نتایج بیشتری یافت نشد

معرفی کاخ نیاوران:تاریخچه + 10 عکس + آدرس (ماشین، مترو و ...)

یکی از کاخ‌های بسیار زیبا و مجلل کشورمان بدون تردید کاخ نیاوران است. به احتمال فراوان هر ایرانی حداق برای یکبار هم که شده، نام این کاخ را شنیده است. از کاخ نیاوران می‌توان به عنوان یکی از پررونق‌ترین مکان‌های شهر تهران نام برد. به طور روزانه علاقمندان بسیار زیادی برای تماشای زیبایی‌هایی این مجموعه، پا به این کاخ می‌گذارند.

این مکان در واقع به عنوان آخرین محل زندگی محمدرضا شاه پهلوی شناخته می‌شود. اگر به این مجموعه زیبا رفته باشید حتما می‌دانید که به چه اندازه زیباست و تا چه حد توجه انسان را جلب می‌کند. فضای داخل کاخ فوق‌العاده جذاب و تماشایی می‌باشد و افرادی که برای نخستین بار از این مکان دیدنی بازدید می‌کنند، بدون شک مجذوب طراحی و ساخت آن خواهند شد. 

اگر هم به کاخ نیاوران نیامده‌اید، به احتمال بسیار زیاد عکس‌هایی مربوط به آن را مشاهده کرده‌اید. با دیدن این عکس‌ها می‌توان به باشکوه بودن این مجموعه تاریخی پی برد. البته کاخ‌های دیگری هم در شهر تهران وجود دارد که بدون شک کاخ نیاوران نیز به عنوان یکی از بهترین کاخ‌ها شناخته می‌شود. کاخ نیاوران بدون شک از برترین مکان‌های دیدنی پایتخت است و پیشینه آن نیز به دوره حکومت قاجار باز می‌گردد. در ادامه این مطلب وبلاگ مارکوشیال قصد داریم در خصوص جاذبه‌های تماشایی درون کاخ صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

آشنایی با کاخ نیاوران

بنای کاخ نیاوران در سال 1337 به دستور محمدرضا شاه پهلوی بازسازی شد. این مکان با تخریب بعضی از ساختمان‌های کوچکی که به دوره فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد، در سال 1346 هجری شمسی به بهره‌برداری رسید. البته لازم به ذکر است که یک مدت وقفه باعث شد که پروژه ساخت این مجموعه باشکوه کمی طول بکشد. در واقع ساخت این بنا 9 سال مداوم زمان نبرده است. عمارت این کاخ با طراحی بسیار زیبا و در عین سادگی ساخته شده است. با ورود به این مجموعه تصور می‌کنید که به یک جای دیگری در دنیا رفته‌اید، مکانی که نظیرش کم پیدا می‌شود.

همانطور که گفتیم طراحی بنای عمارت در عین سادگی، بسیار باشکوه و مجلل ساخته شده است. کاخ نیاوران جاذبه و ویژگی‌های متعددی دارد. برای مثال می‌توان به موزه جهان نما و تالار آبی اشاره کرد. اما یکی از بهترین خصوصیات این مجموعه که باعث تمایز کاخ نیاوران نسبت به دیگر کاخ‌‌های تهران شده است، سقف متحرک آن است. زیر این سقف متحرک امکان تماشای رقص ستارگان در شب و نور خورشید در روز را دارد؛ منظره‌هایی که فوق‌العاده تماشایی و جذاب هستند. زیبایی این کاخ بدون هیچ شک و تردیدی، توجه هر بازدیدکننده‌ای را جلب خواهد کرد. کاخ نیاوران از جمله مکان‌هایی است که به طور سالانه میزبان بسیار از گردشگران و توریست‌های خارجی می‌باشد.

دلایل اصلی محبوبیت کاخ نیاوران

شکوه و جلال کاخ نیاوران در نوع خود مثال‌زدنی است. این کاخ طرفداران بسیار زیادی را در سطح شهر تهران به خود اختصاص داده است. بارها دیده شده افرادی که چندین بار در این مکان زیبا و تاریخی حضور داشته‌اند، باز هم برای تماشای جاذبه‌های بی‌شمار کاخ نیاوران، پا به این مجموعه می‌گذارند. بسیاری از افراد هم از دوستان و آشنایان خود برای بازدید از این کاخ، دعوت به عمل می‌آورند. اما سوال اصلی اینجاست؛ چه چیزهایی باعث محبوبیت این مجموعه شده است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت کاخ نیاوران، سکونت محمدرضا پهلوی به همراه خانواده‌اش در این مکان بوده است. در واقع بسیاری از مردم قصد دارند، با نوع زندگی محمدرضا شاه در واپسین روزهای زندگی‌اش در ایران آشنا شوند. همچنین ترکیب جذاب معماری اروپایی و ایرانی در این مکان، تاثیر بسیار زیادی در افزایش بازدیدکنندگان آن داشته است. بسیاری از بازدیدکنندگان هم از وجود سقف متحرک در این مکان حیرت‌زده شده‌اند و به غیر از سایر زیبایی‌های این مجموعه، برای دیدن سقف بازشوی کاخ نیاوران به این مجموعه سر می‌زنند. ضمنا در نزدیکی این کاخ، امکان بازدید از مکان‌هایی چون کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده، به همران دوستان و خانواده خود سری به این مجموعه تاریخی باشکوه بزنید. 

تاریخچه کاخ نیاوران

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، بازسازی کاخ نیاوران در سال 1337 به دستور محمدرضا پهلوی کلید خود و در نهایت سال 1346 هجری شمسی به اتمام رسید. همچنین در ابتدا این کاخ متعلق به فتحعلی شاه بود و در واقع زمان حکومت او، کاخ نیاوران ساخته شد. در روزهای ابتدایی قرار بود که در این کاخ تنها به پذیرایی میهمانان مهم شاه پرداخته شود. اما طولی نکشید که این مکان باشکوه به محل سکونت محمدرضا شاه پهلوی و خانواده وی تبدیل شد.

با پیروزی انقلاب و خروج محمدرضا شاه از کشور، کاخ نیاوران به دست نیروهای انقلابی افتاد و سه سال بعد در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. در سال 1365 هجری شمسی اجازه بازدید از این مکان باشکوه به مردم داده شد. اما با گذشت 17 سال، در دی ماه 1382، کاخ نیاوران در جهت مرمت و بهسازی بسته شد. بازسازی این مجموعه زیبا نزدیک به 6 سال به طول انجامید. در آن زمان قرار بر این شد که کاخ به بهترین شکل ممکن بازسازی شود و طولانی شدن پروژه بازسازی کاخ نیز به همین دلیل اتفاق افتاده است. تغییر و تحولاتی بسیار زیادی برای بازسازی این مجموعه به کار بسته شد، که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای مثال:

- مرمت اکثر اشیاء‌های موجود

تعویض دیوارکوب‌، کاغذ دیواری و پرده‌های کاخ

مرمت مبلمان

نصب دوربین مداربسته

تجهیز مخازن

تعمیرات سنگ‌فرش

تعمیر پارکت کف فضاهای گوناگون کاخ

نصب آسانسور مدرن

راه‌اندازی مجدد سقف متحرک

تعمیر و عایق‌کاری پشت بام

تعویض کلیه کابل‌ها و سیستم‌های برقی

ایجاد سیستم هواساز

نقاشی بنا

مرمت آیینه‌کاری

نوسازی گچ‌بری‌های کاخ

در نهایت پروژه باسازی مجدد کاخ نیاوران در زمستان سال 1388 هجری شمسی به پایان رسید و بازدید از آن برای عموم آزاد شد. در ضمن این کاخ در سال 1377 هجری شمسی به ثبت ملی رسیده و هم‌اکنون بازدیدکنندگان بسیار زیادی را در گروه‌های سنی مختلف، به خود اختصاص داده است. به علاقمندان فرهنگ و تاریخ کشورمان پیشنهاد می‌کنیم که به دیدن کاخ نیاوران بیایند، اطمینان می‌دهیم که یک روز دلچسب و شیرین را پشت سر بگذارید.

موزه جهان نما 

موزه جهان نما از جمله مکان‌هایی است که در بخشی از کاخ نیاوران واقع شده و تاثیر بسزایی در پررونق شدن این مجموعه تاریخی شده است. در کل کاخ موزه‌ها طرفداران بسیار زیادی در شهر تهران دارند. به طور روزانه افراد بسیار زیادی برای بازدید از موزه جهان نما، به کاخ نیاوران می‌آیند. جهان نما بهترین نامی بود که می‌توانستند روی این موزه زیبا و مجلل بگذارند. زیرا این موزه در هر قسمت خود، فرهنگ و سنت نقاط گوناگون جهان را به تصویر کشیده است.

موزه جهان نما به دستور فرح دیبا در سال 1355 هجری شمسی ساخته شد. هدف از ساخت این بنا، نگهداری از آثاری بود که فرح دیبا خریداری کرده و یا هدیه گرفته بود. جالب است بدانید که با پیروزی انقلاب، ورود به این موزه ممنوع شد؛ در نهایت با بازسازی و تعمیراتی که صورت گرفت، بازدید عمومی این موزه در سال 1383 هجری شمسی آزاد گردید. این بنا از دو طبقه همکف و زیرزمین برخوردار است که تالار میانی یکی از بزرگ‌ترین قسمت‌های آن به شمار می‌رود.

فضای دلنشین کاخ

کاخ نیاوران یکی از زیباترین مکان‌هایی است که در پایتخت کشورمان وجود دارد. بازدید این مکان شور و نشاط را به شما تزریق می‌کند. حال و هوای این مکان به قدری خوب و آرامش‌بخش است که بیرون آمدن از آن را سخت می‌کند. فضای سرسبز حیاط این کاخ بسیار تماشایی است. علاوه بر آن حتی در زمستان هم از زیبایی‌هایی کاخ نیاوران نمی‌توان گذشت. 

حال و هوای بسیار جالب و دلنشینی که در این کاخ تجربه خواهید کرد را در کمتر جای تهران می‎‌بینید. مطمئنا قدم زدن در یک باغ تاریخی بسیار شگفت‌انگیز است. فرض کنید در باغی راه می‌روید که پیش از شما افرادی چون فتحعلی شاه و محمدرضا شاه پهلوی در آن حضور داشته‌اند، این موضوع بسیار جذاب است. صدای گوش‌نواز پرندگانی که در کاخ نیاوران قرار دارند، درخت‌های بلندقامت، فضای بسیار تمیز، کاخ مدرن و سایر ویژگی‌های این مجموعه تاریخی، باعث شده که کاخ نیاوران فضای بسیار خوبی را در اختیار داشته باشد.

لحظه به لحظه حضور در این مکان برای شما لذت‌بخش خواهد بود. این اطمینان را می‌دهیم که حتی اگر علاقه زیادی هم به فرهنگ و تاریخ ایران نداشته باشید، باز هم این مکان شما را مجذوب خود خواهد کرد. زیرا از فضای سبز و زیبایی‌های متعددی برخوردار است. برای این که به صحت سخن ما پی ببرید، می‌توانید عکس‌هایی که در این مطلب وجود دارد را ببینید و حتی می‌توانید با افرادی که در کاخ نیاوران حضور داشته‌اند مشورت کنید. بازدید از محل زندگی فتحعلی‌شاه، محمد شاه، محمدرضا شاه پهلوی و... خالی از لطف نخواهد بود.

اتاق پذیرایی

این مکان محلی برای میهمانان ویژه محمدرضا شاه پهلوی بوده است. آثار بسیار زیادی در این مکان به چشم می‌خورد. در واقع وجود همین آثار و جذابیت‌ها است که باعث شده اتاق پذیرایی کاخ نیاوران همواره پربازدید باشد. 

آثاری مانند:

نقاشی منظره اثری از آلفرد سیسلی

نقاشی سه زن اثری از ماری لورنس

نقاشی موتمارتر پاریس اثری از اوتریلو

نقاشی چهره دو زن اثری از جی

نقاشی موتمارتر پاریس اثری از الیز مالکت

نقاشی جنگل اثری از مارویک کرلامینگل

نقاشی محمدرضا شاه پهلوی اثری از وی

نقاشی فرح دیبا اثری از ویدال کورداس

قالیچه‌های بافت کاشان

فرش بافت کارگاه صدقیانی

فرش بافت کارگاه غفاریان

گلدرن

پیانوی آلمانی 

آلیاژهایی از جنس قلع و مس

مجسمه‌های گلی 

همه این موارد برای خود یک داستان جداگانه داشته و بنا به دلایل مختلف در اتاق پذیرایی کاخ نیاوران قرار داده شده‌اند. بازدید از کاخ نیاوران و همچنین اتاق پذیرایی این مجموعه باشکوه و مجلل، بسیار لذت‌بخش است، زیرا شما را با فرهنگ و تاریخ پیش از انقلاب ایران آشنا می‌کند.

موزه خودروها

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کاخ نیاوران که بازدیدکنندگان بسیار زیادی در آن حضور پیدا می‌کنند، موزه خودروهای قدیمی و لوکس محمدرضا شاه پهلوی است. در گذشته این ساختمان گاراژ این کاخ مجلل بود. اما هم اکنون وجود خودروهای لوکس و اختصاصی محمدرضا شاه و خانواده او، موتورهای کوچکی به فرزندان محمدرضا شاه تعلق داشت و همچنین ماکت‌های خودروهای مختلف، جلوه خاصی را به این موزه بخشیده است. علاقمندان به خودروهای لوکس و قدیمی، می‌توانند برای بازدید از این موزه به کاخ نیاوران بیایند.

البته لازم به ذکر است که این بخش از کاخ به جهت حفظ آثار تاریخی ایجاد شده و تنها یک موزه خودرو و موتور سیکلت به حساب نمی‌آید.

تالار آبی

این بخش از کاخ نیز برای استقبال از میهمانان محمدرضا شاه ساخته شده بود. دلیل اصلی اینکه این بخش از مجموعه با نام تالار آبی شناخته می‌شود این است که کلیه دیوارها، آبنماها و پرده‌های موجود در این مکان به رنگ آبی هستند. طراحی و دکوراسیون این قسمت از کاخ در نوع خود فوق‌العاده است. در واقع همان ترکیب معماری ایرانی و اروپایی که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره شد، در تالار آبی به کار گرفته شده است.

وجود لوسترهای بسیار زیبا، گچ‌بری‌های شیک، پرده‌های زیبا و سایر موارد از این دست، سبب شده که تالار آبی نیز طرفداران خاص خود را پیدا کند. جالب است بدانید با ورود به این تالار شما می‌توانید از پارچه‌هایی قدیمی که به عنوان هدیه به محمدرضا شاه پهلوی داده شده بود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از لباس‌های سلطنتی آن دوران نیز دیدن کنید. 

کاخ صاحبقرانیه

از ویژگی‌‌های دیگری کاخ نیاوران، نزدیک بودن این مجموعه به کاخ صاحبقرانیه می‌باشد. در زمان ناصرالدین شاه، هر 30 سال یک قرن به حساب می‌آمد. با توجه به اینکه ناصرالدین شاه قاجار بیش از 30 سال در ایران پادشاهی کرد، به وی لقب صاحبقران را دادند. در واقع دلیل ساخت کاخ صاحبقرانیه، جشن سی و یکمین سالگرد پادشاهی چهارمین پادشاه قاجار بود. ناصرالدین شاه تصمیم گرفت که این کاخ را صاحبقرانیه بنامد، نامی که تاکنون نیز تغییر نکرده است.

 این کاخ زیبا و شکوهمند که در دل نیاوران قرار دارد، در سال 1229 تاسیس شده است. کاخ صاحبقرانیه در گذشته به عنوان تفرجگاه ییلاقی ناصرالدین شاه قاجار شناخته می‌شد و در حال حاضر هم یکی از جاذبه‌های توریستی شهر تهران به شمار می‌رود.

مسیر دسترسی و آدرس کاخ نیاوران

برای اینکه با مترو به کاخ نیاوران بروید، باید از طریق خط یک خود را به ایستگاه پایانی تجریش برسانید. همچنین اگر تصمیم دارید با اتوبوس به این کاخ برسید، باید سوار اتوبوس‌های راه‌آهن- تجریش شده و در ایستگاه پایانی از اتوبوس پیاده شوید. به علاوه می‌توانید با تاکسی هم به کاخ نیاوران سر بزنید. برای این کار باید ، تاکسی‌های میدان نیاوران و یا دزاشیب را در میدان تجریش سوار شده و در نهایت رو به روی اولین موزه پیاده شوید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران ( مسیریابی به کمک نقشه گوگل )

سخن پایانی

در این مطلب وبلاگ مارکوشیال با یکی از جاذبه‌های زیبای شهر تهران یعنی کاخ نیاوران آشنا شدیم. پیشنهاد می‌کنیم که لذت حضور در این مجموعه تاریخی باشکوه را به هیچ عنوان از دست ندهید. بازدید از کاخ نیاوران را می‌توان از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در تهران به حساب آورد. شما با ورود به سایت و اپلیکیشن مارکوشیال می‌توانید در رویدادی افرادی که قصد حضور در این را دارند، شرکت کنید. ضمنا خود شما هم می‌توانید یک رویداد ترتیب دهید و به همراه افرادی که در رویداد شما شرکت خواهند کرد، در کاخ نیاوران حضور پیدا کنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟