نتایج بیشتری یافت نشد

دوره رشد فردی | کلاس های [ رایگان و پولی ] | سرفصل ها و ثبت نام

مقدمه

هر کسی ویژگی‌ها، استعدادها و خصوصیات شخصیتی دارد که با توجه به موقعیت‌های مختلفی که در آن قرار می‌گیرد، ممکن است باعث موفقیت یا شکست او بشوند. وقتی خصوصیات شخصیتی یک فرد نتواند او را در چالش‌ها پیش‌رو کمک کند، شکست‌ خواهد خورد و این شکست ممکن است او را سر خورده کند و مسیر زندگی او را مختل کند. برخی از افراد نیز هستند که از شکست‌ها درس می‌گیرند. این درس گرفتن باعث می‌شود که شخص از لحاظ شخصیتی رشد کند و ویژگی‌هایی را به خود اضافه کند که بتواند شرایط مشابه در آینده را با موفقیت پشت سر بگذارد. افراد زیادی هستند که برای این رشد فردی بهای سنگینی می‌پردازند ولی می‌توان بدون این بهای سنگین نیز مسیر رشد را پیمود. یکی از این راه‌ها استفاده از تجربیات دیگران و یا حضور در دوره رشد فردی است.

افرادی هستند که تجربیات فراوانی در مورد نقاط ضعف و قوت هر شخصیت و چگونگی مقابله با دشواری‌های زندگی دارند و می‌توانند دیگران را بدون تجربه شکست، سرخوردگی، سردرگمی و گمراهی به سمت موفقیت هدایت کنند. بدون شک برای به دست آوردن چنین تجربه‌ای یا باید سال‌های زیادی تجربه کرد و شکست خورد و یا این که از تجربیات این افراد استفاده کرد. کاری که یک دوره توسعه فردی برای افراد انجام می‌دهد، ایجاد تمرکز بر خود و توسعه ویژگی‌ها است. در این مطلب نگاهی به این دوره‌ها خواهیم انداخت. 

رشد فردی چیست

رشد فردی یکی از مسائلی است که تقریبا هر کسی در طول عمر خود به شکل مستقیم و غیرمستقیم با آن سر و کار دارد. در واقع هر عملی که شخص در طول رو انجام می‌دهد به نوعی به رشد او کمک می‌کند و چرا که تاثیری بر حافظه، توانایی، عملکرد و افکار او دارد. شاید گاهی این تاثیر بسیار کم باشد ولی نمی‌توان آن را انکار کرد. 

به مجموعه اعمالی که شخص در طول زندگی انجام می‌دهند تا ویژگی‌های خاصی را به شخصیت خود اضافه کنند، رشد فردی گفته می‌شود و این رشد باعث افزایش آگاهی، توسعه استعدادها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های انسان می‌شود. دوره رشد فردی به شکل‌ها و روش‌های مختلف طی می‌شود. یک نفر ممکن است با آزمون و خطا در زندگی به این رشد دست پیدا کند، یک نفر ممکن است که با مشاهده زندگی اطرافیان رشد خود را ادامه بدهد و یک نفر دیگر نیز ممکن است که در یک دوره توسعه فردی شرکت کند. همه این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند اما هر شخصی باید ببیند که معایب کدام روش کمتر از روش‌های دیگر است.

تاریخچه

رشد فردی به عنوان یک علم، زیرشاخه علم روانشناسی است و خود شامل چندین دسته مختلف می‌شود. از آن جا که این رشد شامل بنیادی‌ترین و ابتدایی‌ترین اعمال انسان نیز می‌شود، نمی‌توان تاریخ دقیقی برای آن مشخص کرد. شاید بتوان ریشه‌های رشد فردی را در ادیانی دانست که توصیه‌هایی برای رشد انسان در طول زندگی داشته‌اند اما بررسی‌های علمی روی آن از قرن 18 آغاز شد و در قرن بیستم توجه جدی به آن شد. کارل گوستاو یونگ و آلفرد آدلر دو روانشناسی بودند که تئوری‌های مختلفی در این زمینه به شکل علمی ارائه کردند. در دهه 60 تحقیقات زیادی روی رشد فردی انجام شد و در دهه 90 به شکل یک رشته دانشگاهی در برخی از کشورها مانند انگلستان ارائه شد.

امروزه توجه به طی کردن دوره توسعه فردی در افراد مختلف از محیط آکادمیک نیز فراتر رفته و به حوزه‌های مختلفی مانند کسب و کار و اقتصاد کشیده شده است. شرکت‌های بزرگ دنیا متخصصان این حوزه را استخدام می‌کنند تا روی پرسنل خود در زمینه رشد فردی نظارت داشته باشند. دوره‌های مختلفی در این زمینه در سراسر جهان برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخه‌های روانشناسی محسوب می‌شود که تاثیر مستقیمی بر زندگی شخصی افراد دارد. مدرسان دوره رشد فردی با ارائه راهکارهای خود ( که علاوه بر علم، از هوش و نبوغ آن‌ها نیز سرچشمه می‌گیرد ) باعث می‌شوند که کیفیت زندگی افراد بالاتر برود. 

نقش آموزش در رشد فردی

دوره‌های زیادی هستند که به آموزش توسعه فردی می‌پردازند. مزیت استفاده از این دوره‌ها این است که افراد، نیازمند صرف زمان و تجربه شرایط سخت برای توسعه نیستند و به راحتی می‌توانند مسیر رشد را طی کنند. مدرسان در این دوره‌های آموزشی از کنفرانس‌ها، دوره‌های حضوری ( یا آنلاین ) برای آموزش استفاده می‌کنند و معمولا یک برنامه مدون برای هر شخص ارائه می‌کنند.

توسعه فردی یک فرآیند بی‌پایان است و هر کسی تا زمان پایان زندگی خود باید مدام رشد کند. بنابراین برنامه‌های ارائه شده توسط مدرسان معمولا طوری تنظیم می‌شود که بازه زمانی بلندمدتی را در بر بگیرد یا در زمانی که این دوره تمام شد، شخص بتواند به الگویی برسد تا به تنهایی بتواند خودش را در مسیر رشد قرار بدهد.

آموزش در یک دوره توسعه فردی فقط مبتنی بر تئوری‌های خشک علمی نیست و مدرس از تحلیل، ارزیابی و نظرات خودش نیز در فرآیند آموزش استفاده می‌کند و به همین دلیل است که توانایی استدلال در یک مدرس می‌تواند او را برای دیگران به یکی از بهترین اشخاص برای کسب تجربه تبدیل بکند. همچنین مهارت‌های ارتباطی این شخص، تجربیات زیستی و توانایی تغییر و تطبیق برنامه‌های تدوینی متناسب با ویژگی‌های هر شخص و روش‌های روز می‌تواند از سری ویژگی‌هایی باشد که حین انتخاب یک مدرس دوره توسعه فردی از آن استفاده کنید. 

در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران کارگاه‌های توسعه فردی مختلفی هستند که به شکل رایگان و پولی چنین خدماتی را ارائه می‌کنند. مارکوشیال یکی از مراکزی است که می‌تواند پلی بین افراد متقاضی و مدرسان دوره رشد فردی باشد. در این وبسایت این مجموعه تعداد زیادی از دوره‌های توسعه فردی دیده می‌شود که اشخاص می‌توانند با مشاهده رزومه و توانایی مدرس، مکان، هزینه و زمان برگزاری از آن‌ها استفاده کنند. 

سرفصل‌های دوره توسعه فردی

توسعه فردی به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این دوره‌ها به شکل خصوصی و عمومی برگزار می‌شوند. در دوره‌های خصوصی معمولا برنامه‌های تدوین شده طبق ویژگی‌های شخصی متقاضی تنظیم و ارائه می‌شوند. در دوره‌های عمومی مدرسان ممکن است در کارگاه‌های خود روی توسعه یک ویژگی فردی مانند ایجاد نظم یا اعتماد به نفس کار کنند. برخی از مدرسان دوره رشد فردی نیز ممکن است که مجموعه‌ای از چند ویژگی خاص را که در یک جامعه شایع هستند یا کمتر روی آن‌‎ها مانور داده شده را ارائه بدهند. بسیاری از این دوره‌ها را می‌توانید در سایت مارکوشیال پیدا کنید. در زیر به برخی از سرفصل‌های رایج در دوره‌های توسعه فردی اشاره می‌کنیم:

-    ایجاد برنامه کلی زندگی

-   چگونگی رفع نقاط ضعف

-   بهبود نقاط قوت 

-   شاخص‌های هدایت زندگی

-   نحوه ارتباط با دیگران و زبان بدن

-   شناخت و توسعه استعدادها

-   استفاده از فرصت‌ها و فرصت‌طلبی

-   ایجاد تمرکز

-   مدیریت زمان

-   ایجاد اعتماد به نفس 

-   مدیریت مشکلات

-   حفظ تعادل زندگی از طریق چند دوره رشد فردی

-   برنامه ریزی برای رسیدن به هدف

-   تعریف و رسیدن به موفقیت

-   مدیریت ذهن

-   افزایش خلاقیت

-   رویارویی با ترس

-   کنترل استرس

سخن پایانی

رشد فردی یکی از ضروریات زندگی است و هر کسی باید یاد بگیرد چگونه در مسیر زندگی از ویژگی‌های خود استفاده کند تا کیفیت زندگی بالاتری داشته باشد. تجربه و آزمون و خطا برای رسیدن به رشد فردی علاوه بر این که ممکن است اثرات مخربی روی شخصیت و روحیات انسان بگذارد، از نظر زمان نیز ممکن است سال‌ها طول بکشد. بهترین راه ایجاد رشد در خود، حضور در یک دوره رشد فردی است چرا که با صرف یک هزینه کم، از هزینه مادی فراوان در آینده و ضربه‌های روحی جلوگیری می‌کند. برای ثبت‌نام در کارگاه‌های رایگان یا پولی توسعه فردی می‌توانید به سایت مارکوشیال مراجعه کنید تا به شکل آنلاین در بهترین این دوره‌ها ثبت نام کنید و شخصیتی قوی پیدا کنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

1 نظر

مختار خشتی
مختار خشتی
· 336 روز پیش

روزی همدیگر را ملاقات خواهیم کرد

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟