نتایج بیشتری یافت نشد

بوستان باغ ایرانی [تهران]: 16 عکس + آدرس بوستان باغ ایرانی ده ونک

مقدمه

بسیار خوشحالیم که با یکی دیگر از بهترین مطالب وبلاگ مارکوشیال در خدمت شما عزیزان می‌باشیم. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم بوستان باغ ایرانی تهران را معرفی کنیم. یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در شهر تهران که می‌تواند بهترین لحظات را برای شما و فرزاندانتان رقم بزند، باغ ایرانی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم که به همراه عزیزان خود، به این باغ مجلل واقع شده در پایتخت سر بزنید. با دیدن این پارک بسیاری از دغدغه‌های خود را فراموش خواهید کرد و به نوعی از زندگی روزمره خود جدا می‌شوید.

بوستان باغ ایرانی تهران ده ونک

بوستان باغ ایرانی تهران واقع در خیابان شیخ بهایی در یک محله بسیار قدیمی ده ونک قرار دارد. مساحت این مکان چیزی حدود 5/3 هکتار می‌باشد و بوستان باغ بزرگی به حساب می‌آید.  این بوستان در زمان قدیم یک پارک مجلل بوده که اکثر عناصر سنتی آن به طور کامل از نو ساخته شده‌اند. فضای سبز بسیار زیبای این پارک که توجه بسیاری از علاقمندان رو به خودش جلب خواهد کرد. این فضای سبز بر پایه الگو باغ‌های مملو از درختان سرو بوده است.

شاید با دیدن دیواره‌های بوستان باغ ایرانی تهران کمی به نوساز بودن آن‌ها پی ببرید، اما زمانی که نزدیک بروید، درختان کهنسالی را خواهید دید که شما را به گذشته می‌برند. با وجود اینکه کلیه بخش‌ها و همچنین امکاناتی که در باغ بوستان ایرانی وجود دارد جدید هستند، اما معماری ایرانی و قدیمی، حوض‌های سنتی و درخت‌های سر به فلک کشیده مطمئنا حال و هوای شما را تغییر خواهد داد.

از دیگر زیبایی‌های بوستان باغ ایرانی تهران می‌توان به باغ‌راه‌های بسیار زیبا، سروستان، چنارستان، کتابخانه همگانی، آبنماهای محوری، زمین ورزشی و زمین بازی برای کودکان اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که برای این پارک در نظر گرفته شده، گذرگاه‌های مخصوص برای جانبازان و معلولین است که باعث شده این عزیزان هم بتوانند به سادگی از محیط این باغ استفاده کنند. بوستان باغ ایرانی تهران یک محیط بسیار زیبا و سنتی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم در روزهای تعطیل و یا مواقعی که قصد دارید با خانواده خود به گردش بروید، حتما سری به بوستان باغ ایرانی تهران بزنید. 

گونه‌های گیاهی این پارک

نزدیک به 5/2 هکتار از مساحت این پارک به فضای سبز آن اختصاص داده شده است. برای طراحی بوستان باغ ایرانی تهران از بهترین معماری استفاده شده و درخت‌های کهنسال که از قدیم در این مکان بوده‌اند، نگه‌داشته شده است. گونه‌های گیاهی این پارک متشکل از بوته‌های فصلی، برگ نو، برگ بو، زرشک، پیراکانتا، مورد و شیر خشت می‌باشد.

ویژگی یک بوستان باغ چیست؟

باغ ایرانی را در محلی می‌سازند که یک جوی آب روان داشته باشد. با این وجود نتیجه می‌گیریم هیچکدام از باغ‌های ایرانی بدون جوی آب نیستند. ویژگی دوم این باغ محصور شدن دیوارهای آن است که نمای بسیار بلند و زیبایی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این پارک وجود استخر در عمارت تابستانی آن می‌باشد، این استخر در مرکز عمارت قرار گرفته است.

با توجه به نام این مکان تفریحی، می‌شود تشخیص داد که سبک طراحی و ساخت این باغ کاملا مختص به کشورمان است. الگوی بوستان باغ ایرانی تهران، به قدری از طراحی منحصر به فرد، معماری جذاب و همچنین ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که در تمام جهان این سبک از بوستان باغ را ایرانی می‌نامند. از نکات بسیار مهم در خصوص باغ ایرانی، ساخت آن‌ها در مسیر قنات‌ها می‌باشد. جالب است بدانید که تاریخچه پیدایش باغ ایرانی در تمامی کشورمان، با مبحثی به اسم قنات، مرتبط است. یعنی اولین بوستان باغ‌های ایرانی که در شهرهای کرمان و شیراز قرار داشت هم در مسیر قنات‌ها واقع شده بود. برای مثال می‌توان به باغ شازده در استان کرمان اشاره کرد. البته در حال حاضر با زندگی مدرنیته، پیدا کردن یک مکان این چنینی که بتواند یاد گذشته‌ها را زنده کند، کار بسیار دشواری است. 

ورودی بوستان باغ ایرانی تهران

بوستان باغ ایرانی از چهار ورودی مختلف برخوردار است که دو ورودی در ضلع غربی و شرقی پارک و دو ورودی دیگر در ضلع جنوب غربی و جنوبی این بوستان قرار دارد. ورودی ضلع جنوبی و جنوب غربی به شکل قرینه بنا شده است. در بخش میانی این بوستان، چایخانه سنتی و رستوران واقع است که روبروی آنها یک حوض بسیار جذاب قرار دارد و دور این حوض پر از گلدان‌های زیبا می‌باشد.

در بخش اصلی بوستان باغ ایرانی تهران چند آبراه، حوض بزرگ و همچنین حوض کوچک وجود دارد. بزرگ‌ترین و حتی زیباترین حوضی که در این مکان جذاب مشاهده خواهید کرد، حوضی است که روبروی عمارت اصلی یا همان کوشک اصلی بنا شده است. آبراه‌های این حوض به قسمت ورودی‌های جنوبی، شرقی، غربی می‌رسند.

ساعت کاری بوستان باغ ایرانی تهران

مسئولین بوستان باغ ایرانی تهران با توجه به طرفداران بسیار زیادی که این بوستان در شهر تهران و حتی شهرهای دیگر دارد، تصمیم گرفته‌اند که در اکثر ساعات شبانه روز در خدمت میهمانان عزیز باشد. این مکان تفریحی از ساعت 7 صبح تا 12 شب آماده پذیرایی از شما عزیزان است، شاید برای شما جالب باشد که چرا بازدید از این بوستان زیبا، 24 ساعته نیست. علت اصلی حفاظت درست از این پارک است که تنها جهت رضایت شما به انجام می‌رسد.

فواره‌ها و حوض‌های زیبای این بوستان

اگر برای ورود به بوستان باغ ایرانی تهران از سمت ورودی غربی و شرقی استفاده کرده باشید، با گذشت از این ورودی‌ها اولین المان‌های این بوستان زیبا را مشاهده خواهید کرد. فواره‌ها و حوض‌های این باغ مطمئنا توجه شما را جلب خواهد کرد. حوض‌هایی با رنگ فیروزه‌ای سرتاسر این باغ را در بر گرفته‌اند. نوع ساخت و معماری این حوض‌ها بسیار شیک و به سبک ایرانی است. طراحی این حوض‌ها شما را به وجد خواهد آورد. همچنین فواره‌های زیبای بوستان باغ ایرانی تهران به زیبایی‌های آن افزوده است.

عکاسی و کتابخوانی در پارک

یکی از بهترین تفریحات انسان وقتی به یک مکان زیبا و یا به یک پارک می‌رود، عکاسی است. این مورد از جمله کارهایی است که شما باید در بوستان باغ ایرانی تهران به انجام برسانید. با عکاسی در این بوستان می‌توانید لحظات خود را ثبت نمایید. اگر به کتابخوانی علاقه دارید، بوستان باغ ایرانی تهران دو کتابخانه مجزا، که مربوط به بانوان و آقایان می‌شود را در این مرکز این مکان ساخته است. 

کتابخانه آقایان در کوشک اصلی و کتابخانه بانوان در قسمتی از این بوستان واقع شده است. معماری سنتی کتابخانه آقایان می‌تواند نظر شما را جلب کند. معماری این کتابخانه با کاشی‌کاری‌های ظریف آبی رنگ بوده و بسیار زیبا می‌باشد.

کوشک اصلی

اگر قصد دارید به همراه دوستان و یا خانواده خود به بوستان باغ ایرانی تهران بروید، به هیچ عنوان تماشای کوشک اصلی این بوستان را از دست ندهید. پیدا کردن کوشک اصلی کار بسیار ساده‌ای است و از دور کاملا قابل دید می‌باشد. کوشک بوستان باغ ایرانی تهران در شمالی‎ترین نقطه این بوستان واقع شده است. البته سالیان قبل این ساختمان رستوران و کافه بود؛ اما هم اکنون قسمتی از این ساختمان را کتاب‌های اهدایی رهبر انقلاب تشکیل می‌دهند، در بخش دیگر آن نیز کتابخانه آقایان قرار دارد.

بخش دیگری از کوشک اصلی بوستان باغ ایرانی تهران، قسمت اداری این مکان است که وارد شدن به این بخش برای عموم آزاد نمی‌باشد. یکی از نکاتی که به جذابیت و زیبایی کوشک اصلی این بوستان افزوده، لوسترهای سبز و آبی رنگ هستند که محیط بسیار گرمی را برای میهمانان ترتیب داده است.

تفریح کودکان

اگر قصد دارید که فرزند خود را به یک محیط خوب ببرید و سرگرمی مناسبی را برای او رقم بزنید، بوستان باغ ایرانی تهران یکی از بهترین گزینه‌ها است. معمولا بچه‌های امروزی به دنبال بازی‌های کامپیوتری و تبلتی هستند. چه خوب می‌شود که اگر شما بتوانید فرزندان خود را از چنین سرگرمی‌های دور نگه دارید. برای یک بار هم که شده فرزند خود را به بوستان باغ ایرانی تهران بیاورید. مطمئنا وقت‌گذرانی در این بوستان هم برای شما لذت بخش خواهد بود، هم برای فرزنداتان؛ چرا که این پارک یک محیط بسیار دلنشین را برای شما به وجود میاورد و با وسایل بازی مخصوص کودکان، لحظات خوشی را برای فرزندان شما رقم خواهد زد.

محیط خوب برای افراد کهن‌سال، معلول و جانباز

امروزه بسیاری از افراد بازشسته و پا به سن گذاشته تفریح آنچنانی برای خود ندارند. چه بهتر است که پس از بازنشستگی دوستان جدیدی پیدا کنیم و به همراه آن‌ها وقت خود را بگذرانیم. حتما بارها دیده‌اید که مردان و زنان پا به سن گذاشته در پارک‌ها حضور پیدا می‌کنند. باید بستری فراهم شود که این عزیزان بتوانند در یک محیط خوب و باامکانات به تفریح در کنار دوستان خود بپردازند. در ضمن مسیرهای مجزایی که برای ورود افراد جانباز و معلول در این پارک طراحی شده است و نشان می‌دهد که مسئولین بوستان باغ ایرانی تهران اهمیت یکسانی برای همه قائل هستند. بنابراین به جانبازان و معلولین عزیز هم پیشنهاد می‌کنیم که اوقات فراغت خود را در این بوستان زیبا سپری کنند.

گلکاری‌های زیبا و دلنشین

از دیگر جذابیت‌های بوستان باغ ایرانی تهران می‌توان به گلکاری‌های تماشایی آن اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه فرصت دیدن گل‌های لاله را در این بوستان از دست ندهید. همچنین وجود گل‌های رز و نسترن در این باغ توجه بازدیدکنندگان را جلب خواهد کرد.

طاق میانی

با ورود به بوستان باغ ایرانی تهران، به قدری المان‌های زیبا مشاهده خواهید کرد که مطمئنا باز هم به این مکان تفریحی جذاب خواهید آمد. یکی دیگر از موارد بسیار در این بوستان، درست در مقابل کوشک اصلی و نزدیک به حوض‌های مرکزی بوستان قرار دارد. در این قسمت یک سازه طاقی را می‌بینید که این سازه را اصطلاحا طاق میانی می‌نامند. طاق میانی یک نمای بسیار جالب را به این مکان اضافه کرده است.

چه فصلی برای رفتن به بوستان باغ ایرانی تهران مناسب است؟ 

سوالی که شاید ذهن خیلی از علاقمندان به بوستان باغ ایرانی تهران را درگیر کند، این است. چه فصلی برای رفتن به این بوستان مناسب است. همانطور که می‌دانید تمامی فصل‌های سال زیبایی‌های خود را دارد. اما برای رفتن به یک پارک مانند باغ ایرانی بهتر است که فصل بهار، تابستان و یک ماه اول پاییز را انتخاب کنید. اما بهترین فصل برای تماشای جاذبه‌های این مکان، بهار است. 

چندین سالی شده که شهر تهران، هر فصل بهار میزبان لاله‌های قرمز و رنگی می‌شود. در این فصل بازدیدکنندگان بسیار زیادی از شهرهای مختلف ایران به پارک‌های تهران می‌آیند. یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای این لاله‌های زیبا، باغ ایرانی می‌باشد. این سنت قدیمی کشورمان هنوز هم پابرجا مانده است. هنوز هم در فصل بهار پارک‌های پایتخت کشور پر از گل‌های رنگارنگ و زیبا می‌شود. فصل بهار از این نظر می‌تواند بهترین زمان برای رفتن به بوستان باغ ایرانی تهران باشد.

شب‌های تابستان هم برای رفتن به این پارک مناسب است و می‌تواند لحظات خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. در این شب‌ها می‌توانید به همراه خانواده خود در این پارک حضور داشته باشید و به نوعی یک پیک نیک لذت بخش را سپری کنید. روزهای پاییز نیز برای قدم زدن در این پارک بسیار لذت بخشی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که تمامی این موارد را حتی برای یک مرتبه تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص بوستان باغ ایرانی تهران تهران صحبت کردیم و نکاتی در خصوص زیبایی‌ها و امکانات آن بیان کردیم. باغ ایرانی تهران بدون تردید یکی از بهترین باغ‌های پایتخت کشورمان است و با زیبای‌های متععد خود لحظات خوبی را برای شما خواهد ساخت. در انتهای این مطلب به شما پیشنهاد می‌کنیم که دوستان هم سلیقه خود را در سایت مارکوشیال پیدا کنید و به این بوستان زیبا بروید. همچنین می‌توانید خودتان یک رویداد ترتیب دهید و به همراه دوستان خود به این باغ بروید. آرزوی قلبی ما خنده و شادی روزافزون شما عزیزان است.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟