نتایج بیشتری یافت نشد

بازار تجریش را بهتر بشناسید! تاریخچه + تصاویر دیدنی

بازار سنتی تجریش

یکی از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهای شهر تهران، بازار تجریش است. با وجود اینکه بازار تجریش یکی از بازارهای کوچک تهران به حساب می‌آید، اما در اکثر روزهای سال، بازدیدکنندگان بسیار زیادی برای خرید و گردش به این بازار می‌آیند. حدود 100 سال پیش تجریش پر از خانه‌های روستایی و باغات میوه بود که امروزه با ساخت و سازهای فراوان، بیشتر این باغات و خانه‌ها از بین رفته‌‎اند. با توجه به خوش آب و هوا بودن این منطقه، مردم زیادی در فصل بهار و تابستان به تجریش می‌آمدند. البته هنوز هم تجریش جزو شلوغ‌ترین و پربازدیدترین محله‌های پایتخت کشور است و در سطح شهر طرفداران بسیار زیادی دارد.

شهر تهران بازارهای بسیار زیادی نظیر بازار 15 خرداد، انقلاب و بازار تهران دارد. این بازارها هم بسیار شلوغ هستند. اما مطمئنا اگر به بازار‌ تجریش‌ آمده باشید، می‌دانید که فضای بسیار دلنشین موجود در این بازار دلیلی بر تمایز آن نسبت به دیگر بازارهای تهران شده است. شما می‌توانید برای خرید محصولات مختلف به این بازار تشریف بیاورید. بازار‌ تجریش از امکانات بسیار زیادی برخوردار است. کیفیت بالا و قیمت مناسب جنس‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل پررونق بودن این بازار کوچک می‌باشد. در ادامه این مطلب وبلاگ مارکوشیال تصمیم داریم توضیحات بیشتری را در خصوص بازار‌ سرپوشیده تجریش ارائه کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه بازار تجریش تهران

همانطور که گفتیم، بازار‌ تجریش‌ یکی از قدیمی‌ترین بازارهای پایتخت کشورمان می‌باشد. در منطقه تجریش یک میدان قرار داشته که مردم محصولات باغ خود را برای فروش، به این میدان می‌آوردند. با توجه به استقبال بسیار زیاد مشتریان از این محصولات، رفته رفته گاری‌ها در نزدیکی این میدان جا خوش کردند و به نوعی به دکان تبدیل شدند. اما نکته‌ای در این بین وجود داشت، این بود که گاری‌ها فقط می‌توانستند 6 ماه اول سال را در این میدان کاسبی کنند. زیرا در 6 ماه بعد هوا سرد می‌شد و فروش محصولات به مشکل برمی‌خورد.

گذشت زمان باعث شد که تعداد دکان‌ها افزایش پیدا کند. با گذشت چند ماه برخی از مردم در نزدیکی این میدان تجریش قهوه‎‌خانه، عطاری، پارچه‌فروشی، آهنگری و سایر موارد از این دست را راه‌اندازی کردند. با توجه به سردی هوا و سخت شدن کاسبی در این محل، اهالی بازار تصمیم گرفتند که این بازار را سرپوشیده کنند. آن‌ها برای سرپوشیده کردن بازار، سقفی از جنس چوب، کاهگل و حلب را تعبیه کردند.

 همین موضوع سبب شد که بازار‌ تجریش‌ کنونی در فصل پاییز و زمستان نیز دایر باشد. سپس در سال 1352 هجری شمسی برای نخستین مرتبه، یک سقف یکپارچه بر روی این بازار قرار گفت که جنس آن از آهن بود. هم اکنون هم بازار تجریش به لطف میراث فرهنگی و شهرداری تهران تغییر شکل داده و به یک بازار شیک و سنتی تبدیل شده است. اگر تاکنون به بازار سرپوشیده تجریش سر نزده‌اید، توصیه می‌کنیم که حداقل برای یک مرتبه از این بازار سنتی و زیبا دیدن فرمایید.

هیئت بازار تجریش

اگر نام بازار تجریش را شنیده باشید، حتما مطلع هستید که یک تکیه عزاداری با قدمت بیش از 220 سال در این بازار وجود دارد. در انتهای بازار سرپوشیده تجریش، بازار میوه و تره‌بار بسیار بزرگی قرار دارد که قدمت آن به زمان حکومت قاجاریه بازمی‌گردد. با زیاد شدن جمعیت در سال 1176 هجری شمسی، مردم منطقه تجریش تهران برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، یک تکیه در این بازار بنا کردند. چند سال بعد این هیئت بوسیله یک سیل بزرگ آسیب دید، اما با درایت مردم به سرعت بازسازی شد.

جالب است بدانید این هیئت با توجه به اهمیت بسیار زیاد و ارزش‌های خود، در سال 1383 هجری شمسی، به لیست آثار ملی کشورمان افزوده شد. هم اکنون تکیه تجریش در ایام ماه محرم و دهه فاطمیه دایر است و مردم محله تجریش برای عزاداری در این هیئت حاضر می‌شوند. مراسمی که در تکیه بازار تجریش برگزار می‌شود، از شکوه بسیار زیادی برخوردار است. شکوه مراسم در این تکیه به اندازه‌ای بالاست که در دوره ششم اجلاس شورای عالی ثبت کشور، تعزیه‌خوانی این هیئت به عنوان میراث معنوی ایران به ثبت رسید.

سبک ساخت این هیئت هم بسیار ساده و زیبا است. معماری هیئت تجریش، از یک فضای مرکزی، ساختمانی 2 طبقه و ستون‌های مستحکم فلزی می‌باشد که در ضلع‌های شرقی جنوبی و شمالی آن چندین مغازه دیده می‌شوند. بعلاوه در ضلع غربی این تکیه، چند مغازه دیگر نیز قرار دارد، که با توجه به ارتفاع بلندی که دارند، به شاه‌نشین معروف شده‌اند. طبقه دوم تکیه تجریش نیز در ایامی که مراسم‌ عزاداری برگزار نمی‌شود، جهت امور تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکانات متعدد بازار تجریش

در ساعات پایانی روز، تحرک و هیاهوی بازار سرپوشیده تجریش دوچندان شده و اغلب مردم برای گردش و خرید به این بازار کوچک می‌آیند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این بازار، تمیز بودن آن است. به شکلی که شما در هر ساعت از روز که وارد این بازار شوید، با یک فضای بسیار دلنشین و زیبا مواجه خواهید شد. از امکانات متعدد بازار تجریش می‌توان به وجود 400 باب مغازه در این مکان اشاره کرد. این موضوع باعث شده که شما برای خرید محصولات مورد نظر خود، گزینه‌های بسیار زیادی را پیش رو داشته باشید. در واقع تنوع کالا، این بازار را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید تبدیل کرده است.

اقلام و کالاهای موجود در بازار‌ تجریش‌

کالاهای بسیار متفاوت و جالبی در این بازار وجود دارد که برای مثال می‌توان به محصولاتی همچون تسبیح، زیورآلات و... اشاره کرد. شما می‌توانید این محصولات را به عنوان یادگاری و کادو به عزیزان خود هدیه کنید. وجود مغازه‌های متعدد ادویه فروشی که لیست بلند بالایی را برای خرید در اختیار شما قرار می‌دهند نیز جزو امکانات جذاب بازار سرپوشیده تجریش است. اگر به خوردنی‌های ترش نیز علاقه دارید، در این بازار می‌توانید انواع ترشیجات، لواشک، قیسی و سایر موارد از این دست را تهیه کرده و نوش‌جان کنید. در ضمن فروش خشکبار و آجیل باکیفیت نیز در بازار تجریش رونق بسیار زیادی دارد و تهیه مرغوب‌ترین آن‌ها در این بازار کار بسیار ساده‌ای است.

یکی از بهترین امکانات بازار تجریش، وجود مغازه‌های فروش صنایع دستی است. بنابراین اگر قصد دارید صنایع دستی‌هایی چون ترمه یزد، ظروف مسی، خاتم و مینای اصفهان، سفال همدان، جلیم جاجیم کرمان و کردستان و بسیاری از صنایع دستی شهرهای مختلف کشور را خریداری کنید، به بازار‌ تجریش‌ سر بزنید. به غیر از این موارد شما می‌توانید باکیفیت‌ترین میوه‌ها را در این بازار کوچک تهیه کنید. در بازار سرپوشیده تجریش، چندین نوع میوه به فروش می‌رسد که شاید تاکنون نام آن‌ها هم به گوش شما نخورده باشد. همچنین می‌توانید انواع و اقسام میوه‌هایی که فصل آن‌ها به اتمام رسیده را در بازار‌ تجریش بخرید. برای تهیه محصولاتی چون ساعت، لوازم خانگی، طلا، پارچه، وسایل برقی، لباس، کیف و کفش، لوازم تحریر و... هم می‌توانید در بازار کوچک تجریش حضور پیدا کنید.

امامزاده صالح در جوار بازار‌ تجریش‌

شاید بارها نام امامزاده صالح به گوش شما خورده باشد، اما ندانید که این امامزاده در نزدیکی بازار سرپوشیده تجریش واقع شده است. این امامزاده در همسایگی بازار تجریش، در واقع مرکز معنوی این بازار به حساب می‌آید. به طور روزانه افراد بسیار زیادی پس از حضور در بازار تجریش، به امامزاده صالح تشریف آورده و زیارت می‌کنند. جالب است بدانید که امامزاده صالح نقش بسزایی در ساخت تکیه تجریش داشته است. 

شما نیز می‌توانید بعد از گشت و گذار و همچنین خرید در بازار تجریش، در امامزاده صالح حضور پیدا کنید. فضای روحانی و آرام این امامزاده خستگی شما را از بین خواهد برد. در ضمن کنار ورودی بازار سرپوشیده تجریش که به امامزاده صالح نزدیک است، خیرات و نذورات بسیار زیادی پخش می‌شود که شما می‌توانید به این محل نیز سر بزنید. اگر تصمیم دارید به بازار‌ تجریش‌ بروید، به هیچ عنوان تجربه زیاد امامزاده صالح را از دست ندهید.

شکم‌گردی در بازار تجریش

در نزدیکی بازار تجریش، چندین رستوران سنتی، فست فود و کبابی وجود دارد. ممکن است شما پس از گردش و خرید در بازار سرپوشیده تجریش دچار خستگی و گرسنگی شوید. در این زمان بهترین گزینه حضور در رستوران‌های نزدیک به این بازار است. طعم غذا در این رستوران‌ها و فست فودها بسیار لذیذ است. جالب اینجاست که قیمت این غذاها هم بسیار مقرون بصرفه می‌باشد. ضمنا می‌توانید در نزدیکی بازار تجریش، آش، جیگر، کله پاچه و حلیم نیز نوش جان کنید. پس از صرف غذا می‌توانید در کنار بازار تجریش لبو و باقالی هم میل کنید. به غیر از این موارد شما گزینه‌هایی چون مغازه‌های آبمیوه و بستنی را هم در پیش رو دارید. 

مساجد مشهور اطراف بازار

یکی از نکات جالب در خصوص بازار تجریش، وجود چندین مسجد در این مکان است. این مسجدها در نزدیکی تکیه بازار قرار دارند. در سال‌های گذشته ساخت مدرسه و مسجد در نزدیکی بازارها مرسوم بوده است و بازار سرپوشیده تجریش نیز از این قاعده مستثنی نیست. وجود سه مسجد در مجاورت این بازار، یک موضوع بسیار جالب است. این مساجد عبارتند از مسجد خان یا همان مسجد صاحب‌الزمان، مسجد اعظم و مسجد سیدالشهدا. شما می‌توانید در زمان اذان برای اقامه نماز در این مسجدها حاضر شوید. همچنین می‌توانید زمان کوتاهی را به استراحت در این مساجد اختصاص دهید.

مراکز خرید نزدیک به بازار تجریش

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، شما می‎‌توانید انواع کالاهای مورد نیاز خود را از بازار سرپوشیده تجریش خریداری کنید. اما اگر این کالاها باب میل شما نبودند، بهتر است که به مراکز خرید نزدیک به این بازار سر بزنید. مراکز خریدی چون پاساژ البرز، قائم و بعثت در مجاورت بازار تجریش‌ قرار دارند. همچنین برای خرید انواع پوشاک، لوازم آرایشی، کیف و کفش، عطر و... می‌توانید در مراکز خرید ارگ و تندیس حضور پیدا کنید. البته ممکن است که اجناس و کالاهای موجود در این مراکز خرید قیمت بالاتری نسبت به بازار تجریش داشته باشند.

دیدنی‌های نزدیک به بازار تجریش

دیدنی‌های بسیار زیادی در نزدیکی بازار سرپوشیده تجریش قرار دارند. کمی دورتر از این بازار می‌توانید به مکان‌های زیبا و تماشایی مختلفی سر بزنید. در واقع اگر بتوانید بازدید از این مکان‌ها را در برنامه خود جای دهید، روز بسیار شیرینی را پشت سر خواهید گذاشت. یکی از بهترین مکان‌ها نزدیک به بازار تجریش، دربند است. این مکان تنها 3 کیلومتر با بازار تجریش‌ فاصله دارد و آب و هوای بسیار عالی، ساعات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

جالب است بدانید که مکان‌هایی چون باغ فردوس، موزه سینما، باغ موزه هنر ایرانی و خانه دکتر حسابی نیز در نزدیکی این بازار قرار دارند که بازدید از آن‌ها بسیار جذاب و به یادماندنی خواهد بود. همچنین شما می‌توانید پس از خرید در بازار تجریش، به مکان‌هایی چون کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد نیز سربزنید. 

مسیرهای دسترسی

برای دسترسی آسان به بازار‌ تجریش‌ باید به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یعنی ایستگاه تجریش بروید. سپس با پیاده شدن در این ایستگاه و حدود 5 دقیق پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب، به این بازار برسید. همچنین می‌توانید با تاکسی هم خود را به این بازار سرپوشیده برسانید. برای استفاده از تاکسی باید در هر نقطه‌ای از تهران که حضور دارید، سوار تاکسی‌های میدان تجریش شوید. در ضمن امکان استفاده از اتوبوس‌های بی آر تی BRT نیز وجود دارد. برای استفاده از این اتوبوس‌های تندرو باید در ایستگاه راه‌آهن سوار شده و در ایستگاه تجریش‌ پیاده شوید. 

ضمنا اگر تصمیم دارید که با خودروی شخصی خود به این بازار برسید، بایستی از خیابان ولیعصر به سمت میدان تجریش و یا قدس حرکت کنید. اما با توجه به اینکه پارک وسیله نقلیه شخصی در نزدیکی بازار سرپوشیده تجریش کار بسیار سختی است و پارکینگ‌های این بازار به سرعت پر می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم که از طریق مترو، اتوبوس و یا تاکسی به بازار تجریش بروید. در این صورت شما می‌توانید زمان بیشتری را به گردش و خرید در این بازار اختصاص دهید.

- نشانی: تهران، میدان تجریش، جنب امام زاده صالح ( مسیریابی به کمک نقشه گوگل )

سخن پایانی

 در این مطلب وبلاگ مارکوشیال به معرفی بازار‌ تجریش‌ پرداختیم. امکانات و کالاهایی که در بازار سرپوشیده تجریش وجود دارد، مطمئنا توجه شما را جلب خواهد کرد. در واقع شما می‌توانید اکثر کالاهای مورد نیاز خود را در این بازار تهیه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم لذت قدم زدن در فضای بسیار دلنشین و سنتی بازار تجریش را تجربه کنید. توصیه می‌کنیم که اگر ساکن تهران و حتی شهرهای دیگر هستید و تاکنون به بازار سنتی تجریش نرفته‌اید، حتما یک روز را به بازدید از این مکان زیبا اختصاص دهید. شما می‌توانید محصولات درجه یک این بازار را با نازل‌ترین قیمت‌ها خریداری کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم با عضویت در اپلیکشین و یا مراجعه به سایت مارکوشیال در رویدادهای حضور در بازار سنتی تجریش مارکوشیال شرکت کنید. ضمنا می‌توانید خودتان یک رویداد تشکیل دهید و افراد علاقمند این بازار را به رویداد خود دعوت کنید. در آخر امیدواریم که روز خوبی را در بازار سنتی و سرپوشیده تجریش پشت سر برگذارید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟