نتایج بیشتری یافت نشد

توچال (Tochal) کجاست؟ اسکی، تله کابین، زیبایی منحصر به فرد

مقدمه

با یکی دیگر از مطالب وبلاگ مارکوشیال برای معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران به نام پیست توچال در خدمت شما هستیم. اگر تفریح و ورزش با هم ترکیب شوند، نتیجه قطعا جذاب از آب در خواهد آمد. این سخن تنها ادعای من نیست. هرکسی که اسکی روی برف را تجربه کرده است، با من هم عقیده است. شاید این روزها بتوان اسکی را جزو ورزش‌های به اصطلاح لاکچری قلمداد کرد که به قول معروف جان می‌دهد برای پست و استوری اینستاگرام، اما اصل قضیه چیز دیگریست. بسیاری از افراد به صورت حرفه‌ای مشغول دنبال کردن ورزش محبوب‌شان یعنی اسکی روی برف هستند و اتفاقا هرگز از این ورزش برای شوآف استفاده نمی‌کنند.

به قصد تفریح یا ورزش فرقی ندارد. هر زمان که هوس اسکی به سرتان زد، فراموش نکنید که پیست توچال یکی از ایده آل‌ترین انتخاب‌های پیش روی شماست. در این مقاله قصد داریم شما را با پیست توچال و هر آن‌چه در این پیست با آن روبرو خواهید شد آشنا کنیم. پس آماده باشید تا با زیبایی‌های منحصر به فرد پیست توچال بیش از پیش آشنا شویم.

قله‌ توچال، در بلندای البرز

توچال نام یکی از قله‌های معروف و پر رفت و آمد رشته کوه البرز است که 3962 متر ارتفاع دارد و از طرف شرق به غرب رشته کوه ادامه دارد. اطراف قله توچال را قله‌های لزون، کلکچال، شاه نشین، بوستان جمشیدیه و امامزاده داود احاطه کرده‌اند. این قله در شمال تهران قرار دارد و طبیعتا جنوب این قله با منظره شهر تهران مزین شده است.

پینت بال لیزری

پیشت توچال تهران خصوصیات بسیار جذابی دارد. یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین تفریحاتی که می‌توان در این مکان انجام داد، پینت بال لیزری می‌باشد. در واقع این بازی، اولین تفریحی است که در جاده توچال با آن مواجه خواهید شد. نام دیگر پینت بال لیزری، لیزرتگ است و طرفداران بسیار زیادی را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است.

 این بازی با یک اسلحه که از اشعه لیزری برخوردار است، به انجام می‌رسد. در ضمن قبل از شروع بازی به شما یک عدد جلیقه و هدبند داده می‌شود. جالب است بدانید که تیر تفنگ‌ها لیزری این بازی، نامحدود است و زمان بازی نیز 20 دقیقه می‌باشد. برای اینکه بتوانید در این مکان به تفریح بپردازید، باید 4 الی 8 نفر باشید. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت حضور در پیست توچال، لذت بازی پینت بال لیزری را از دست ندهید.

پیست توچال کجاست؟

اگر از هر جای تهران بزرگ به منظره بلندای کوهستا‌ن‌های شمالی‌اش نگاهی بیندازید، هر لحظه امکان دارد که در حال تماشای پیست توچال باشید! این پیست در نقاط بلند رشته کوه البرز ساخته‌ شده است که برای رسیدن به آن باید زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق تهران مانند تجریش و شمیرانات را زیر پا بگذارید. البته از مسیر ولنجک نیز راه بسیار کوتاهی به سمت دروازه جنوبی پیست خواهید داشت. 

بزرگ‌ترین نکته مثبت پیست توچال نسبت به دیگر پیست‌های اسکی کشور موقعیت جغرافیایی جذاب این پیست برای دسترسی عمومی است. قصه از این قرار است که همیشه برای رسیده به پیست‌های اسکی راه طولانی را تحمل می‌کنیم. گاهی صف‌های عریض و طویل وقت و حوصله‌مان را با خود می‌برد و فرصت تفریح و خوش گذرانی ما محدود می‌شود. اما پیست توچال تنها 5 کیلومتر با تهران بزرگ فاصله دارد. یعنی با در نظر گرفتن ترافیک روان، پس از گذشت 5 دقیقه از خروج از تهران به پیست توچال خواهید رسید. در واقع پیست توچال نزدیک‌ترین پیست ایران به فضای شهری و مسکونی است.

تاریخچه پیست توچال

دولت ایران با همکاری شرکت‌های پوما فرانسه و دوپل مایر اتریش در سال 1353 ساخت پیست توچال را شروع کرد و در ادامه تصمیم به ادامه و گسترش این پروژه گرفت. در نهایت سال 1357 با آماده شدن فضایی جذاب و منظره‌ای دلپذیر پیست توچال به بهره برداری رسید. پس از انقلاب نیز این مجموعه به مصادره بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درآمد. 

تله کابین و تله سیژ توچال

جمعا 7500 متر تله کابین و تله سیژ یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های این پیست همیشه سپیدپوش است. سه خط تله کابین، سه خط تله سیژ و البته یک خط تله اسکی می‌توانند شما را در تمام طول پیست در هوا جابجا کنند. این مسیر یکی از طولانی‌ترین مسیرهای تله کابین پیوسته در جهان به شمار می‌رود. تجربه تله کابین توچال لذتی را با خود به همراه دارد که قطعا تا مدت‌ها در ذهن شما پررنگ باقی خواهد ماند. 

ایستگاه اول تله کابین توچال در ارتفاع 2000 متری سطح دریا قرار دارد و وقتی در مسیر جلو می‌رویم، در ایستگاه دوم به 2300 متری، در ایستگاه پنجم به 3000 متری سطح دریا و در نهایت در ایستگاه هفتم به ارتفاع 3700 متری سطح دریا خواهد رسید. 

تله کابین توچال با امکانات متنوعی نظیر بیش از 10 رستوران و فست فود ایرانی و خارجی، غرفه‌های تجهیزات ورزشی، بوتیک‌، گلخانه‌، کافی شاپ، نمازخانه و حسینیه و البته پارکینگ عمومی 1800 واحدی می‌تواند تمام نیازهای شما را برای یک سفر یک روزه به توچال برآورده کند. 

علاوه بر این‌ها، اگر به تنیس، بانجی جامپینگ یا تیراندازی با کمان نیز علاقه مند باشید، پیست توچال شما را ناامید نخواهد کرد. برای هر یک از این رشته‌ها یک یا چند باشگاه در طول پیست توچال تاسیس شده‌اند. 

بهترین زمان برای حضور در توچال

شاید این سوال ذهن شما را هم درگیر کند که چه زمانی برای حضور در توچال مناسب است. با توجه به ویژگی‌‌هایی که این مجموعه دارد، حضور در آن همیشه لذت‌بخش خواهد بود. اما مواقعی از سال وجود دارد، که مناسب حضور در توچال است. توصیه می‌کنیم برای تفریح در این مجموعه ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان را انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که پیست توچال در 8 ماه از سال دایر است و شما می‌توانید در این مکان حضور داشته باشید.

پیست اسکی توچال

اسکی همیشه یکی از نیازها و خواسته‌های اصلی قشر مرفه شمال شهر نشین تهران محسوب می‌شده است. به همین خاطر بود که در سال 1355 شهرداری تهران به این نیاز پاسخ داد و با تاسیس پیست اسکی توچال شرایطی را فراهم آورد که تمامی مردم تهران بتوانند با طی مسافتی کوتاه به پیست اسکی بزرگ و با امکاناتی برسند. 

جالب است که بدانید پیش از انقلاب اسلامی برنامه ریزی شده بود تا در طی 10 تا 12 سال پیست توچال به یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین پیست‌های اسکی جهان تبدیل شود اما با وقوع انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ و خرابی‌های ناشی از جنگ این طرح به کلی به فراموشی سپرده شد. در نهایت از دو پیست اسکی که در ابتدا به بهره برداری رسیده بود تنها پیست اصلی قابل استفاده ماند.

در نهایت در سال 1392 همان یک پیست کمی گسترش و با امکانات روز دنیا تطبیق داده شد و علاوه بر آن دو پیست دیگر از این مجموعه نیز آماده گردید. افتتاح رسمی پیست اسکی توچال نیز با حضور اعضای فدراسیون اسکی ایران و آلپاین انجام شد. اگر به اسکی علاقه دارید و ساکن تهران هستید، توصیه می‌کنیم که پیش از همه پیست‌ها، پیست‌های اسکی توچال را تجربه کنید. 

پیست اول

بزرگ‌ترین پیست توچال، پیست اسکی ایستگاه هفتم نام دارد که در حوالی قله توچال قرار گرفته است و در فاصله بین قله تا هتل توچال ادامه پیدا می‌کند. یک خط تله سیژ و یک خط تله اسکی نیز از این پیست می‌گذرد. این پیست بزرگ با ارتفاع 3500 متری از سطح دریا در رده اول برف‌ گیرترین پیست‌های اسکی کشور قرار دارد. البته پیست اسکی سبلان اردبیل هم در این رده بندی با پیست توچال همراه است.

پیست دوم

پیست بعدی ایستگاه هفتم غربی نام دارد که همانطور که از نامش پیداست در ضلع غربی دامنه قله توچال قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی ویژه این پیست مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی پدید آورده است که قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این پیست نیز از حوالی قله تا هتل توچال ادامه دارد. در طول ایستگاه هفتم غربی یک خط تله سیژ عبور می‌کند. 

پیست سوم

پیست اسکی آخر توچال نیز ایستگاه هفتم به پنجم نام گرفته است که بیش از 5 کیلومتر طول دارد و از 3750 متری کوه شروع شده است و تا ارتفاع 2940 متری ادامه پیدا می‌کند. البته فعلا در این پیست هیچ خط تله کابین یا تله سیژی وجود ندارد اما بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های آینده پروژه عبور تله سیژ از این پیست عملی خواهد شد. 

در پیست اسکی توچال می‌توانید بهترین لوازم اسکی روز دنیا را برای تمام سطوح از مبتدی تا مجرب پیدا کنید. علاوه بر این کار کشته‌ترین و حرفه‌ای ترین مربیان اسکی کشور نیز در این پیست کلاس‌های آموزشی و دوره‌های تفریحی برگزار می‌کنند. این پیست در تمامی ایام سال در حال فعالیت است و می‌تواند انتخاب ایده آلی برای پر کردن اوقات خالی شما تحت هر شرایطی به جز روزهای یکشنبه باشد!

هتلی ایده‌آل در دل کوه

از سال 1381 تا به حال، پیست توچال هتلی به نام هتل توچال را در خودش می‌بیند که با نمای چوب خود در دل برف و کولاک خود نمایی می‌کند. این هتل با قرار گرفتن در ارتفاع 3545 متری سطح دریا، مرتفع‌ترین هتل دنیا است که در کوهستان بنا شده است. رستوران مدرن، امکانات ورزشی متنوع مانند بیلیارد، بولینگ و...، لابی بزرگ و مجلل و سالن نمایش فیلم از جمله امکانات جذاب و قابل توجه این هتل هستند. 

رستوران و تله سیژ چشمه

رستوران چشمه یکی از رستوران‌های معروف تهران است که شهرت خود را مدیون موقعیت جغرافیایی خود یعنی توچال است. اگر در طول گردش خود احساس گرسنگی کردید، کافیست از حوالی ایستگاه اول تله کابین، خط تله سیژ چشمه را پیدا کنید تا شما را مستقیما به سمت رستوران چشمه هدایت کند. 

مسیر دسترسی

خیلی از شما عزیزان علاقه دارید که به پیست اسکی، تله‌کابین و رستوران‌های توچال تشریف بیاورید. اما عدم آگاهی از مسیر دسترسی و آدرس دقیق این مجموعه تفریحی فوق‌العاده، باعث شده که این اتفاق رخ ندهد. در این بخش از مطلب تصمیم داریم بهترین مسیرهای دسترسی به توچال و آدرس این مکان را به شما عزیزان معرفی کنیم.

با توجه به اینکه مجموعه توچال از پارکینگ بزرگ اختصاصی برخوردار است، شما می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود به این مجموعه تفریحی باشکوه تشریف بیاورید. این کار ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. شما می‌توانید با خودروی شخصی خود به خیابان ولنجک بیایید و این خیابان را تا انتها طی کنید. در نهایت نیز به پارکینگ اختصاصی توچال رسیده و در این مجموعه حضور پیدا کنید.

در ضمن اگر قصد ندارید در شلوغی و ترافیک‌های تهران به رانندگی بپردازید، می‌توانید از طریق مترو خودتان را به مجموعه تفریحی توچال برسانید. برای این کار کافیست که  از متروی تجریش استفاده کنید و پس از آن هم سوار تاکسی‌های توچال شده و به سرعت به این مجموعه زیبا برسید.

نشانی: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه توچال و بام تهران ( مسیریابی به کمک گوگل )

سخن پایانی

در این مطلب وبلاگ مارکوشیال به معرفی پیست توچال و امکانات متعددی که در این مجموعه تفریحی وجود دارد، پرداختیم. پیست توچال از بهترین و برجسته‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر تهران محسوب می‌شوند. توچال با امکانات و شرایط آب و هوای خاص و همیشه بری خود می‌تواند در فصل گرما و سرما ساعت‌ها شما را سرگرم کند. از طرفی دیگر فرصت بی‌نظیری به شما می‌دهد تا برای چند ساعت هم که شده از آلودگی منزجر کننده تهران فرار کنید و در نقطه‌ای خوش آب و هوا و بکر ذهن خود را از استرس رها کنید و از زیبایی‌های طبیعت و کوهستان لذت ببرید. هرچند تهران جاذبه‌های دیدنی کمی ندارد اما حداقل می‌توان ادعا کرد که پیست توچال می‌توانند بهترین انتخاب ممکن در شرایط مساعد آب و هوایی باشد. 

برای حضور در پیست توچال راه‌های متعددی وجود دارد، یکی از این راه‌ها مراجعه به سایت و اپلیکیشن مارکوشیال است. شما می‌توانید با حضور در مارکوشیال به رویدادهای حضور در توچال ملحق شوید. در ضمن خودتان هم می‌توانید به راحتی در این سایت، یک رویداد ترتیب دهید و از افراد علاقمند برای حضور در این مجموعه تفریحی دعوت به عمل بیاورید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟