نتایج بیشتری یافت نشد

موزه هنرهای معاصر تهران | تاریخچه و آثار ارزشمند + عکس و مسیرهای دسترسی

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از موزه‌های قدیمی و مشهور کشورمان به شمار می‌رود. این موزه در سال 1356 هجری شمسی توسط فرح دیبا در بوستان لاله کنونی تاسیس شده است. بنای این موزه بوسیله کامران دیبا طراحی شده است. سبک طراحی موزه هنرهای معاصر تهران مشابه با معماری مدرن و برگفته از بادگیرهای کویری ایران می‌باشد.

موزه هنرهای معاصر پایتخت از مهم‌ترین آثار هنر مدرن ایران است که در قاره سبز، قاره آمریکای شمالی و... مشهور بوده و همچنین به عنوان یکی از 10 مجموعه نخست هنر نوگرا در سراسر جهان نیز شناخته می‌شود. این موزه از آثار بسیار ارزشمندی همچون جنبش‌های هیجان‌نمای انتزاعی، فوتورئالیسم، پاپ آرت، مفهومی و مینی مالیسم برخوردار است.جالب است بدانید که در این موزه، بیش از 3 هزار اثر با ارزش از نخبگان هنرهای تجسمی کشورمان وجود دارد. در ضمن حدود 400 نمونه از این آثار ارزش بسیار بالایی از نظر مالی دارند.

اگر بخواهیم چند نمونه مهم از بهترین آثار موزه هنرهای معاصر شهر تهران را مثال بزنیم، می‌توانیم به اثرات مطرح پیکاسو، ارنست، گوگن، رنوار، ماگریت، پولاک، جاکومتی، لویت و وارهول اشاره کنیم. این موزه مالکیت مجموعه مهم و کاملی از هنر معاصر و نوگرا ایران را بر عهده دارد. هم اکنون موزه هنرهای معاصر تهران، به عنوان یکی از چند واحد معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب وبلاگ مارکوشیال تصمیم داریم به بررسی امکانات و جذابیت‌های این موزه بپردازیم.

تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران

اولین طرح تاسیس یک مرکز فرهنگی غنی در کشورمان، از سوی فرح پهلوی داده شد. البته این طرح 12 سال قبل از تاسیس موزه هنرهای معاصر تهران ارائه شد. اما در سال 1352 هجری شمسی با توجه به مشکلات گوناگونی که وجود داشت، این طرح اجرایی نشد. ولی بالاخره با بهتر شدن اوضاع اقصادی دولت وقت، بودجه لازم برای ساخت چنین مرکزی فراهم شد. با دستور فرح پهلوی کلیه اماکن دولتی قسمتی از درآمد سالیانه خود را برای کمک به رونق گرفتن امور فرهنگی به دولت اهدا کردند. در نهایت نیز این موزه با تلاش‌های بسیار فراوان تاسیس شد.

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، موزه هنرهای معاصر پایتخت با تلاش بسیار زیاد فردی به اسم کامران دیبا بنا شد و امروزه به یکی از پربازدیدترین موزه‌های شهر تهران بدل شده است. این موزه از بدو تاسیس، توجه اهالی تهران و گردشگران را به خود جلب می‌کرد. از موزه هنرهای معاصر تهران می‌توان به عنوان یکی از بهترین و مهم‌ترین گنجینه‌های تاریخی کشورمان نام برد. وجود آثار بسیار زیبا و مهم در این مکان می‌تواند باعث جلب توجه شما عزیزان شود. در واقع با ورود به این مجموعه شما با فرهنگ و تمدن غنی کشورمان آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد. 

تغییراتی در موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران، در چندین نوبت دستخوش تغییر و تحولاتی شده است. پس از انقلاب اسلامی و فراز و نشیب‌های بسیار زیاد سیاسی که در سال 1357 هجری شمسی در کشورمان رخ داد، فعالیت این موزه با مشکلاتی همراه شد. جالب است بدانید که بعد از انقلاب، موزه هنرهای معاصر شهر تهران به مدت چند سال تعطیل بود. 

در سال 1356 چندین اثر مختلف از کشورهای خارجی خریداری شد و تعداد آثار موزه هنرهای معاصر تهران به 4000 عدد رسید. اما بعد از انقلاب، اکثر این آثار با توجه به نظر دولت از موزه برداشته شده و به زیرزمین موزه منتقل شدند. علت این موضوع هم غیر قابل نمایش بودن آن‌ها عنوان شد. از سال 1384 هجری شمسی موزه هنرهای معاصر تهران، چهره نوین و جدیدی را به خود گرفت و هم اکنون نیز در لیست بهترین و پربازدیدترین موزه‌های کل کشور قرار دارد.

محوطه موزه

موزه هنرهای معاصر تهران شامل دو بخش بنای اصلی و باغ تندیس می‌باشد. در محوطه اصلی موزه هنرهای معاصر شهر تهران و در بخشی شمالی این موزه، یک مجموعه بسیار جالب از تندیس‌های با ارزش هنرمندان معاصر کشورمان وجود دارد که جلوه بسیار جالبی را به این مرکز فرهنگی بخشیده است. اغلب این تندیس‌ها از اثرات ماندگار پرویز تناولی، مارکس ارنست، هنری مور و ماکس بیل می‌باشند. یکی از نکات بسیار ویژه در خصوص موزه هنرهای معاصر تهران، فضای سبز این مجموعه است. قدم زدن در فضای سبز بسیار زیبا و تماشای مجسمه‌های جذاب، تجربه بسیار فوق‌العاده‌ای خواهد بود. 

گالری‌های موزه

یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین خصوصیات موزه هنرهای معاصر تهران، راهروی‌های شیب‌دار و پیچ در پیچ آن است. با قدم زدن در این مارپیچ‌ها، می‌توانید آثار موجود در گالری‌های این مجموعه را تماشا کنید و لذت ببرید. این موزه از 9 گالری تماشایی برخوردار است. اما از میان این 9 گالری، 3 مورد از آن‌ها، از آثار ارزشمند و گران‌بهایی بهره می‌برند. یکی از بهترین آثار موجود در این گالری‌ها، اثر ارزشمند ماده و فکر که توسط نوریوکی هاراگوچی ژاپنی طراحی شده است، می‌باشد. این اثر زیبا در قسمت پایینی مارپیچ واقع شده و از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

به غیر از این مورد، اثرات بسیار معروف و معتبری در موزه هنرهای معاصر شهر تهران قرار دارد. از مشهورترین آثار هنری که در یکی از گالری‌ها موزه قرار دارد، می‌توان به 118 برگ از شاهنامه تهماسبی اشاره کرد. از آثار منحصر به فرد چون بیکن، کیتاج، دو بوفه، جکسون کلاین، سوییز و هاکنی هم به سادگی نمی‌توان گذشت. کلیه این آثار پیش از انقلاب اسلامی خریداری شده بودند. البته با شروع انقلاب چندین اثر بسیار ارزشمند از هنرمندانی چون صادق تبریزی، آیدین آغاداشلو، سهراب سپهری، حسین زنده رودی و... نیز در موزه هنرهای معاصر پایتخت به معرض نمایش درآمد. 

بازدید از 9 گالری موزه هنرهای معاصر تهران، عمل بسیار ارزشمندی است. شما با این کار ثابث می‌کنید که به فرهنگ و تمدن کشورمان پایدار هستید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران، لحظات بسیار خوشی را تجربه کنید. همچنین شما می‌توانید از تصاویر ثبت‌شده عکاسان بزرگ دنیا مانند جولیا مارگارت کامرون، نادار، آکوست سندر و انسل آدامز نیز دیدن کنید.

معماری موزه

سبک معماری موزه هنرهای معاصر تهران بسیار زیباست. نورگیرهایی که در این مکان طراحی شده‌اند، به شکل بادگیرهای ایرانی می‌باشند و نور بیرون مجموعه را به فضای داخلی گالری‌های این موزه منتقل می‌کنند. ساختمان این موزه جزو معماری‌های نوین کشورمان محسوب می‌شود. در این ساختمان زیبا، از مفاهیم فلسفی و معماری سنتی کشور نیز الهام گرفته شده است. در طراحی این مرکز فرهنگی، از عناصر مهم معماری داخلی مانند چهارسو، گذرگاه و هشتی استفاده شده است.

طراح این مجموعه زیبا (کامران دیبا) طرح اصلی موزه را با الهام از کارهای فرانک لوید رایت و لو کوربوزیه ارائه کرده و در طراحی محتوا و همچنین قسمت‌های مختلف آن، توجه بسیار زیادی با موزه هنرهای مردن نیویورک داشته است. وی برای طراحی سازه از اثرات جذاب خوسپ لوئیس سرت مانند فونداسیون مگ و همچنین از آثار لوئی کان که از عرفان نهادینه برخوردار می‌باشد، کمک گرفته است. جالب است بدانید که برخی از تندیس‌های  برنزی استاد پرویز تناولی به سفارش کامران دیبا برای موزه هنرهای معاصر پایتخت ساخته شده است.

جنس ساختمان اصلی موزه هنرهای معاصر شهر تهران از بتن و سنگ است. در مجموع به همراه باغ‌های اطراف، این موزه چیزی حدود 8500 متر مربع وسعت دارد. در ضمن مساحت سطح دیواره‌های این موزه، بالغ بر 2500 متر مربع می‌باشد. بنای داخلی موزه هنرهای معاصر تهران، بیش از 5 هزار متر مربع است. در ضمن پروژه ساخت این بنا، نزدیک به 9 سال زمان برده است.

امکانات موزه هنرهای معاصر تهران

همانطور که در ابتدای مطلب نیز عنوان کردیم، موزه هنرهای معاصر شهر تهران در پارک لاله واقع شده است. با توجه به این موضوع، امکانات رفاهی و تفریحی بسیار خوبی در این مجموعه وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بازدیدکنندگان می‌توانند پس از حضور در موزه هنرهای معاصر تهران، به بازارچه پارک لاله بروند و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. در ضمن شما می‌توانید در نگارخانه، ساعت خورشیدی، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه و همچنین کانون پرورش فکری کودکان نیز حضور پیدا کنید. این مراکز فاصله بسیار اندکی با موزه هنرهای معاصر تهران دارند.

کتابخانه

یکی از بهترین خصوصیات موزه هنرهای معاصر تهران، کتابخانه تخصصی این مجموعه است. کتابخانه موزه در انتهای شیبراهی که به بخش‌های امور هنری و اداری منتهی می‌شود، قرار دارد. جالب است بدانید که در این کتابخانه بالغ بر 5000 کتاب غیرفارسی و فارسی وجود دارد. این کتاب‌های موضوعات بسیار متفاوتی دارند که برای مثال می‌توان به نقاشی، معماری، طراحی، عکاسی، ارتباط تصویری، سینما و سایر موارد از این دست اشاره داشت. سامانه رتبه‌بندی کتاب‌ها این مجموعه به صورت LC می‌باشد و تنها اعضای کتابخانه می‌توانند از کتاب‌‍‌های موزه هنرهای معاصر شهر تهران، استفاده کنند. توجه داشته باشید که عضویت در این کتابخانه تخصصی، برای پژوهشگران و دانشجویان رشته هنر می‌باشد.

سینماتک

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که در موزه هنرهای معاصر تهران، یک سینما قرار دارد که با نام سینماتک شناخته می‌شود. سینماتک در سال 1377 هجری شمسی شروع به کار کرد. هدف اصلی از ساخت این سینما در موزه هنرهای معاصر تهران، به نمایش گذاشتن اثرات با ارزش سینمای کشور و جهان است. در ضمن سینماتک به بررسی سطح کیفی فیلم‌های مختلفی نیز می‌پردازد. در این مجموعه جلساتی مختلفی مانند سمینار، مراسم شروع و پایان نمایشگاه‌ها، جلسات نقد و... نیز برگزار می‌شود. 

سالن سینماتک گنجایش 200 نفری دارد و اندازه پرده نمایش آن شش در هشت می‌باشد. جالب است بدانید که سینماتک هم مانند کتابخانه تخصصی موزه هنرهای معاصر تهران دارای اعضای ثابت است. مسئولین این سینما در روزهای پایانی هر سال، عضوهای جدید را هم پذیرش می‌کنند. اعضای سینماتک می‌توانند به مدت یک سال از این مکان استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم که شما در این سینما عضو شوید، چون در این صورت می‌توانید از سایر برنامه‌ها موزه هنرهای معاصر پایتخت و کتابخانه این مجموعه نیز بهره ببرید.

مسیر دسترسی

شاید اسم موزه هنرهای معاصر تهران به گوش شما خورده باشد. اما اطلاعاتی در خصوص آدرس و مسیر دسترسی به این مکان فرهنگی نداشته باشید. ما در این بخش از مطلب تصمیم داریم، چند نمونه از مسیرهای دسترسی به موزه هنرهای معاصر شهر تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

برای اینکه بتوانید با وسیله نقلیه شخصی خود به موزه هنرهای معاصر تهران برسید، چندین راه مختلف وجود دارد. شما می‌توانید از سمت بزرگراه‌های کارگر شمالی، کشاورز، دکتر فاطمی و خیابان حجاب خودتان را به پارک لاله برسانید. در این صورت می‌توانید به سادگی از این موزه دیدن کنید. همچنین دسترسی سریع و مستقیم از به این مرکز فرهنگی، از سمت خیابان کارگر شمالی نیز گزینه مناسبی است. البته با توجه به نبود پارکینگ عمومی در موزه هنرهای معاصر تهران، پیشنهاد می‌کنیم که از وسیله نقلیه شخصی برای حضور در این موزه استفاده نکنید. در ضمن ممکن است در مسیر خود درگیر ترافیک‌ خیابان‌های تهران شوید.

شما می‌توانید با مترو به بوستان این موزه بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو و پارک لاله تهران، در فاصله 1300 متری موزه هنرهای معاصر شهر تهران قرار گرفته است. افرادی که قصد دارند از مترو استفاده کنند، باید در ایستگاه میدان انقلاب از مترو پیاده شوند و با چند دقیقه پیاده‌روی، به موزه برسند.

اما بهترین و ساده‌ترین راه برای رسیدن به موزه هنرهای معاصر تهران، استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی BRT است. شما می‌توانید از جنوب در ایستگاه‌های میدان انقلاب، میدان فلسطین و ولیعصر پیدا شوید. همچنین می‌توانید با پیاده شدن در ایستگاه فاطمی و کمی پیاده‌روی، خودتان را به موزه هنرهای معاصر تهران برسانید. 

نشانی: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله ( نمایش روی نقشه گوگل )

سخن پایانی

در این مطلب وبلاگ مارکوشیال تصمیم داشتیم شما عزیزان را با موزه هنرهای معاصر تهران آشنا کنیم. همانطور که مشاهده کردیم این موزه از آثار ماندگار و جذاب هنرمندان گوناگون برخوردار است. آثاری که تماشای آن‌ها می‌تواند بسیار جذاب باشد. پیشنهاد می‌کنیم که شما هم یک روز از اوقات فراغت خود را به بازدید از این مکان فرهنگی اختصاص دهید. 

در سایت و اپلیکیشن مارکوشیال، چندین رویداد مختلف برای بازدید از موزه هنرهای معاصر شهر تهران ترتیب داده شده است. شما می‌توانید به سادگی به این رویدادها بپیوندید و به موزه هنرهای معاصر پایتخت بروید. این امکان نیز وجود دارد که خود  شما یک رویداد به وجود بیاورید و از افراد مختلف برای حضور در رویداد خود دعوت کنید. 


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟