نتایج بیشتری یافت نشد

باغ موزه هنر ایرانی (باغ سپهبد) کجاست؟

مقدمه

از قدیم گفته‌اند که تهران شهر موزه‌هاست. اما در حال حاضر موزه‌هایی که در این شهر قرار دارد، بازدید‌کننده زیادی ندارد. مگر که یک مناسبت در پیش رو باشد و یا کارهای جدیدی در موزه‌های این شهر به نمایش در آیند. اما در کل مردم تهران علاقه زیادی به موزه‌های این شهر ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند که در مکان‌های تفریحی و پارک های سرسبز  یا مکانی پرهیحان مانند شهربازی حضور داشته باشند. همین موضوع سبب شده که باغ موزه‌ها طرفداران بسیار زیادی را جذب کنند. برای مثال می‌توان به باغ موزه هنر ایرانی اشاره کرد.

بدون شک می‌توان باغ موزه هنر ایرانی را جزو لیست بهترین باغ موزه‌های تهران و حتی کشور قرار داد. بازدیدکنندگان بسیار زیادی در این باغ موزه حضور پیدا می‌کنند. از آنجایی که این مکان پر از درخت‌های جذاب است و فضای بسیار آرامش‌بخشی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به آن سر بزنید. وقتی وارد این باغ موزه شوید، درخت‌های متنوع، صدای زیبای پرنده‌ها و جوی آبی که در این مکان وجود دارد، شما را به وجد خواهد آورد. همچنین وجود خانه‌های سنتی که هنوز هم در اطراف این باغ هستند، باعث جلب توجه شما خواهد شد. به دلیل اینکه امروزه بسیاری از این خانه‌ها تبدیل به برج‌های بلند شده‌اند. 

معرفی باغ موزه هنر ایرانی

با توجه به نام این مجموعه می‌توان فهمید که باغ موزه هنر ایرانی، یک فضای بسیار زیبا و خاص را به همراه یک موزه برای به نمایش گذاشتن اثرات هنری در اختیار مردم گذاشته است. بنای این باغ موزه در ابتدای تاسیس خود اقامتگاه تابستانی فردی به اسم سپهد امیراحمدی بوده است. امیراحمدی اولین سپهد کشورمان در دوران حکومت پهلوی بود. امیر احمدی در بین افرادی بود که کمک بسیاری زیادی به قدرت گرفتن رضاخان میرپنج کرد.

پس از فوت امیر احمدی، همسر او که توران توفیقی نام داشت، مالک این عمارت بسیار زیبا شد. تا سال 1384 هجری شمسی، از این عمارت مجلل به عنوان خانه سینما بهره می‌بردند. در نهایت پس از مرمت، کاربرد این مکان دچار تغییر و تحولات شد. در حال حاضر هم این مکان را به اسم باغ موزه هنر ایرانی یا باغ سپهد می‌شناسند.

اکنون یکی از چیزهایی که در این باغ وجود دارد و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را جلب می‌کند، ماکت‌های جالبی است که در واقع نشان‌دهنده آثار باستانی کشورمان می‌باشد. به غیر از این ماکت‌ها، فضای سبز، محیط آرام و سایر مواردی که در این پارک قرار گرفته است، باعث هیجان و لذت کلیه بازدیدکنندگان خواهد شد. هم اکنون باغ موزه هنر ایرانی با توجه به خصوصیات متعددی که دارد، میزبان بسیاری از مردم سراسر کشور است و تنها مردم تنها نیستند که برای گشت و گذار به این باغ وارد می‌شوند.

تاریخچه باغ موزه در کشورمان

باغ موزه در واقع همان محلی است که علاوه بر نگهداری از آثار قدیمی و هنری، یک فضای بسیار شاد را برای مردم فراهم می‌کند. در این مکان به غیر از موزه باید امکاناتی چون فضای سبز زیبا، فضای بازی برای کودکان، مکان تفریحی برای بزرگسالان و هر مورد دیگری که ممکن است باعث رضایت مردم شود هم وجود داشته باشد.

نخستین باغ موزه‌ای که در کشورمان ساخته شد مربوط به سال 1310 هجری شمسی می‌باشد. همانطور که گفتیم این باغ متعلق به سپهد میر احمدی بود که با مرگ وی به همسر او رسید. او نیز برای ییلاق و خوش‌گذرانی در باغ موزه هنر ایرانی حضور پیدا می‌کرد. این باغ موزه از نظر ساخت و معماری به طراحی‌های دوران پهلوی اول باز میگردد. موقعیت باغ موزه هنر ایرانی بسیار ایده‌آل بوده و در کوچه باغ‌های بسیار زیبای تجریش قرار گرفته است. این کوچه‌ها با دیوارهای سنتی و کاهگلی نمای بسیار زیبایی دارد. مساحت باغ موزه ایرانی نزدیک به 1 هکتار است. همچنین دقت داشته باشید که این باغ موزه زیبا، از بهترین جاذبه‌ای گردشگری تهران به حساب می‌آید.

نکات جالب در مورد این باغ

باغ موزه هنر ایرانی در کوچه‌ای قرار دارد که خانه دکتر حسابی در آن واقع شده است. این باغ در سال 1310 هجری شمسی تاسیس شد و نزدیک به 88 سال قدمت دارد. البته در آن دوران این باغ شکل حاضر را نداشت و هم اکنون دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. با توجه به اینکه این باغ متعلق به همسر سپهد امیر احمدی بود، حئوضچه و آبراهی نداشت. جالب است بدانید که این مکان چندین سال متروکه بود تا اینکه بالاخره در سال 1384 بازسازی شد و 2 سال بعد برای استفاده عموم قرار گرفت.

ماکت‌هایی که هم اکنون در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارد، سال‌ها پیش توسط فرح دیبا به بهترین مجسمه‌سازان خارجی سفارش داده شده بود. تمامی این ماکت‌ها از روی مکان‌ها تاریخی کشورمان ساخته شده است و در واقع این مکان‌ها را به تصویر کشیده است. این ماکت‌ها در اواسط دهه چهل به صورت قطعات جداگانه از ایتالیا وارد ایران شد و در جشن 2500 ساله به نمایش درآمد.

در برخی از اوقات محوطه این باغ موزه زیبا، نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌شود و مردم بسیار زیادی برای بازدید این نمایشگاه‌های در این باغ حضور پیدا می‌کنند. این نمایشگاه‌ها متشکل از نقاشی، سفال‌سازی و مجسمه‌سازی هستند که به طرز عجیبی طرفدار دارند. در واقع زمانی چنین نمایشگاه‌هایی در باغ موزه هنر ایرانی برگزار می‌شود، تعداد بازدیدکنندگان به شدت افزایش پیدا می‌کند. ضمنا این باغ موزه از امکاناتی چون رستوران و کافه نیز برخوردار است. رستوران‌ها و کافه‌های موجود در این مکان تفریحی بهترین خدمات ممکن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

آثار ماندگار هنری در این موزه

آثار هنری که در این باغ موزه وجود دارند، به دو بخش متفاوت تقسیم می‌شوند. اولین بخش به ماکت‌های این باغ، میراث ارزشمند نیاکان ما به علاوه آثار حجمی یا همان چوب و فلز بعضی از هنرمندان قدیمی که می‌توان همه روزه از آن‌ها بازدید کرد، اختصاص داده شده است. بازدید از این بخش از آثار ماندگار باغ موزه هنر ایرانی بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود.

دیگر بخش از آثار هنری این باغ موزه، نگارخانه‌های جالب و دیواره‌های آن است که در یک مدت زمان کوتاه به معرض نمایش در می‌آید. کارگاه‌های آموزشی و یا نظام استاد شاگردی از دیگر جذابیت‌های باغ موزه هنر ایرانی است که تاکنون به جا مانده است و جوانان می‌توانند در آن حضور داشته باشند. در این کارگاه‌ها جوانان هنرجو می‌توانند با ثبت نام و پذیرش، در یک دوره آموزشی طولانی مدت شرکت کنند و بعد از کسب نمره قبولی در این زمینه، گواهی مربوطه با تاییدیه استاد را اخذ نمایند.

همچنین نمایشگاه عکس فضای باز این باغ موزه مجلل و زیبا با به نمایش گذاشتن بیش از 20 اثر هنری در دوره‌های ماهانه، به غیر از عرضه بهترین آثار هنری، جذابیت‌های بصری باغ موزه هنر ایرانی را هم دوچندان کرده است.

انواع ماکت‌ها در باغ موزه هنر ایرانی

همانطور که در بخشی از این مطلب گفتیم، ماکت‌هایی که در این باغ موزه وجود دارند، بسیار زیبا و جذاب هستند. این ماکت‌ها برای جشن 2500 ساله ساخته شده است و قدمت زیادی دارد. به غیر از ماکت برج میلاد که جنس کامپوزیتی دارد، بقیه ماکت‌ها از جنس بتن آرمه ساخته شده‌اند. جالب است بدانید که این ماکت‌ها سال‌ها بلااستفاده بود و با تاسیس باغ موزه هنری ایرانی به نمایش گذاشته شد. در این بخش از مطلب تصمیم داریم به معرفی این ماکت‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

برج میلاد

برج آزادی

آرامگاه دانیال نبی

عمارت هشت بهشت

نقش رستم

کاخ چهلستون

باغ فین کاشان

گنبد قابوس

کاروانسرای مهیار

سی و سه پل

شمس العماره

بازدید از این ماکت‌ها فرآیند بسیار لذت بخشی برای مردم شهر تهران و سایر شهرها است. زیرا در این صورت می‌توانند مکان‌هایی که در ایران وجود دارد و هرگز نتوانستند به بازدید آن‌ها بروند را در باغ موزه هنر ایرانی مشاهده کنند. البته مطمئنا ماکت‌ها هیچگاه جایگزین آثار باستانی کشورمان نخواهد شد، اما شک نکنید که با دیدن این ماکت‌ها هیجان زده می‌شوید.

مسیرهای دسترسی باغ موزه هنر ایرانی

این باغ موزه در محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه دکتر حسابی پلاک 25 واقع شده است. اگر قصد دارید که به باغ موزه هنر ایرانی بروید، سعی کنید در هر نقطه‌ای از تهران هستید، خودتان را به خیابان ولیعصر و سپس پارک وی برسانید. بعد از آن به خیابان فرشته بروید و در آخر نیز با وارد شدن به خیابان بوسنی و هرزگویین به این باغ خواهید رسید.

چنانچه تصمیم دارید با مترو در باغ حضور داشته باشید، در ابتدا به ایستگاه تجریش بروید. بعد از پیاده شدن در این ایستگاه بایستی به ضلع جنوب غربی میدان تجریش بروید و از خیابان مقصود بیک یا همان شهید دربندی با استفاده از تاکسی‌های خطی به این باغ بروید. اگر هم قصد دارید این مسیر را پیاده‌روی کنید، چیزی حدود 15 تا 20 دقیقه در مسیر خواهید بود.

با تاکسی هم می‌توانید به باغ موزه هنر ایرانی بروید. برای این کار می‌توانید به میدان تجریش رفته، سپس به خیابان شهید دربندی بروید و با سوار شدن تاکسی‌های خطی خودتان را به این باغ زیبا برسانید. همچنین می‌توانید برای رفتن به این باغ موزه از بی آر تی استفاده کنید. با استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی تجریش -راه آهن خودتان را به میدان تجریش برسانید. در آخر نیز مسیر باقی مانده را می‌توانید با تاکسی یا به شکل پیاده طی کنید.  ( نمایش و مسیریابی با نقشه گوگل )

کافه و رستوران باغ موزه هنر ایرانی

یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات مردم ایران، رفتن به رستوران است. این موضوع اگر با خستگی همراه باشد، بسیار شیرین‌تر خواهد بود. برای مثال فرض کنید که چند ساعتی را در باغ موزه هنر ایرانی سپری کرده‌ و لذت برده‌‌اید. مطمئنا صرف انرژی چند ساعته و همچنین پیاده‌روی در این باغ می‌تواند باعث خستگی شما شود. در این شرایط به غیر از ماساژ، صرف غذا و یا یک نوشیدنی خوشمزه هم چاره ساز است. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به باغ موزه هنر ایرانی رفته‌اید، لذت خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که در رستوران‌های این مجموعه وجود دارد را به هیچ وجه از دست ندهید.

یکی از معروف‌ترین کافه‌ رستوران‌هایی که در شهر تهران وجود دارد و تقریبا هر تهرانی حداقل برای یکبار نام آن را شنیده است، کافه رستوران شمرون است. اگر باغ موزه هنر ایرانی رفته‌اید، باید از فرصتی که در اختیار شما است، استفاده کنید و حتما غذاها و نوشیدنی‌های این کافه رستوران را امتحان کنید. این کافه رستوران دارای یک محیط بسیار دلنشین و آرام است که بدون تردید باعث رضایت مشتریانی که در این مکان حضور دارند، خواهد شد.

اگر تصمیم داشتید صبح یک روز خوش آب و هوا در این باغ موزه حضور داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کافه شمرون یک صبحانه باکیفیت و مقوی بخورید. در نظر داشته باشید که صبحانه بوفه آزاد این مکان حدود 79 هزار تومان برای هر نفر تمام می‌شود. منتهی اگر این مبلغ را پرداخت کنید، با چندین انتخاب گوناگون مواجه خواهید شد. صبحانه‌های رکافه رستوران شمرون بسیار لذیذ و مقوی هستند و مطمئن باشید که با تجربه آن، به هیچ عنوان پیشمان نخواهید شد.

مجسمه‌های نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی پایتخت

در محوطه باغ موزه هنر ایرانی، به غیر از وجود ماکت‌ها، تندیس‌هایی فوق‌العاده زیبایی هم وجود دارد که به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن ساخته شده‌اند. جالب است بدانید تندیس‌هایی که در این باغ وجود دارند، در نخستین سمپوزیوم مسجمه‌سازی پایتخت کشورمان برگزیده شده‌اند. کلیه این تندیس‌ها به دست هنرمندان خبره معاصر ایران و دنیا ساخته شده است.

 این مجسمه‌ها زیبا آثاری از هنرمندانی چون کامبیز شریف، شجاع الدین شهابی، حمیدرضا حکیمی، جمشید مرادیان، کامران شریف و همچنین کامبیز صدری ساخته شده است و در این باغ قابل مشاهده می‌باشد. البته علاوه بر آثار این عزیزان، تندیس‌هایی هم هستند که توسط هنرمندانی از کشور عراق و هلند ساخته است. بازدید از این تندیس‌های ارزشمند، خالی از لطف نیست، پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به باغ موزه هنر ایرانی و این مسجمه‌ها بزنید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر موزه‌هایی که در شهر تهران وجود دارند، طرفداران خود را از دست داده است. مردم و بویژه جوانان و خانواده‌های دهه نودی! دیگر علاقه‌ای به این نوع مکان‌ها ندارند، بهتر است که برای تفریح و همچنین بازدید از آثار باستانی کشورمان، به باغ موزه‌هایی که در شهر تهران وجود دارد، سر بزنید. این مکان‌ها هم از یک فضای سبز بسیار دلنشین برخوردار هستند و هم می‌توانند شما را با بخشی از تاریخچه ایران آشنا کنند. باغ موزه هنر ایرانی می‌تواند لحظات بسیار شیرینی را برای شما و خانوادتان بسازد. بازدید از این باغ موزه بسیار لذت بخش است، پس فرصت را از دست ندهید و هر چه زودتر از این باغ دیدن کنید.

همچنین در مارکوشیال هم می‌توانید به جمع افرادی که قصد حضور در این پارک را دارند، بپیوندید. ضمنا خودتان هم می‎‌توانید در مارکوشیال یک رویداد ترتیب دهید و افراد علاقمند را به شرکت در این رویداد دعوت کنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟