موسسات آموزشی ایرانی محبوب شدند.

در دهه‌ی گذشته، برخی حوادث همچون همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و همچنین تحولات داخلی مانند توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی، فرایند توسعه‌ و برگزاری رویدادهای آموزش آنلاین را کاملا دگرگون کردند و ارائه‌ی این نوع آموزش‌ها توسط موسسات آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها به یک ضرورت برای آن‌ها تبدیل شد. این روزها هم آموزش آنلاین در ایران مانند سایر نقاط جهان در حال پیشروی در مسیرِ جدیدیست. این روش قرار است شاگردان را به‌شکل مجازی بر صندلی‌هایی بنشاند که احساس حقیقی بودنشان آنچنان عمیق است که باور به مجازی بودنشان دشوار خواهد بود.

انواع روش‌ها برای آموزش آنلاین

آموزش آنلاین روش‌های مختلفی دارد که هرکدام با منابع دیجیتال متفاوت یا ترکیبی از چند منبع دیجیتال انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها ارسال فایل‌های صوتی یا ویدئویی از پیش ضبط شده همراه با عکس در بستر شبکه‌های مجازی‌ای همچون تلگرام، واتس‌اپ و... است؛ اما رایج‌ترین و مفیدترین این روش‌ها عبارتند از:

  • وبینارها و کلاس‌های غیرتعاملی؛
  • دوره‌های آموزش مجازی آنلاین و زنده که تعاملی هستند؛
  • دوره‌های ترکیبی که هم به‌صورت تعاملی هستند و هم غیر تعاملی؛
  • آموزش‌های آنلاین مبتنی بر بازی.
  • برخی پلتفرم‌ها برای برگزاری رویدادهای آموزشی آنلاین

هر برگزارکننده‌ای می‌تواند پلتفرم اختصاصی خود را داشته باشد؛ اما از آنجا که این کار بسیار هزینه‌بر است و در مجموع ایجاد، راه‌اندازی، پشتیبانی و برقراری امنیت آن کار بسیار دشواری است، اغلب افراد از پلتفرم‌های آماده استفاده می‌کنند. در زیر برخی از این پلتفرم‌ها را نام برده‌ایم که از میان آن‌ها پلتفرم برگزاری رویداد آموزش مجازی بومی‌سازی شده‌ی مارکوشیال می‌تواند به‌خوبی نیازهای برگزارکنندگان و دانشجویان داخلی و حتی خارجی را پوشش دهد. در زیر با هم نگاهی به لیست این پلتفرم‌ها می‌اندازیم: 

  • پلتفرم اختصاصی مارکوشیال
  • مودل (Moodle)
  • بلک‌بورد (Blackboard)
  • Adobe Connect
  • Sky Room

و...

 همچنین پلتفرم‌هایی مانند زوم (Zoom)، گوگل کلاس‌روم (Google Classroom)، و مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) برای برگزاری کلاس‌های زنده و تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای لازم برای برگزاری رویدادهای آموزش آنلاین

برای اینکه بتوانیم رویدادهای آموزشی آنلاین را به‌شکلی موفق و کارآمد ارائه دهیم، نیازمند استفاده از ابزارهای مختلفی هستیم. برخی از این ابزارها عبارتند از:

  • پلتفرم‌های آموزشی آنلاین مانند مودل (Moodle)، کنفرانس‌های ویدئویی مانند زوم(Zoom)  و اسکایپ (Skype)، سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS)و ابزارهای ارزیابی و پیگیری پیشرفت تحصیلی؛
  • ابزارهای همکاری آنلاین مانند گوگل کلاس روم (Google Classroom)؛
  • ابزارهای اشتراک‌گذاری فایل مانند گوگل درایو (Google Drive)؛
  • داکیومنت‌های آنلاین مانند مایکروسافت وان نوت (Microsoft OneNote).


متاورس؛ دریچه‌ای جدید برای ورود به دنیای یادگیری

متاورس به‌عنوان یکی از جدیدترین پدیده‌های فناوری، تحولی بزرگ در عرصه‌ی آموزش آنلاین ایجاد کرده است. این فضای مجازی که تلفیقی از واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و اینترنت است، امکانات بی‌نظیری برای تعامل، همکاری و یادگیری فراهم می‌کند. در متاورس دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند به‌صورت سه‌بعدی با یکدیگر و با محتوای آموزشی تعامل داشته باشند که این امر سبب می‌شود تجربه‌ی یادگیری بسیار عمیق‌تر، زنده‌تر و ماندگارتر شود.

این روزها رویدادهای آموزشی آنلاین هم با بهره‌گیری از متاورس دگرگون شده‌اند. کلاس‌های درس، کارگاه‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های مجازی در متاورس می‌توانند به‌صورتی بسیار واقع‌گرایانه و تعاملی برگزار شوند، به‌گونه‌ای که انگار در همان لحظه بر صندلی‌های کلاس درس حضور دارید و اگر دستتان را دراز کنید می‌توانید استاد، تخته و دیوارهای کلاس را لمس کنید. این بستر امکان برقراری ارتباط چهره به چهره را ملموس‌تر از قبل، در فضای مجازی فراهم می‌آورد و موانع جغرافیایی را از میان می‌برد. بدین ترتیب، شرکت‌کنندگان می‌توانند در هر نقطه‌ای از جهان که هستند در رویدادها شرکت کنند و تجربه‌ای بسیار نزدیک به حضور فیزیکی داشته باشند.

آموزش در متاورس نیازمند استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خاصی است که لازم است متناسب با فضای سه‌بعدی و تعاملی این بستر باشند. استادان می‌توانند با استفاده از ابزارهای طراحی شده برای متاورس، محتوای آموزشی خود را به شکلی جذاب و مؤثر ارائه دهند. همچنین، امکان برگزاری کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌های مجازی، و تورهای آموزشی در محیط‌های سه‌بعدی وجود دارد که می‌تواند درک مفاهیم پیچیده را آسان‌تر کند. 

با توجه به پیشرفت‌های سریع در حوزه‌ی فناوری و استقبال روزافزون از متاورس، می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد تحولات بیشتری در زمینه‌ی آموزش آنلاین باشیم. این تغییرات می‌توانند شامل بهبود کیفیت تصویر و تعاملات و سهولت دسترسی و کاهش هزینه‌ها برای کاربران نهایی باشند. همچنین، با توسعه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، امکان شخصی‌سازی تجربه‌ی آموزشی به‌صورت انفرادی نیز فراهم خواهد شد.

ابزارهای لازم برای برگزاری رویدادهای آموزشی آنلاین از طریق متاورس

برای ورود به دنیای متاورس و استفاده از آن در زمینه‌ی آموزش، نیاز به مجموعه‌ای از ابزارهای خاص و پیشرفته‌تر داریم. برخی از این ابزارها سخت‌افزارهای پیشرفته و برخی نرم‌افزارهای تخصصی توسعه‌ی محتوا و سیستم‌های مدیریت آموزشی متناسب با فضای مجازی هستند. این ابزارها عبارتند از:

  • هدست‌های واقعیت مجازی (VR)؛ مانند اکیولس ریفت (Oculus Rift) یا اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive)؛
  • دستکش‌های حسی و تجهیزات ردیابی حرکتی که تجربه‌ای غوطه‌ورانه در دنیای شبه‌واقعی و تعاملی را ارائه می‌دهند؛
  • نرم‌افزارهای توسعه‌ی بازی؛ مانند یونیتی (Unity) یا آنریل انجین (Unreal Engine) برای ساخت محیط‌های سه بعدی؛
  • سیستم‌های مدیریت کلاس مجازی برای مدیریت تعاملات دانش‌آموزان و استاد که شامل ابزارهایی برای برگزاری کلاس‌ها، انجام آزمون‌ها و ارزیابی‌ها و پیگیری پیشرفت تحصیلی هستند.

ابزارهای لازم برای شرکت در رویدادهای آموزشی آنلاین

برای آنکه بتوانید در یک رویداد آموزشی آنلاین خارج از بستر متاورس شرکت کنید به تجهیزات زیر نیاز دارید که این روزها تقریبا در دم و دستگاه هرکدام از ما پیدا می‌شوند:

دستگاه دیجیتالی مناسب

نخستین و مهم‌ترین ابزار برای شرکت در رویدادهای آموزشی آنلاین، داشتن یک دستگاه دیجیتالی است. این دستگاه می‌تواند یک کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت یا حتی یک موبایل دارای سیستم عامل باشد. مهم‌ترین ویژگی که باید دستگاه شما داشته باشد، قابلیت اتصال پایدار به اینترنت و توانایی دستگاه شما برای اجرای نرم‌افزارها و برنامه‌های ضروری کلاس است. برای بررسی این موضوع می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه خود را در اینترنت سرچ کنید و آن‌ها را با حداقل مشخصات لازم برای اجرای نرم‌افزارهایی که در کلاس نیاز دارید مطابقت دهید. به همین سادگی!

اتصال اینترنت پایدار

اهمیت اتصال به اینترنت به‌صورت پایدار و سریع در کلاس‌های آنلاین ضروری است. کندی یا قطع و وصل شدن مکرر اینترنت می‌تواند حضور در کلاس و یادگیری را مختل کرده و موجب از دست دادن بخش‌هایی از آموزش شود؛ بنابراین، داشتن یک اتصال اینترنتی مطمئن و سریع ضروری است.

هدفون یا اسپیکر

برای شنیدن صدای استاد و همچنین شرکت در بحث‌ها و پرسش و پاسخ‌ها، نیاز به یک هدفون با کیفیت یا اسپیکر دارید. استفاده از هدفون می‌تواند به کاهش حواس‌پرتی‌های محیطی و افزایش تمرکز شما کمک کند؛ با‌این‌حال، اگر هدفون در دسترستان نیست، حتی اسپیکر داخلی لپ‌تاپ نیز کار شما را راه می‌اندازند.

وب‌کم و میکروفون

در بسیاری از کلاس‌های آنلاین، برقراری ارتباط تصویری اهمیت دارد؛ بنابراین، داشتن یک وب‌کم با کیفیت مناسب ضروری است. علاوه بر این، برای انتقال صدای واضح به دیگر شرکت‌کنندگان، استفاده از یک میکروفون مناسب توصیه می‌شود. همانند اسپیکر داخلی برخی لپ‌تاپ‌ها میکروفون و وب‌کم اینترنال هم دارند که در این صورت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نرم‌افزارهای کمک آموزشی

برای بهره‌برداری کامل از رویدادهای آموزشی آنلاین، نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای کمک آموزشی مانند پلتفرم‌های ویدئو کنفرانس، ابزارهای اشتراک‌گذاری فایل و برنامه‌های تقویم و یادآوری، کمک‌کننده و نصب برخی از آن‌ها نیز الزامی است. این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی کلاس‌ها را بهتر مدیریت کنید و منابع آموزشی را به‌راحتی در دسترس داشته باشید. برای برخی از آن‌ها باید یک اکانت ایجاد کنید، بنابراین قبل از شروع کلاس حتما این موضوع را بررسی کنید و در صورت نیاز از پشتیبانی کمک بگیرید.

سخن پایانی

در پایان این مقاله می‌توان گفت که رویدادهای آموزشی آنلاین به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین روش‌های یادگیری در سراسر جهان است. تاریخچه‌ی آموزش آنلاین نشان از رشد و تکامل مستمر این روش دارد و انواع مختلفی از آموزش‌های آنلاین که امروزه موجود است، از کلاس‌های ویدئویی گرفته تا دوره‌های موک (MOOCs)، فرصت‌های بی‌شماری را برای یادگیری فراهم آورد‌‌ه‌اند. با‌این‌حال، آموزش آنلاین بدون چالش‌ نیست و شرکت‌کنندگان باید با مسائلی همچون موانع فنی، کمبود تعامل چهره به چهره و احساس انزوا دست و پنجه نرم کنند؛ گرچه پیشرفت تکنولوژی با سرعت به سمت حل این معضلات گام برداشته و بسیاری درصدد حل این مشکل برآمده‌اند. 

مارکوشیال نیز به‌عنوان یک مجموعه‌ی پیشرو در برگزاری انواع رویدادهای حضوری و آنلاین، از جمله رویدادهای آموزشی آنلاین، رویدادهای بازی و سرگرمی، رویدادهای ورزشی و ...، توانسته این موانع را مرتفع کند و راه‌حل‌هایی جدید در بستر سایت و اپلیکیشن برای آن‌ها در دسترس شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان قرار دهد. شما می‌توانید به ابزارهای این مجموعه به سادگی و فقط از طریق ورود به سایت مجموعه به آدرس https://marcocial.com یا نصب اپلیکیشن آن از طریق گوگل پلی یا از این لینک دسترسی داشته باشید.

آنچه شما پرسیده‌اید..

۱- چه رویدادهای آموزشی را می‌توان به‌صورت آنلاین برگزار کرد؟

از رویدادها و کلاس‌های تخصصی همچون آموزش‌های کامپیوتر، فتوشاپ، برنامه‌نویسی و شبکه، طراحی سایت و تولید محتوا گرفته تا آموزش‌های کسب و کار از قبیل ارزش افزوده برای کسب‌وکار، مارکتینگ و رویدا‌های آنلاین توسعه‌ فردی مثل بهبود مهارت‌های مذاکره و حتی آموزش‌های هنری همچون پته‌دوزی، آموزش خیاطی، آموزش نقاشی و طراحی و همه‌و‌همه را در بستر مارکوشیال و در قالب رویدادهای آموزشی آنلاین می‌توان برگزار کرد.

۲- چگونه می‌توان در رویدادهای آموزش آنلاین شرکت کرد؟

برای شرکت در آموزش‌های آنلاین، نیاز به دسترسی به اینترنت و دستگاهی مانند کامپیوتر، تبلت یا تلفن همراه است. پس از ثبت‌نام در دوره موردنظر، شرکت‌کنندگان می‌توانند به محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنند که ممکن است شامل ویدئوها، اسلایدها، متون، تمرین‌ها و ارزیابی‌ها باشد. اغلب دوره‌ها نیز به‌صورت همزمان و زنده برگزار می‌شوند که در آن‌ها امکان برقراری ارتباط با اساتید و دیگر شرکت‌کنندگان را از طریق انجمن‌ها، چت‌ها و وبینارها فراهم می‌آورند. مجموعه مارکوشیال برگزارکننده رویدادهای آموزشی تخصصی و غیرتخصصی است که در بسیاری از آن‌ها بعد از اتمام دوره مدرک نیز ارائه می‌شود. از طریق ورود به لینک زیر می‌توانید این دوره‌ها و رویدادها را مشاهده کنید. ضمنا با شرکت در هر رویداد آموزشی آنلاین و حضوری شما می‌توانید به سوشیال مدیای مارکوشیال هم دسترسی پیدا کنید و با همکلاسی‌هایتان در ارتباط همیشگی باقی بمانید.

۳- آیا می توان با شرکت در رویدادهای آموزشی آنلاین مدرک گرفت؟

بله، در صورتی که برگزارکننده برای دوره مدرک ارائه دهد این موضوع امکان‌پذیر است. باید حواستان باشد که اگر باید مدرک دوره را در جایی ارائه دهید، پیش از ثبت‌نام و شرکت در دوره، به اینکه برگزارکننده مدرک ارائه می‌دهد یا نه دقت کنید. البته قابل ذکر است که اعتبار این مدارک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین و مهم‌ترین عامل، شهرت و اعتبار موسسه‌ی آموزشی است که دوره را ارائه می‌دهد. مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌ها و موسسات معتبر، ارزش بیشتری دارند و در محیط‌های کاری و آکادمیک ساده‌تر پذیرفته می‌شوند. همچنین، مدارکی که به‌صورت تخصصی و با همکاری سازمان‌های صنفی و حرفه‌ای ارائه می‌شوند نیز می‌توانند بسیار معتبر باشند.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟