نتایج بیشتری یافت نشد

محبوب ترین بازی های تخته ای: از بین 16 Board Game یا بازی رومیزی جهان

مقدمه

بازی‌های رومیزی یا تخته ای، زمانی محبوب‌ترین نوع بازی در دورهمی‌ها بودند. سپس بازی‌های آنلاین و ویدیویی به رقیبی جدی برای این نوع بازی‌ها تبدیل شدند اما شرکت‌های بزرگ عرضه این بازی‌ها توانستند مخاطبان خود را راضی نگه دارند و با ارائه ایده‌ها و بازی‌های جدید، علاقمندان زیادی را جذب کنند. امروزه هزاران بازی تخته ای در جهان عرضه شده و افراد زیادی اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند و ساعت‌ها وقت خود را صرف این بازی‌ها می‌کنند.

در برخی از شهرهای بزرگ ایران نیز کافه‌هایی موسوم به کافه بازی ایجاد شده‌اند که انواع و اقسام این بازی‌ها در آن‌ها یافت می‌شوند و مشتریان علاوه بر صرف نوشیدنی و صحبت، اقدام به انجام این بازی‌ها نیز می‌کنند. در این مطلب نگاهی به این بازی‌ها خواهیم داشت و برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بازی تخته ای چیست

بازی تخته ای یا بورد گیم، نوعی از بازی محسوب می‌شود که توسط گروهی از افراد روی یک تخته انجام می‌شود. این بازی‌ها در واقع از ایده‌های کوچک و جذابی ساخته شده‌اند که می‌توانند چند ساعت افراد زیادی را مشغول و سرگرم کنند. در این بازی‌ها هر شخص برای رسیدن به هدف پایانی تلاش می‌کند و هر کسی که زودتر به این هدف برسند برنده بازی محسوب می‌شود. بسیاری از این بازی‌ها از علاوه بر ایجاد لذت، خلاقیت افراد را نیز پرورش می‌دهند. برخی از این بازی‌ها حتی توسط مراکز درمانی برای تقویت ویژگی‌هایی چون استدلال و مذاکره، تقویت حافظه و حل مشکل ترس از صحبت در جمع استفاده می‌شوند. 

تصور عامه بر این است که بازی صفحه ای فقط توسط کودکان و جوانان انجام می‌شود اما امروزه بزرگسالان زیادی نیز هستند که نوستالوژی یا لذت انجام این بازی‌های تخته‌ای آن‌ها را به خود جذب کرده‌است. تعداد افراد شرکت‌کننده در این بازی‌ها متفاوت است و قوانین آن‌ها نیز ممکن است بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشند.

معروف‌ترین بازی‌های تخته ای

بازی‌های تخته‌ای متنوع هستند و یک بازی تخته ای ممکن است با تاس، کارت، مهره یا همه این موارد انجام شود. برخی از آن‌ها ممکن است نیم ساعت طول بکشند و بعضی از آن‌ها نیز ممکن است بیشتر از یک دوازده ساعت طول بکشند. برای این که بدانید کدام برد گیم مناسب دورهمی شما است، در زیر مروری بر معروف‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها می‌اندازیم.

شطرنج

شطرنج یکی از قدیمی‌ترین و بهترین بازی های رومیزی جهان است. این بازی تخته ای امروز در سطح جهان به عنوان یک زیر شاخه از ورزش نیز پذیرفته شده است و مسابقات بین المللی برای شطرنج بازان برگزار می‌شود. شطرنج یک برد گیم دو نفره است که ریشه در هند باستان دارد و پس از این که ایرانیان و اعراب بر قوانین و مهره‌های آن تاثیر گذاشتند، به غرب راه پیدا کرد و رفته رفته تبدیل به یک بازی جهانی شد. این برد گیم، یک بازی فکری است که افراد باهوش معمولا در آن موفق‌تر هستند.

در این بازی دو طرف مهره‌هایی دارند که در دو رنگ متضاد هستند و در دو طرف تخته چیده می‌شوند. هر حریف باید توسط مهره‌های خود (که همنام مولفه‌های یک قلمرو باستانی هستند) به حریف مقابل حمله کند و مهم‌ترین مهره حریف خود یعنی شاه را در حالتی قرار بدهد که با هر حرکت بعدی کشته می‌شود. به این حالت کیش و مات می‌گویند و پایان بازی است. هر مهره در این بازی روش حرکت خاصی دارد.

تخته نرد

تخته نرد یک بازی صفحه ای است که قدمت بسیار زیادی دارد و گفته می‌شود قدیمی‌ترین بازی تخته ای در جهان است. در این بازی دو حریف مهره‌هایی را با چینش خاصی روی دو طرف یک تخته و داخل خانه‌ها می‌گذارند و پس از ریختن دو تاس، مهره‌های خود را تکان می‌دهند تا تمام مهره‌ها مسیر کل خانه‌های تخته را طی کنند و از بازی خارج شوند. هر حریف که توانست سریع‌تر مهره‌های خود را خارج کند، پیروز می‌شود. در این مسیر دو طرف مهره‌های همدیگر را نیز از مسیر خارج می‌کنند. در این بازی به علت وجود تاس، شانس نقش مهمی دارد ولی استراتژی و قدرت فکر نیز برای پیروزی بسیار مهم است.

دومینو

دومینو یک برد گیم بسیار محبوب و جهانی است که افراد با سنین مختلف می‌توانند آن را بازی کنند. در این بازی قطعه‌های مستطیلی کوچکی بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود که روی آن‌ها دو عدد حک شده است. هدف از این بازی ساختن یک زنجیره متصل به هم از این مستطیل‌ها است. در هر نوبت هر شرکت کننده باید عدد مشابه با یکی از دو قطعه مستطیلی دو طرف زنجیره را بین مهره‌های خود پیدا کند و آن را به زنجیره اضافه کند. هر بازیکنی که توانست زودتر از دیگران تمام مهره‌های خود را وارد زنجیره بکند، برنده این بازی تخته ای می‌شود. در این بازی تفکر و نحوه تشخیص عدد درست بین مهره‌ها بسیار مهم است.

چکرز

چکرز یکی از بازی های مهره ای است که هزاران سال است که بشر از آن استفاده می‌کند و امروزه در جعبه‌هایی زیبا و همراه با آموزش در اختیار علاقمندان قرار داده می‌شود. در این بازی دو طرف مهره‌هایی با رنگ‌های متضاد را روی یک صفحه 100 خانه‌ای می‌چینند و با هر حرکت اریب سعی در کشتن مهره حریف می‌کنند.

مونوپلی

مونوپلی یک برد گیم است که در مقایسه با بازی‌های ذکر شده قبلی قدمت کمتری دارد ولی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این دسته است. در مونوپلی شرکت‌کنندگان صاحب چند زمین می‌شوند و در هر نوبت از بازی تاس می‌اندازند و کارت‌هایی نیز به آن‌ها داده می‌شود. شرکت کنندگان می‌توانند روی زمین‌های مختلف سرمایه گذاری کنند یا آن‌ها را اجاره دهند. در این بازی تخته ای قدرت تحلیل و ریسک نقش مهمی دارد. 

ریسک

ریسک یک بازی صفحه ای جذاب است که بین نوجوانان و جوانان، علاقمندان فراوانی دارد. صفحه این بازی، یک نقشه جهان است که در آن قاره‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. به هر شرکت کننده در این بازی به طور تصادفی چند سرباز و چند قطعه زمین در قاره‌های مختلف داده می‌شود و در هر نوبت بازی، شرکت کننده تصمیم می‌گیرد که به کدام قسمت از قلمرو حریف با چه تعداد سرباز حمله کند. سپس صاحب آن دو منطقه تاس می‌اندازند و طرف برنده زمین را می‌گیرد. برنده کل بازی کسی است که بتواند کل جهان را تصرف کند. این بازی بسیار جذاب است و عوامل مختلفی مانند شانس، توانایی بازی خوانی، استراتژی و ریسک در آن نقش بسزایی دارند و به دلیل همین پیچیدگی است که گاهی بیشتر از سه ساعت نیز طول می‌کشد. 

کاتان

این بازی رومیزی یکی از مهیج‌ترین بازی‌های تخته‌ای است و نسخه‌های آنلاین زیادی نیز از آن ساخته شده است. صفحه بازی متشکل از چند قطعه شش ضلعی چسبیده به هم است. هر قطعه یک جزیره است و بازیکنان باید از منابع خود مانند چوب و غلات حفاظت کنند و به جزایر اطراف حمله کنند. در این بازی تخته ای ریسک و شانس نقش مهمی دارند.

استوژیت

استوژیت یک بازی تخته ای است که نقش زیادی در افزایش قدرت تخیل و داستانگویی دارد و به همین دلیل برخی مراکز روانشناسی، داستان‌نویسی و درمانی برای تقویت این مهارت‌ها از استوژیت استفاده می‌کنند. در هر نوبت از این بازی یک شرکت کننده باید یک عبارت یا قصه در مورد عکس روی یکی از کارت‌‌های دریافتی خود را به طوری تعریف کند که فقط یک نفر بتواند به مفهوم داستان او پی ببرد و عکس را از میان کارت‌ها تشخیص بدهد. در صورتی که شخص در این روش داستانگویی موفق شود می‌تواند مهره خود را به تعداد شرکت کنندگان جلو ببرد تا به مقصد نهایی برسد. برنده بازی کسی است که زودتر از دیگران مهره خود را به آخر خط برساند.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به برخی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بردگیم‌ها انداختیم. اگر می‌خواهید لحظات شاد و مفرح داشته باشید و همزمان شانس خود را امتحان کنید و خلاقیت و ریسک‌پذیری خود را نیز افزایش دهید، بازی تخته ای بهترین گزینه برای شما است. این بازی‌ها در کافه‌های مختلف به راحتی در دسترس هستند. فقط کافی است که دوستان خود را از طریق مارکوشیال پیدا کنید و یا در رویدادهای مرتبط با این بازی‌ها ثبت نام کنید تا لحظاتی به یاد ماندنی برای خود بسازید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟