نتایج بیشتری یافت نشد

باغ (عمارت) فردوس تهران کجاست؟ موزه سینما ایران!

مقدمه

در این مطلب تصمیم داریم در خصوص باغ فردوس و موزه سینمای ایران صحبت کنیم. باغ فردوس یکی از زیباترین مکان‌های تفریحی برای تهرانی‌ها و حتی مردم سایر شهرها است. این باغ طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد و به طور روزانه بازدیدکنندگان متعددی به این باغ پای می‌گذارند. در حال حاضر باغ فردوس فضای بسیار دلنشین و مناسبی را برای تمامی گروه‌های سنی فراهم کرده است. علاوه بر این چنانچه شما هم به سینما و هنرمندان سینمای ایران علاقه دارید، می‌توانید با حضور در موزه سینمای ایران واقع در باغ فردوس، لحظات خوبی را سپری کنید. برای آشنایی با این باغ، با این مطلب وبلاگ مارکوشیال همراه باشید.

عمارت باغ فردوس

این باغ در شمیران و نزدیکی خیابان ولیعصر قرار دارد. این عمارت در یک زمین با شیب شمال غربی به قسمت جنوبی واقع شده است. باغ فردوس با مساحتی معادل 20 هزار متر مربع و همچنین طول 280 متری خود، یکی از باغ موزه‌های بزرگ شهر تهران به حساب می‌آید. جالب است بدانید عمارتی که در باغ فردوس قرار دارد، حدود 1000 متر بوده و سه طبقه و نیم می‌باشد. نکته جالب در خصوص عمارت باغ فردوس این است که به علت شیب‌‎دار بودن زمین این باغ، طبقه نخست این بنا با بخش جنوبی و سقف آن نیز با بخش شمالی باغ هم‌سطح شده‌‌اند.

باغ فردوس همواره جزو شلوغ‌ترین مکان‌‌های پایتخت کشورمان بوده است. جاذبه‌های بسیار زیاد این باغ بدون تردید توجه تمامی بازدیدکنندگان را جلب خواهد کرد. امکاناتی که در این باغ وجود دارد، فوق‌العاده است. برای مثال محوطه بسیار زیبا، عمارت مجلل، وجود رستوران و کافی‌شاپ، موزه سینمای ایران، نمایشگاه کودک، خانه فرهاد و ... مواردی هستند که به زیبایی این باغ افزوده‌اند. اگر قصد دارید به یک مکان تفریحی بروید و لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید، عمارت فردوس یکی از بهترین مکان‌ها برای شما خواهد بود. پس پیشنهاد می‌کنیم که حداقل برای یکبار هم که شده، در این باغ حضور پیدا کنید.

موزه سینمای ایران

در شهریور ماه سال 1373 هجری شمسی، موسسه توسعه فضای فرهنگی تصمیم گرفت که موزه سینمای ایران را تاسیس کند. این اتفاق برای هنردوستان یک خبر خوش بود. این شرکت در سال 1373 پروژه ساخت موزه سینمای ایران را کلید زد. البته چند سالی گذشت تا این موزه ساخته شود. در این پروژه بسیاری از اهالی سینما و تئاتر کمک کردند. برای مثال می‌توان به بزرگانی مانند عزت‌الله انتظامی و عباس کیارستمی اشاره کرد.

البته تلاش‌های بی‌وقفه مردانی چون غلامرضا جمال امیدی، عزیزالله ساعتی، بهزاد رحیمیان، امیرثباتی باعث شد که بالاخره پس از گذشت 4 سال این اتفاق رخ دهد و نخستین ساختمان موزه سینمای کشورمان، خرداد ماه سال 1377 در لاله‌زار شروع به کار کند. در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، موزه سینمای ایران که در لاله‌زار واقع شده بود، به باغ فردوس کنونی انتقال یافت. در واقع از سال 1381 به بعد باغ فردوس میزبان علاقمندان به سینما، هنر و همچنین پژوهشگران این زمینه شد.

هدف اصلی از تاسیس موزه سینما ایران گردآوری، ثبت، حفظ و همچنین عرضه متناسب میراث هنر و سینمای کشورمان بوده است. در حال حاضر هم این موزه از مواردی چون عکس‌ها، قراردادها، مکاتبات، نشریه‌های سینمایی، مصاحبه‌های قدیمی، مکاتبات، بیش از 350 دستگاه ادوات و ابزار، 5000 هزار نشریه سینما، 3000 قطعه اسناد تاریخی، قراردادها و مکاتبات، 4000 نمایشنامه و فیلنامه و همچنین 2500 اعلان سینمایی برخوردار است.

تاریخچه باغ فردوس

به دستور محمدشاه قاجار در اواخر عمر وی، قصری در تجریش ساخته شد. در زمان ساخت این قصر در محله محمودیه (محمدیه سابق)، نزدیکان محمدشاه قاجار برای او یک عمارت ییلاقی بسیار زیبا و مجلل ساختند. یک تن از اطرفیان دربار به اسم حسینعلی خان معیرالممالک در این محل یک باغی بنا کرد. این باغ همین باغ فردوس کنونی است. ساخت عمارت واقع شده در این باغ به سبک قاجاریه می‌باشد.

بعد از تاسیس این باغ پسر حسینعلی خان که دوستعلی خان نظام‌الدوله نام داشت، در بخش جنوبی این باغ، ساختمانی را به کمک معمارهای یزدی و اصفهانی ساخت که این ساختمان رشک بهشت نام داشت. وی تزئینات بسیار جذاب و زیبایی را برای این ساختمان تهیه کرد که برای مثال می‌توان به مرمر مرغوب و اصل یزد برای پله‌های این ساختمان و کاغذ دیواری‌های طلایی دیوارهای این عمارت اشاره کرد.

با مرگ دوستعلی، داماد ناصرالدین شاه بی توجهی بسیار زیادی را نسبت به رشک بهشت نشان داد. به شکلی که سنگ‌های مرمر این باغ به مدرسه نظامیه انتقال یافت و این مکان رو به خرابی و ویرانی رفت. بعد از آن باغ فردوس هم دستخوش ویرانی‌های مجدد شد. پس از چندین سال محمد ولی خان تصمیم به خرید این باغ گرفت و بعد از مدت کوتاهی باغ فردوس را به زیباترین شکل ممکن بازسازی نمود.

در سال 1316 هجری شمسی، وزیر معارف کشور (علی اصغر حکمت) دستور داد که عمارت این باغ را خریداری کرده و آن را بازسازی کنند، در نهایت هم قسمت کنونی این عمارت به مدرسه شاپور بدل شده است. با گذشت 20 سال، فرح پهلوی باغ فردوس را به جهت احیا، برای برگزار کردن مراسم‌های هنری و جشن‌های فرهنگی خرید. این مکان به سازمان رادیو و تلویزیون کشور تحویل داده شد و وظیفه مرمت این باغ بر عهده آن‌ها قرار گرفت.

بخش‌های گوناگون موزه سینمای ایران

این موزه جهت معرفی تاریخچه هنر و سینمای ایران تاسیس شده است. در این موزه افرادی که علاقه بسیار زیادی به سینما و هنر دارند، حضور پیدا می‌کنند. جالب است بدانید که موزه سینمای ایران واقع در باغ فردوس از چندین بخش متفاوت تشکیل شده است، که در ادامه به معرفی این بخش‌ها می‌پردایم.

1 – تالار آبی

این قسمت از موزه سینمای ایران علاقمندان سینما را با پیدایش سینمای کشور و دنیا آشنا خواهد کرد. به علاوه با چندین عکس تاریخی و جذاب از میرزا ابراهیم خان عکاس را مشاهده خواهیم کرد و با این مرد که از نخستین تصویربردارهای تاریخ سینمای کشورمان بوده است هم آشنا خواهیم شد.

2- تالار بین‌المللی

در این تالار می‌توانید با جوایزی که سینمای ایران در سطوح بین‌المللی گرفته است آشنا شوید. در این بخش جوایزی چون نخل طلای کن، خرس برلین و سایر جوایز مهم جهان وجود دارد. در ضمن غرفه‌های اختصاصی بزرگانی مانند هوشنگ اللهیاری، ابولفضل جلیلی، عباس‌ کیارستمی و ... نیز در این بخش واقع شده است.

3- تالار معاصران

تالار میانی یا همان تالار معاصر متعلق به هنرمندان معاصر کشورمان می‌باشد. در این بخش تصاویری از بازیگران سینمای کشور و عوامل پشت صحنه وجود دارد. این قسمت از موزه بسیار دیدنی و جذاب است و بدون شک توجه بازدیدکنندگان موزه سینمای ایران را جلب خواهد کرد.

4- تماشاخانه

این بخش از موزه سینما به معرفی عکس‌هایی از نخستین و پروفروش‌ترین فیلم‌های سینمای کشور و همچنین اولین سینماداران داخلی تشکیل شده است.

5- نمایشگاه 8 سال دفاع مقدس

در این قسمت موزه سینمای ایران شما با مواردی مانند، عکس‌هایی از کارگردانان و هنرمندان به نام ایرانی که در زمینه دفاع مقدس فعالیت کرده‌اند، آشنا خواهید شد. ضمنا غرفه اختصاصی شهید آوینی نیز در این بخش از موزه واقع شده است.

6- نمایشگاه علی حاتمی (شاه‌نشین عمارت)

نمایشگاه زنده یاد علی حاتمی که از بزرگان سینمای ایران است در موزه سینمای ایران قرار دارد. در این بخش از موزه سینمای کشورمان مجسمه‌های بسیار زیبایی از علی حاتمی و عزت‌الله انتظامی وجود دارد.

به غیر از این قسمت‌ها بخش‌هایی چون نمایشگاه کودک، خانه فرهاد، نمایشگاه صدا و دوبله، نمایشگاه نام‌آوران، نمایشگاه ارامنه و سایر امکانات رفاهی وجود دارد که به جذابیت این موزه افزوده است.

امکانات رفاهی باغ فردوس

باغ فردوس زیبایی‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند شما را هیجان زده کند. سبک ساخت این باغ کاملا سنتی و ایرانی است. فضای سبز بسیار زیبای باغ فردوس به جذابیت‌های آن افزوده است. مطمئنا این نکته تاثیر بسیار زیادی در جذب بازدیدکننده دارد. در واقع افراد بسیار زیادی تنها به دلیل وجود فضای سبز زیبا و گلکاری‌های فوق‌العاده‌ است که در این باغ مجلل حضور پیدا می‌کنند. موزه سینمای ایران نیز تاثیر بسیار زیادی در پرطرفدار بودن این باغ دارد. ضمنا شما می‌توانید کودکان خود را برای تفریح به این باغ بیاورید و حتی به همراه خانواده خود برای پیک نیک در باغ فردوس حضور پیدا کنید. دو کافه بسیار زیبا نیز در این باغ زیبا وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کافی شاپ‌های باغ فردوس

این اطمینان را به شما می‌دهیم که فضای صمیمانه و دلنشین باغ فردوس باعث رضایت شما خواهد شد. فرض کنید برای تفریح چند ساعته به همراه دوستان خود باغ مجلل فردوس را انتخاب کرده‌اید و قصد دارید پس از یک تفریح خوب، به یک کافه نزدیک به این باغ بروید. باید به اطلاع شما برسانیم که به غیر از امکانات رفاهی که در باغ فردوس وجود دارد، دو کافی‌شاپ بسیار شیک این باغ نیز در خدمت شما عزیزان خواهد بود. این دو کافی شاپ با محیط بسیار آرام، لحظات خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد.

کافه ویونا

ویونا یک کافه بسیار مجهز و شیک است و بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌کند. این کافه شعبه‌های بسیار زیادی در کشورمان دارد و بسیار معروف است. با توجه به فضای دلنشین و آرام این کافه، باعث شده که افراد بسیار زیادی به طور روزانه در این کافه حضور داشته باشند. در واقع می‌توان گفت کافه ویونایی که در باغ فردوس قرار دارد، یکی از بهترین شعبه‌های این کافه در سراسر کشورمان است. پیشنهاد می‌کنیم که پس از گذراندن اوغات فراغت خود در باغ فردوس، حتما سری به کافه ویونا بزنید.

کافه سینما

به جرات می‌توان گفت که کافه سینما یکی از بهترین کافه‌های پایتخت کشورمان است و این موضوع را میتوان از تعدد مشتری در این کافه اثبات کرد. این کافه به طور روزانه میزبان بسیاری از مردم تهران است. کافه سینما که در سمت راست باغ فردوس جای دارد، یک محیط بسیار خوب و صمیمانه را برای مشتریان خود ترتیب داده است.

پیشنهاد می‌کنیم که تجربه نشستن در این کافه بسیار زیبا را از دست ندهید. مطمئنا صرف یک نوشیدنی گرم به همراه خانواده و دوستان می‌تواند خاطره خوشی را برای شما رقم بزند. دلیل اصلی پرطرفداران بودن این باغ، منوی کاملا متفاوت این کافه با دیگر کافه‌ای پایتخت است. ضمنا کافه سینما از یک فضای سرپوشیده و همچنین یک فضای سرباز با طراحی دکور فوق‌العاده برخوردار است. 

چطور به باغ فردوس برویم؟

اگر قصد دارید سری به باغ فردوس و یا موزه سینمای ایران بزنید و آدرس این مکان تفریحی ندارید به ادامه این مطلب توجه فرمایید. این باغ در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راهی زعفرانیه قرار دارد. برای رسیدن به این باغ زیبا باید از میدان تجریش، خیابان ولیعصر به سمت جنوب پیاد‌روی کنید. همچنین برای رفتن به موزه سینمای ایران باید به انتهای خیابان باغ فردوس و ضلع شرقی این باغ بروید. ( مشاهده مکان و مسیریابی روی نقشه گوگل )

اگر تصمیم دارید که با وسایل نقلیه عمومی در این باغ حضور پیدا کنید، بایستی اتوبوس تندروی راه‌آهن تا تجریش را سوار شده و در ایستگاه باغ فردوس پیدا شوید. البته می‌توانید به ضلع جنوبی میدان تجریش هم بروید، و مینی‌بوس‌‎های تجریش به سمت ولنجک و سپس به خیابان ولیعصر بروید و درست روبروی این باغ پیاده شوید. 

چنانچه قصد دارید با ماشین شخصی در این باغ حضور داشته باشید، وضعیت متفاوت است. ممکن است مشکلاتی برای شما بوجود بیاید، زیرا جای پارک در این مکان به سختی پیدا می‌شود و برای پارک کردن ماشین خود باید وقت زیادی را صرف کنید. بهتر است که در یکی از کوچه‌های نزدیک به این باغ وسیله نقلیه شخصی خود را پارک کنید. نزدیک‌ترین پارکینگ به باغ فردوس، در میدان تجریش قرار دارد. 

ساعت بازدید باغ فردوس و موزه سینمای ایران 

شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که چه زمانی در این باغ حضور پیدا کنیم؟ چه ساعاتی از روز این مکان برای بازدید عموم باز می‌باشد؟ ایام تعطیلی این مجموعه چه روزهایی هستند؟ برای کسب اطلاعات در مورد این باغ به چه شماره‌‌ای تماس بگیرید؟ با مرور این بخش از مطلب به پاسخ سوالات خود برسید.

ساعات بازدید

- یکشنبه تا 5 شنبه از ساعت 9 صبح تا ساعت 17

روزهای تعطیل و جمعه‌ها از ساعت 14 تا ساعت 17

آخرین زمان فروش بلیت ساعت 16

ایام تعطیل روزهای شنبه و روزهای سوگواری

شماره تماس این باغ: 9-22705005-021

جمع‌بندی

در این مطلب با باغ فردوس و خصوصیات متعدد این باغ زیبا آشنا شدیم. همچنین نکاتی را در مورد موزه سینمای ایران بیان کردیم. بازدید از این باغ مجلل و قدیمی لحظات بسیار شادی را برای شما رقم خواهد زد. پیشنهاد می‌کنیم که فرصت گشت و گذار در این باغ را به هیچ عنوان از دست ندهید و با خانواده یا دوستان خود حتما سری به این مکان تفریحی زیبا بزنید. شما می‌توانید در سایت مارکوشیال دوستانی را پیدا کنید که قصد دارند به این باغ بروند؛ همچنین می‌توانید به همراه دوستان و آشنایان خود یک رویداد را در سایت مارکوشیال تشکیل دهید و یا در رویدادهای دیگران در این باغ حضور داشته باشید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟