نتایج بیشتری یافت نشد

کرونا و کوهنوردی - آیا با وجود کروناویروس بریم کوه یا نه؟

مقدمه

این روزها با شیوع ویروس کرونا بسیاری از ورزشکاران فعالیت‌ها خود را قطع کرده و در منزل به تمرین می‌پردازند. تقریبا تمامی ورزش‌ها تعطیل شده‌اند و نبود آن‌ها هم به خوبی حس می‌شود. اما در اوایل شیوع ویروس کرونا برخی از کوهنوردان اعتقاد داشتند که این ورزش پاک است و کرونا در طبیعت وجود نداشته و پای نمی‌گذارد. در واقع منظور آن‌ها این بود که کرونا و کوهنوردی هیچ ارتباطی با هم ندارند.

اما مشخص شد که این نظریه کاملا اشتباه است. زیرا بسیاری از کوهنوردان خارجی و داخلی با رعایت نکردن نکات بهداشتی به این ویروس مبتلا شد‌ه‌اند. البته با گذشت زمان و شیوع شدید ویروس همین افراد در خانه قرنطینه شده و به ورزش و تمرین پرداختند. اما مثل اینکه این روزها اوضاع بهتر است و می‌توان برای کوهنوردی اقدام کرد. اما به شرط آنکه تمامی نکات بهداشتی به بهترین شکل رعایت شوند. در این مطلب از مارکوشیال تصمیم داریم در خصوص رابطه کرونا و کوهنوردی صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

کوهنوردی و کرونا

از زمان شیوع این بیماری در کشورمان، فدراسیون کوهنوردی با توجه به نکات و توصیه‌‎های وزارت ورزش و همچنین فدراسیون پزشکی ورزشی، برگزار کردن دوره‌های آموزشی مختلف و مسابقات را به کل ممنوع کرد. با توجه به اینکه امکان دارد بسیاری از ورزشکاران رشته کوهنوردی عضو هیچ تیمی نباشند و در واقع زیر نظر هیچ باشگاهی فعالیت نکنند، حتی ورود به پناهگاه‌ها ورزشگاهی که به دست مسئولین فدراسیون بود نیز ممنوع شد. 

در نهایت از تمام کوهنوردانی که عضو باشگاه هستند و یا نیستند تقاضا شد که در هیچ یک از فعالیت‌‎های کوهنوردی شرکت نداشته باشند. از آنجایی که در حال حاضر اوضاع کمی بهتر شده است، اما کوهنوردی جمعی و گروهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پس در این مورد هم سعی کنید که دقت کافی را داشته باشید. 

دلیل اصلی قرنطینه 

شاید اوایل کار که خبر شیوع کرونا از چین و شهر ووهان آمد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این ویروس در کشورمان و حتی اکثر کشورهای جهان شیوع پیدا کند. اما حالا میبینیم که این ویروس به نوعی به دنیا مسلط شده و اوضاع را بهم ریخته است. اما چه دلیلی باعث افزایش این ویروس بین مردم می‌شود. مطمئنا رعایت نکردن نکات بهداشت و رفتن به مکان‌های عمومی یکی از اصلی‌ترین دلایل شیوع بیشتر این ویروس است.

حضور در مکان‌های عمومی و شلوغ کار بسیار خطرناکی است. حتی بهتر است که شما خریدهای خود را هم به صورت اینترنتی و آنلاین به انجام برسانید. هم‌اکنون چند شهر کشورمان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند؛ اما این موضوع دلیلی بر رعایت نکردن نکات بهداشتی نیست. شما همچنان باید در رعایت کردن این نکات تلاش کنید. پیش از این ورزش‌های گروهی به کل ممنوع بود. البته الان هم بسیاری از این ورزش‌ها ممنوع هستند. اما اگر قصد کوهنوردی دارید باید به نکات بهداشتی بسیار زیادی دقت داشته باشید. در واقع شما می‌توانید دو مبحث کرونا و کوهنوردی را از هم جدا کنید و به راحتی ورزش کنید.

کوهنوردی در کرونا با رعایت نکات بهداشتی

در ورزش‌های گروهی احتمال شیوع سریع ویروس کرونا بیش از ورزش‌ها انفرادی است و البته این موضوع امری بسیار طبیعی به حساب می‌آید. شما می‌توانید در فعالیت‌های ورزشی خود با رعایت نکات اساسی و اصول اولی بهداشتی از ابتلا شدن به ویروس کرونا جلوگیری کنید. حتی می‌توانید با ورزش و کوهنوردی صحیح و اصولی سیستم بدن خود را در مقابل این ویروس قدرتمندتر کنید. در ادامه به چند نمونه از نکات بهداشتی می‌پردازیم. نکاتی که مطمئنا برای شما بسیار مفید خواهند بود.

نزدیک نشدن به هم

شاید برای شما جالب باشد اما در زمان ورزش احتمال ابتلا به هر ویروسی بیشتر خواهد شد. شما می‌توانید با رعایت فاصله صحیح کرونا و کوهنوردی را به نوعی از هم دور کنید. در زمان کوهنوردی شما نباید به هیچ عنوان نزدیک کسی باشید و با فاصله نزدیک با کسی حرف بزنید. میزان آلودگی و شیوع ویروس کرونا زمانی که شما در حال انجام فعالیت‌های ورزشی و بدنی هستید، بالاتر است. شما نیز حتما به این نکته دقت داشته باشید که در هنگام کوهنوردی علاوه بر رعایت نکات معمول، از نزدیک شدن زیاد از حد به دوستان خود پرهیز کنید.

استفاده از ماسک

یکی از مهم‌ترین نکات در موضوع کرونا و کوهنوردی استفاده از ماسک است. اگر تصمیم دارید تمرینات خود را در خانه ادامه دهید که هیچ، اما چنانچه می‌خواهید به صورت گروهی با دوستان و آشنایان خود به کوهنوردی بروید، ماسک را فراموش نکنید. البته بهتر است برای کوهنوردی چند عدد  ماسک به همراه خود بیاورید و از آن‌ها استفاده کنید. 

استفاده از دستکش

علاوه بر اینکه استفاده از ماسک امری بسیار ضروری است، شما می‌توانید با تهیه دستکش‌ احتمال شیوع بیشتر این بیماری را کاهش دهید. البته دقت داشته باشید که با استفاده از دستکش همه مشکلات شما برطرف نخواهد شد. پس سعی کنید که هم از دستکش و هم از ماسک استفاده کنید. در غیر این صورت امکان وارد شدن ویروس کرونا به بدن شما وجود دارد. بعلاوه استفاده از دستکش و ماسک در زمان کوهنوردی شما باید به خوبی نکات بهداشتی را رعایت کنید.

نزدیک نشدن به دوستان

ممکن است بسیاری از دوستان شما در زمان کرونا و کوهنوردی ، نکات بهداشتی را به شوخی بگیرند و هیچ کدام از آن‌ها را رعایت نکنند. از آنجایی که در ورزش کوهنوردی ممکن است نفس نفس زدن‌های ورزشکار موجب شیوع بیشتر ویروس شود، پس شما باید از این افراد دوری کنید. سعی کنید در این زمان از دوستان خود فاصله بگیرید و از انجام شوخی‌های این چنینی جلوگیری کنید.

استفاده از وسایل شخصی

برای اینکه بتوانید رابطه کرونا و کوهنوردی را از بین ببرید، در زمان کوهنوردی از وسایل شخصی خود استفاده کنید. سعی کنید هیچکدام از لباس‌ها، کفش‌ها و دیگر لوازم شخصی‌‍ خود را به دوستان و آشنایان خود قرض ندهید. همچنین هیچ لباسی از کسی نگیرید. در ضمن شما موظف هستید به هیچ عنوان از وسایل غذاخوری دیگر افراد استفاده نکنید.

ضدعفونی لوازم 

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص این موضوع، ضدعفونی کردن لوازم است. شما باید برای حفظ سلامت جان خود و دیگران لوازم شخصی خود را به بهترین شکل ضدعفونی کنید. لوازم کوهنوردی همانند کفش، لباس، کلا و عینک را حتما پیش از شروع فعالیت خود به درستی ضدعفونی کنید. سعی کنید این نکات را با جزئیات رعایت فرمایید.

رعایت فاصله در کوهنوردی

اگر قصد دارید در این روزها برای ورزش کوهنوردی اقدام کنید، بهتر است به توصیه محققان توجه داشته باشید. محققان توصیه می‌کنند در زمان کوهنوردی فاصله خود را با سایر ورزشکاران رعایت کنید و از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمایید. به طور معمول فاصله شما با دیگر افراد باید بین 4 تا 5 متر باشد. سعی کنید در زمان دویدن هم این فاصله را به خوبی رعایت کنید. با در نظر داشتن همین نکات است که شما رابطه کرونا و کوهنوردی را به نوعی قطع خواهید کرد.پس سعی کنید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شست و شوی دست با آب و صابون

یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در همه مسائل، شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است. از همان ابتدا به همه توصیه شد که به طور مداوم دست‌های خود را به مدت 20 الی 30 ثانیه با آب و صابون شست و شو کنند. در مورد ورزش کوهنوردی هم این مورد وجود دارد. پس شما موظف هستید  برای حفظ سلامت خود و اطرافیانتان این نکته را رعایت کنید.

خودداری از دست دادن و روبوسی

با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه طولانی مدتی که شکل گرفت، شاید شما با بسیاری از دوستان و آشنایان خود دیدار نکرده باشید. حالا که قصد دارید با آن‌ها به کوهنوردی بروید باید از دست دادن و روبوسی کردن جدا خودداری کنید. بدون شک یکی از راه‌های مرتبط کردن کرونا و کوهنوردی به هم، عدم رعایت این مورد است. پس در انجام آن دقت داشته باشید.

مراجعه سریع به پزشک در صورت وجود علائم

اگر در زمان کوهنوردی با مشکلاتی نظیر تنگی نفس، سرفه‌های ادامه‌دار، ضعف بدنی و یا تب مواجه شدید، سعی کنید در قدم اول از دیگران دوری کنید. در قدم دوم حتما باید به دکتر مراجعه کنید و در صورت ابتلا به این ویروس، بستری شوید.

تقویت سیستم دفاعی بدن با کوهنوردی

حتما بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، بارها اصطلاح سیستم دفاعی بدن به گوشتان خورده و نقش موثر آن را در خصوص از بین بردن ویروس کرونا شنیده‌اید. بله، سیستم دفاعی بدن تایر مستقیمی در از بین بردن ویروس کرونا دارد. شما می‌توانید با خوردن غذاها و خوراکی‌های مقوی این سیستم را تقویت کنید. اما یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، ورزش کردن است. اگر ورزش شما کوهپیمایی است که چه بهتر، چون می‌توانید با انجام اصولی این ورزش، زنجیره ارتباط کرونا و کوهنوردی را قطع کرده و سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنید.

سعی کنید با نکاتی که در این مطلب گفته شده است، به جای فرار کردن و ترسیدن از ویروس کرونا، با افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن خود، به فکر از بین بردن آن باشید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که ورزش کوهنوردی در تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار تاثیرگذار است.

در چه صورت از ورزش کوهنوردی دوری کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که بدن شما شادابی گذشته را ندارد، فعالیت‌های کوهنوردی خود را فعلا متوقف کنید. زیرا اگر به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، با حضور خود ورزش کوهنوردی ممکن است که باعث ابتلای دوستان خود هم شوید. اما چه مواردی باعث می‌شود که فعلا از این ورزش دور باشید.

تب شدید

از مهم‌ترین علائمی که این روزها به ویروس کرونا مربوط می‌شود، می‌توان به تب شدید اشاره کرد. تب شدید در وصل کردن زنجیره کرونا و کوهنوردی تاثیرگذار است. در واقع شما اگر علائم تب را داشته باشید، به هیچ عنوان نباید در فعالیت‌های گروهی کوهنوردی شرکت کنید؛ حتی اگر کلیه نکات بهداشتی هم توسط شما رعایت شود، شرکت در اینگونه فعالیت‌ها به هیچ عنوان کار درستی نیست. دقت داشته باشید که تب ممکن است اثرات ناخوشایند بیشتری را در زمان کوهنوردی به شما وارد کند. این اثرات عبارتند از:

- ضعف بدن

دردهای عضلانی شدید

کاهش اشتها

کم آبی بدن

دقت داشته باشید که اگر چنین علائمی را از قبل داشته باشید، در صورت کوهنوردی این علائم تشدید  خواهند شد و وضعیت بدنی شما را بدتر خواهد کرد. در واقع کوهنوردی هیچ کمکی به از بین بردن این علائم نمی‌کند.

سرفه مداوم 

اگر به صورت مکرر سرفه می‌کنید و حس می‌کنید که سرفه شما خلت‌دار است، حتما به دکتر مراجعه کنید و از هر گونه فعالیت مانند کوهنوردی پرهیز کنید. شاید با خود فکر کنید که با حضور در فعالیت‌های کوهنوردی حتی به طور انفرادی، وضعیت سرفه‌های شما بهبود پیدا می‌کند. اما این مورد اصلا درست نبوده و هوای پاک طبیعت در این موارد به کمک شما نخواهد آمد. 

شما باید برای از بین بردن این سرفه‌ها و حتی ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنید. در صورت حضور در فعالیت کوهنوردی نه تنها وضعیت بدنی شما دچار مشکلات بیشتری خواهد شد، بلکه باعث شیوع بیشتر این ویروس هم می‌شوید. البته سرفه‌های اندک و خشک، مانعی برای فعالیت شما در ورزش کوهنوردی نیستند، اما اگر سرفه‌های شما مکرر و خلت‌دار است، حتما به دکتر سر بزنید.

التهاب روده و معده

 از دیگر مواردی که ممکن است باعث مرتبط شدن کرونا و کوهنوردی شود، می‌توان به بیماری‌های التهاب روده و معده اشاره کرد. در صورتی که با چنین علائمی به کوهنوردی بروید، ممکن است که سطح بیماری شما بسیار بیشتر از گذشته شده و اوضاع شما را وخیم کند. پس چنانچه با علائمی مانند استفراغ، حالت تهوع، تب، درد شکمی، اسهال، درد شکم و کاهش اشتها مواجه هستید، از کوهنوردی خودداری کنید.

جمع‌بندی

در این این مطلب وبلاگ مارکوشیال به موضوع ارتباط و عدم ارتباط کرونا و کوهنوردی پرداخته‌‌ایم. اگر قصد دارید به کوهنوردی بروید، سعی کنید تمامی نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. اما اگر احساس می‌کنید که دارای علائم کرونا هستید، به هیچ عنوان در هیچ یک از فعالیت‌های کوهنوردی شرکت نکنید. شما می‌توانید در سایت و اپلیکیشن مارکوشیال یکی از این رویدادهای کوهنوردی را ترتیب دهید و یا در یکی از رویدادهای موجود شرکت کنید. در صورتی که در تجربه کافی در کوهنودی ندارید نگران نباشید زیرا که به آموزش آموزش قدم به قدم کوه نوردی میتوانید با خیال راحت تری پا به کوه بگذارید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟