نتایج بیشتری یافت نشد

6 ویژگی مربی توسعه فردی مناسب | برنامه توسعه فردی (IDP)

مقدمه 

در این مطلب قصد داریم که علاقمندان توسعه فردی را با 6 مورد از خصوصیات مربی توسعه فردی آشنا کنیم. امروزه مربیان بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه توسعه فردی فعالیت می‌کنند.

 اما سوال اصلی اینجاست:

-  کدام مربی برای توسعه فردی مناسب‌تر است؟

-   مربی باید از چه خصوصیاتی برخوردار باشد؟

-   فعالیت‌های که مربی انجام می‌دهد تا چه حدی بر روی ما تاثیر خواهد گذاشت؟

-   آیا مربی بهبود فردی از تخصص لازم برای انجام این کار برخوردار است یا خیر؟

این سوال‌ها معمولا ذهن همه را درگیر خواهد کرد. اما مطمئنا هر کدام از این سوالات دارای پاسخ روشن هستند که به شما کمک می‌کند، انتخاب مربی توسعه فردی خود را با چشم باز انجام دهید و با بهترین نتیجه همراه شوید. در واقع ما اینجا هستیم که بهترین راهکارها را در مقابل شما قرار دهیم. بنابراین با ما و این مطلب جذاب همراه باشید.

برنامه توسعه فردی IDP

برنامه توسعه فردی یا همان IDP در واقع ابزاری است که کمک ویژه‌ای به تسهیل بهبود فردی و همچنین حرفه‌ای بودن آن می‌کند. این برنامه در چندین قالب نوشته می‌شود. افراد می‌توانند به طور شخصی برنامه توسعه فردی را برای خود و حتی دوستان خود بنویسند، و اگر این برنامه به شکل سازمانی نوشته شود، به نوعی یک توافق دوطرفه بین کارمند و کارفرمای او برای فعالیت‌هایی است که آن‌ها قصد دارند برای رشد و همچنین پیشرفت کسب و کار خود به انجام برسانند.

البته از IDP معمولا به عنوان یک روش خوب برای توسعه فردی استفاده می‌شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که سازمان‌ها گوناگونی نیز وجود دارند که به این طرح‌ها علاقمند هستند. زیرا شواهدی ملموس وجود دارد که نشان‌دهنده پیشرفت افراد در فرآیندهای شخصی و کاری آن‌ها در صورت استفاده از IDP می‌باشد. IDP در اصل معیارهای رشد افراد را به بهترین شکل ارزیابی می‌کند. IDP یک روش جهت پاسخ به تمامی نیازهای توسعه‌ای به کار گرفته می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر بتوانید یک IDP حرفه‌ای و خوب بنویسید، بدون تردید با بهترین نتیجه‌ها همراه خواهید شد.

دلایل بسیار متعددی برای داشتن IDP وجود دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی در مورد این موضوع صحبت کنیم، باید بگوییم که برنامه توسعه فردی یا همان IDP در واقع برای بهبود روند زندگی و پیشرفت در پیشبرد آن استفاده می‌شود. در این قسمت قصد داریم که چند دلیل دیگر برای داشتن IDP را به شما معرفی کنیم.

برای مثال

-   به تازگی شغلی پیدا کرده‌اید و قصد دارید به سرعت در آن رشد و پیشرفت کنید.

-   قصد دارید در موقعیت‌هایی که قرار گرفته‌اید پیشرفت روزافزون داشته باشید.

-   تصمیم دارید شغل خود را عوض کنید و می‌خواهید خود را برای آن آماده‌سازی نمایید.

-   می‌خواهید در خانواده و بهبود عملکرد خانودگی خود توسعه پیدا کنید.

-   دوست دارید که در بین دوستان خود به نوعی برتر باشید و پیشرفت خود را افزایش دهید.

-   در ورزشی فعالیت دارید و برای توسعه فعالیت فردی خود در آن از IDP استفاده می‌کنید.

-   هیچ نوع برنامه‌ای برای توسعه خود ندارید، اما تصمیم گرفته‎اید که بهتر از گذشته عمل کنید.

مربی توسعه فردی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، تعداد مربیان توسعه فردی در حال حاضر دچار افزایش چشمگیری شده است. اما چه نکاتی باعث متمایز شدن برخی از مربیان بهبود فردی می‌شود؟ در این قسمت قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کرده و شش مورد از ویژگی‌های برتر مربیان توسعه فردی را به شما معرفی کنیم.

1. مربی باید طراحی مناسب و هدفمندی برای توسعه فردی شما داشته باشد

برای توسعه فردی موفق باید به موضوع برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی آن توجه بسیار ویژه کرد. این مسأله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به این موضوع اگر مربی بدون اینکه برای شما هدفی طرح کند، برای توسعه و رشد فردی اقدامی انجام دهد، مطمئنا کار اشتباهی کرده است. در این صورت شما با هیچ نتیجه‌ای همراه نخواهید شد.

مربی شما باید دانش برنامه‌ریزی صحیح و هدف‌گذاری برای توسعه فردی شما را داشته باشد. مربی توسعه فردی باید هدف باورپذیری را برای شما طرح کند. هدفی که قابل دستیابی باشد و شما را به مرور زمان ناامید نکند. در این صورت شما پیشرفت خود را به چشم خواهید دید و روز به روز برای رسیدن به هدف خود تلاش خواهید کرد. به نوعی می‌توان گفت که برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌مند، در برنامه‌های مربیان توسعه فردی متخصص جایگاه ویژه‌ای دارد.

2. مربی باید احساس مسئولیت را در شما افزایش دهد

مربی توسعه فردی باید از مهارت‌های مختلفی برای رشد و بهبود عملکرد فردی شما برخوردار باشد. یکی از این مهارت‌ها ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در شما است. مربی برای اینکه این کار را به بهترین شکل انجام دهد، باید کارهایی که مربوط به شما است و قدرت احساس مسئولیت را در شما افزایش می‌دهد را به صورت مکتوب در اختیارتان بگذارد.

شما باید با خودتان عهد کنید کارهایی که مربی توسعه فردی به شما سپرده است را به نحواحسن به انجام برسانید. مثلا شما باید به خودتان قول بدهید که برای بهبود عملکرد فردی در خانواده، کار و سایر موارد از این دست تلاش کنید.

 برای مثال:

-  من به خودم قول می‌دهم که با خانواده و اطرافیانم به خوبی برخورد کنم.

-  من به خودم قول می‌دهم که دیگران را از خودم ناراحت نکنم.

-  من با خودم عهد می‌بندم که صبح به صبح ورزش کنم.

-  من به خودم قول می‌دهم که وعده‌های غذایی مناسبی داشته باشم.

-  من به ساعت خواب خود اهمیت می‌دهم، چون من را در رسیدن به هدفم کمک می‌کند.

-  من برای هدف خود تلاش می‌کنم و ایمان دارم که به آن خواهم رسید.

3. مربی باید برای مشکلات مختلف راهکارهای مناسبی داشته باشد

شاید شما در راه رسیدن به هدف‌های خود با مشکلات متعدد و مختلفی رو به رو شوید. مربی توسعه فردی باید برای هر کدام از این مشکلات راهکار جستجو کند. فرق مربی با شما در این است که مربی بهبود فردی باید در مواقع بحرانی به کمک شما بیاید. انتخاب بهترین راه‌حل در سخت‌ترین شرایط تنها از مربیان متخصص و حرفه‌ای برمی‌آید.

4. مدرس موظف است برای توسعه فردی شما تحقیقات علمی داشته باشد

هر کدام از افرادی که برای توسعه فردی خود نیازمند یک مدرس بهبود فردی متخصص هستند، انتظار دارند که مربی برای پیشرفت آن‌ها از راه‌حل‌های علمی و کارساز استفاده کند. طبیعی است که راهکارهای من‌درآوردی، هیچ تاثیری بر رشد و پیشرفت عملکرد فردی شما نخواهد گذاشت. مربی توسعه فردی برای ارائه بهترین راهکارها باید تحقیقات علمی داشته باشد و به شکل اصولی به توسعه فردی افراد کمک کند.

5. مربی بهبود فردی باید دیدگاه مثبت را در شما ایجاد کند

یکی دیگر از مهارت‌هایی که مربیان بهبود فردی متخصص و حرفه‌ای معمولا از آن برخوردار هستند، به وجود آوردن نگاهی مثبت در افراد می‌باشد. حتما می‌دانید که اکثر افراد منفی‌اندیش به هدف‌های خود دست پیدا نمی‌کنند. چون دائما منفی بافی می‌کنند و نگاه روشنی به آینده ندارند. اما اگر مربی توسعه فردی قدرت ایجاد دید مثبت را در دیگران داشته باشد، به جرات می‌توان گفت که یک گزینه خوب و مناسب برای توسعه فردی شما خواهد بود.

6. مدرس توسعه فردی باید باعث افزایش مهارت‌های خودآگاهی شما شود

شاید شما به برخی از مهارت‌ها و قابلیت‌های خود شک داشته باشید. مربی توسعه فردی خوب کسی است که این ذهنیت را در شما پرورش دهد که از استعدادهای خوبی برخوردار هستید. مدرس بهبود فردی باید حس اعتماد به نفس را در شما ایجاد کند. زیرا شما برای رسیدن به کمال، رشد و پیشرفت خود در درجه اول باید از اعتماد به نفس برخوردار باشید. 

سخن پایانی

برای اینکه در عملکرد فردی خود با نتیجه‌های خوبی همراه شوید، باید از بهترین مربی توسعه فردی استفاده کنید. سعی کنید مربی را خود را با چشم باز انتخاب کرده و در مورد آن تحقیق کنید. برای پیشرفت و توسعه فردی خود دست از هیچ تلاشی نکشید. یکی از بهترین مکان‌ها برای یافتن بهترین دوره‌ها و مربیان توسعه فردی، استارت آپ مارکوشیال است که مدرسین و مربیان توسعه فردی و رویدادهای این حوزه را به علاقه‌مندان و مشتریان مرتبط می‌کند.


محمد رضا توکلی

مشاور تحصیلی و استراتژیست آموزشی، سخنران انگیزشی ومشاور رتبه ۱ کنکور .مشاور آموزشگاه پرستو(برترین آموزشگاه کشور)،مشاور سابق دبیرستان فرزانگان

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟