نتایج بیشتری یافت نشد

بوستان نوروز | بوستان نوروز تهران کجاست؟

مقدمه

یکی از مکان‌های تفریحی بسیار زیبا و پر از جذابیتی که در تهران وجود دارد، بوستان نوروز است. زمان زیادی از ساخت این پارک نمی‌گذرد، اما جالب است بدانید که در همین زمان بسیار کم، در لیست یکی از پرطرفدارترین پارک‌های پایتخت قرار گرفته است. وجود خصوصیات بسیار زیاد در این پارک باعث شده که تعداد بازدیدکنندگان آن روز به روز افزایش پیدا کند. پارک نوروز فضای بسیار دلنشین و صمیمانه‌ای را برای خانواده‌ها به وجود میاورد. در واقع اگر تصمیم دارید یک روز آرام و خاطره‌انگیز را در کنار خانواده خود سپری کنید، می‌توانید سری به این پارک بزنید.

این بوستان مجهز و زیبا یکی از اراضی محله عباس آباد تهران می‌باشد. پارک نوروز در 12 فروردین سال 1392 افتتاح شد که این روز مصادف شد. در واقع این بوستان در روز جمهوری اسلامی به بهره‌برداری رسید. اما به اطلاع شما می‌رسانیم که در زمان تحویل سال 1391 هم ویژه برنامه زنده شبکه تهران در این پارک برگزار شد. شاید بتوان از این برنامه به عنوان افتتاحیه غیررسمی این پارک نام برد. به هر حال پارک نوروز در حال حاضر در خدمت تمامی شهروندان عزیز تهران و سایر شهرها است. بد نیست که در این پارک حضور پیدا کنید. در ادامه این مطلب از وبلاگ مارکوشیال تصمیم داریم به معرفی ویژگی‌های و جاذبه‌هایی که در بوستان نوروز وجود دارد، بپردازیم. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

معرفی بوستان نوروز تهران

همانطور که گفتیم بوستان نوروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های غرب عباس آباد شناخه می‌شود. پارک نوروز با کارکردهای تفرجی، فرهنگی و تفریحی در خدمت شما میهمانان عزیز است. در ضمن برای این پارک کارکردهای بین‌المللی و همچنین فرهنگی برای کشورهایی که عضو اکو هستند هم تعریف شده است. در پهنه غربی اراضی عباس آباد که 65 هکتار می‌باشد، پارک نوروز با بیش از 90 هزار متر مربع وسعت، قرار گرفته است. 

پارک نوروز مناسب تفریح برای تهرانی‌های عزیز است. شما می‌توانید به همراه دوستان و خانواده خود در فضای دلنشین این پارک حضور پیدا کنید. همچنین با توجه به وجود زمین بازی مناسب برای کودکان، می‌توانید فرزندان خود را به این پارک زیبا و پهناور بیاورید. البته همانطور که گفتیم در بخشی از این پارک، کارکردهای بین المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای اکو تعریف شده است که با توجه به این موضوع، قسمتی از بوستان نوروز را با نام اکو میشناسند. این مکان به نوعی برای معرفی سنت‌ کشورهای عضو اکو است و می‌تواند برای شما هم جذاب و تماشایی باشد.

پارک نوروز از ویژگی‌ها و امکانات زیادی برخوردار است. اگر بخواهیم به صورت کلی در خصوص این بوستان صحبت کنیم، باید بگوییم که بوستان نوروز تقریبا همه امکاناتی که یک پارک مجهز باید در اختیار داشته باشد را دارد. از زمین اسکیت گرفته تا دریاچه خزر و مجموعه پلانتاریوم که جذابیت شگفت‌انگیزی را به این پارک افزوده است. شما می‌توانید در این پارک از نمایشگاه گل و گیاه سینما هفت بعدی و همچنین میدان مشاهیر دیدن کنید و لذت ببرید. در ادامه مطلب هم به معرفی این بخش‌های پارک خواهیم پرداخت و هم قصد داریم شما را با راه‌های دسترسی به بوستان نوروز آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

دریاچه خزر

تمامی جاذبه‌های گردشگری که در پارک نوروز وجود دارد، باعث جلب توجه بازدیدکنندگان خواهد شد. اما چیزی که شاید بیشتر از سایر دیدنی‌های این پارک، باعث هیجان افرادی شود که به این پارک آمده‌اند، دریاچه خزر است. این دریاچه در نوع خود بسیار زیبا و منحصر به فرد است. نکته بسیار جالب که در مورد این پارک وجود دارد این است که بسیاری از مردم دیگر شهرها که به شهر تهران آمده‌اند، اذعان داشتند که پارک نوروز و خصوصا دریاچه خزر، یکی از بهترین مکان‌های تفریحی در پایتخت کشور است و علاقه بسیار زیادی به این مکان پیدا کرده‌اند.

ساخت دریاچه پارک نوروز در واقع از دریای خزر الگوبرداری شده است. این دریاچه هم به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم می‌شود که مساحت بخش شمالی بیش از 3500 متر مربع و وسعت بخش جنوبی حدود 12000 متر مربع می‌باشد. در واقع مساحت کلی این دریاچه بالغ بر 15500 متر مربع است. عمق این دریاچه بسیار اندک بوده و نزدیک یک و نیم متر می‌باشد.

در ضمن حاشیه این دریاچه را فضای سبز زیبا و امکاناتی مانند مسیر پیاده‌روی و همچنین مسیر دوچرخه‌سواری قرار دارد که باعث افزایش بازدیدکنندگان از این بخش بوستان شده است. در واقع از این دریاچه می‌توان به عنوان یکی از زیباترین چشم‌اندازهای پهنه گردشگری عباس آباد تهران است. با توجه به موقعیت ایده‌آل و مناسب دریاچه خزر در میان کشورهای همسایه و همچنین نگاه بین‌المللی که برای ساخت و طراحی پارک نوروز ترتیب داده شده است، از این دریاچه می‌توان به عنوان نمادی برای دوستی در بین این کشورها در معرفی کرد. 

تماشای دریاچه خزر واقع در بوستان نوروز با پرندگان آبی زیبا، منظره فوق‌العاده‌ای را برای علاقمندان این پارک به وجود آورده است. اگر به پارک نوروز سر زدید، بازدید از این دریاچه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پارکی برای کودکان

امروزه پیدا کردن یک مکان تفریحی خوب و مناسب برای کودکان کار سختی نیست. اما یافتن مکانی که در آن بتوانید فرزندان خود را از فضای بازی‌های کامپیوتری دور کرده و آن‌ها را تشویق به بازی‌های پرتحرک کنید، مقداری دشوار شده است. پارک‌های بسیار زیادی در شهر تهران وجود دارد که می‌توانند لحظات خوشی را برای شما و فرزندانتان بسازند. یکی از بهترین پارک‌های پایتخت که سعی کرده امکانات متعددی را برای استفاده کودکان در نظر بگیرد، بوستان نوروز است. وجود وسایل بازی متعدد برای سرگرمی کودکان در این بوستان، یکی از بهترین ویژگی‌های پارک نوروز به حساب می‌آیند.

در واقع این پارک علاوه بر وجود تمامی خصوصیات و کارکردهای متفاوتی که دارد، یک پارک مناسب برای کودکان هم می‌باشد. فضای بازی این پارک که برای کودکان ترتیب داده شده است، وسعت 1800 متر مربعی دارد. این بخش از پارک طراحی بسیار خاصی داشته و در واقع باعث هیجان کودکان خواهد شد. جالب است بدانید، قسمتی از دریاچه‌ خزر پارک نوروز برای بازی‌های آبی کودکان طراحی شده است. به طور کلی طراحان بوستان نوروز سعی داشتند که همه گروه‌های سنی را به این بوستان علاقمند کنند و به نظر در این کار موفق شده‌اند.

زمین اسکیت

در این بخش از مطلب تصمیم داریم در مورد زمین اسکیت بوستان نوروز صحبت کنیم. این قسمت برای استفاده علاقمند ورزش اسکیت طراحی شده است. اگر قصد دارید در این قسمت از پارک مشغول این ورزش مهیج شوید، باید به انتهای قسمت جنوبی پل ابریشم و نزدیکی این پارک بروید. در این قسمت اسکیت پارک واقع شده است. لازم به ذکر که زمین اسکیت پارک نوروز با توجه به استانداردهای جهانی طراحی شده است.

این زمین اسکیت را می‌توان در لیست یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های اختصاصی این ورزش در خاورمیانه قرار داد. زمین اسکیت بوستان نوروز با 4500 متر مربع وسعت، پذیرای دوستداران این ورزش است. این زمین اسکیت از امکاناتی چون سکوهای مناسب برای تماشا و استراحت، مسیرهای حرفه‌ای و خدمات مربوط به این ورزش بهره می‌برد. مسیرهایی این زمین که با استاندارد بین‌المللی طراحی شده است برای انجام حرکات نمایشی و همچنین برگزاری مسابقات مناسب است.

نمایشگاه گل و گیاه

علاقمندان به گل و گیاه می‌توانند در پارک نوروز حضور پیدا کنند و از گلکاری‌های منحصر به فرد این پارک لذت ببرند. شما می‎توانید به گذشتن از زیرسازهای چادری پل ابریشم در بخش شمالی این بوستان، در زیر پای خود یک فضای بسیار زیبا با مساحت 1 هکتاری را مشاهده کنید. این قسمت در واقع به بازار و نمایشگاه گل وگیاه بوستان نوروز اختصاص دارد. در این بخش از پارک شما می‌توانید علاوه بر خرید و بازدید از نمایشگاه گل و گیاه، در خصوص حفظ و نگهداری از فضای سبز، گل‌های آپارتمانی و گیاهان زینتی اطلاعات مفیدی کسب کرده و آموزش لازم را ببینید. به افرادی که علاقه زیادی به گل و گیاه دارند، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به پارک نوروز آمدند، حتما به بخش نمایشگاه گل و گیاه این بوستان هم سر بزنند.

مجموعه پلانتاریوم

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های پارک نوروز مجموعه پلانتاریوم است. جالب است بدانید که این مجموعه به عنوان چهارمین آسمان نمای بزرگ در سراسر جهان شناخته می‌شود و ظرفیت بسیار بزرگی را برای استفاده دانش‌پژوهان در علم نجوم و دیگر رشته‌های علمی ترتیب داده است. این دانش‌پژوهان می‌توانند با بهترین امکانات فعالیت‌های علمی خود را در این مجموعه انجام دهند. مجموعه پلانتاریوم واقع در پارک نوروز به غیر از علم نجوم و ستاره‌شناسی، برای استفاده دانشجویان رشته‌هایی چون شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی نیز در نظر گرفته شده است.

دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، می‌توانند از این مجموعه جذاب و مجهز دیدن کنند. برای اثبات باکیفیت بودن این مجموعه که در بوستان نوروز قرار دارد، اشاره به حضور در بین چهار آسمان نمای بزرگ دنیا کافی است. به غیر از کاربردهای علمی این مجموعه برای دانش‌پژوهان عزیز، پلانتاریوم به زیبایی‌های پارک نوروز نیز افزوده است. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که حتما بازدید از این مجموعه زیبا و مجهز را از دست ندهید.

اکو

این مجموعه برای معرفی آداب و سنت کشورهای عضو اکو ساخته شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد. در پارک نوروز 12 سکو به 12 کشوری که عضو اکو هستند اختصاص داده شده و همچنین 2 سکو هم برای کشورهای بحرین و عراق در نظر گرفته شده که عضو اکو نیستند اما جشن نوروز را بر پا می‌کنند. در واقع هر کدام از این کشورها می‌توانند در سکوی خود به معرفی و تبلیغ کشور خود در زمینه گردشگری، به نمایش گذاشتن آداب و سنت، موسیقی، لباس‌های محلی و صنایع دستی بپردازند. 

در نظر داشته باشید که عید نوروز یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشورهایی است که جزو اکو می‌باشند. این موضوع در مورد کشورهای همسایه دریای خزر هم صدق می‌کند و به این علت است که دریاچه خزر که درست همانند دریای خزر طراحی شده، در مجموعه بزرگ پارک نوروز ساخته شده است.

سینما گیم هفت بعدی

اگر به کمی جلوتر از گنبد سفید دقت کنید، سینمای گیم هفت بعدی را مشاهده خواهید کرد. این سینما که با نام سینما گیم هم معروف است، تاثیر بسیاری زیادی در افزایش بازدیدکنندگان این بوستان داشته است. سینما گیم هفت بعدی پارک نوروز، با توجه به استفاده از بروزترین تکنولوژی‌های دنیا، یکی از بهترین سینما گیم‌های شهر تهران و حتی کشورمان است. بازدید از این سینما بسیار هیجان انگیز است، زیرا امکاناتی که در آن وجود دارد با استانداردهای بین‌المللی طراحی شده‌اند. این سینما با سازه‌ای کروی شکل و با چیزی حدود 85 متر مربع وسعت، بازی‌های کامپیوتری مهیج را با خصوصیات ویژه سینماهای چندبعدی تلفیق کرده است.

میدان مشاهیر

در ضلع جنوبی بوستان نوروز، میدان مشاهیر قرار گرفته است. این میدان با بیش از 4200 متر مربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های تهران به حساب می‌آید. میدان مشاهیر تهران به شکل فرشی ایرانی سنگفرش شده است. هدف از این کار نمایش یکی از معروف‌ترین نمادهای کشورمان ( فرش ایرانی) بوده است.

دروازه میدان مشاهیر طراحی منحصر به فردی دارد. معماری این دروازه برگفته از اصیل‌ترین معماری‌های کشورمان است. در واقع منظور این معماری خوش‌آمدگویی شکوهمند به بهار و نوروز است. جالب است بدانید که در کناره‌های این میدان شما می‌توانید با مفاخر ایرانی آشنا شوید. با توجه با کارکردهای بین‌المللی پارک نوروز تندیس‌هایی در میدان مشاهیر قرار دارد که معرف مشاهیر کشورمان بوده و در واقع فرهنگ غنی ایران را به رخ می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در میدان مشاهیر بوستان نوروز حضور پیدا کنید.

پارک نوروز کجاست؟ 

یکی از زیباترین مکان‌های تفریحی شهر تهران که جاذبه‌های بسیار زیادی دارد، پارک نوروز است. بدون تردید بازدید از این بوستان برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. خیلی از مردم شهر تهران قصد دارند به همراه دوستان و خانواده خود به این پارک زیبا بروند، اما نشانی دقیق این پارک را ندارند. در ادامه این مطلب می‌توانید، آدرس دقیق بوستان نوروز را مشاهده کنید.

آدرس دقیق پارک نوروز: تهران، بزرگراه حقانی، خیابان دیدار جنوبی، پارک نوروز تهران

سخن پایانی 

در این مطلب تصمیم داشتیم شما را با پارک نوروز و ویژگی‌‎های آن آشنا کنیم. با توجه به وجود امکانات متعدد این پارک مانند دریاچه خزر، زمین اسکیت، زمین بازی برای کودکان، نمایشگاه گل و گیاه و این نوید را به شما می‌دهیم که در صورت حضور در بوستان نوروز لحظات بسیار شیرینی را سپری کنید. این پارک برای علاقمندان به فرهنگ و تمدن ایران هم یک مکان ایده‌آل به حساب می‌آید. با توجه به وجود میدان مشاهیر و مجموعه‌ای برای معرفی سنت‌ کشورهای عضو اکو، علاقمندان به فرهنگ کشور هم می‌توانند ساعات خوبی را در این بوستان پشت سر بگذارند.

شما می‌توانید به همراه آشنایان و دوستان خود در یکی از رویدادهای مارکوشیال که به بازدید از پارک نوروز اختصاص داده شده است، شرکت کنید. همچنین می‌توانید یک رویداد در مارکوشیال ترتیب دهید و افرادی که علاقه دارند در این پارک حضور داشته باشند را به رویداد خود دعوت کنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟