نتایج بیشتری یافت نشد

کمپینگ (Camping) چیست؟ آموزش کمپینگ مفرح و بدون خطر!

مقدمه

اگر به دنبال کمپ زدن هستید، باید به طور کامل با این کار آشنا باشید و در غیراینصورت تنها زحمت این کار و برخی خطرات در انتظار شما خواهد بود. کمپینگ در اصل به معنی چادر زدن برای گذراندن یک تفریح مناسب است. البته کمپ زدن باید در فضای باز و دور از محل سکونت باشد و مهم نیست که این فضای باز کجا باشد.

بستگی به علاقه شما دارد که بخواهید کمپینگ خود را در کجا برپا کنید. دشت، کوهستان، دریاها، رودخانه، جنگل، کویر، تالاب و سایر موارد از این دست می‌تواند برای برپا شدن کمپینگ شما مناسب باشد. برای کمپ زنی شما می‌توانید هر زمان از سال را انتخاب کرده و با توجه به فصل مورد نظر خود کمپ مناسبی را ترتیب دهید.

اگر بخواهیم یک مورد از قدیمی‌ترین کمپینگ‌ها در جهان را به شما معرفی کنیم، می‌توانیم به کمپ مردم آفریقا در اوایل قرن 20 اشاره کنیم. این نوع کمپ زدن را در آن زمان، سافاری نام‌گذاری کردند. جالب است بدانید که این کمپ بسیار اشرافی و گران است و در حال حاضر با تجهیزات کامل و گران‌قیمت برگزار می‌شود. گفته می‌شود که چادرهایی که در این کمپ‌ها وجود دارد، هر کدام دارای چهار اتاق خواب مجزا و لوکس می‌باشند. اگر قصد از برگزاری این کمپ‌ها لذت بردن، سادگی، ماجراجویی، لذت بردن از طبیعت بکر و سایر موارد از این دست باشد، سافاری را نمی‌توان نوعی کمپینگ خواند.

ماهیت کمپینگ دو حالت دارد:

-    رفتن به طبیعت بکر و چادر زدن در آن منطقه

-    راه انداختن کمپ و سفر دسته جمعی به طبیعت 

یکی از نکات جالب در خصوص کمپ‌های طبیعت‌گردی این است که نزدیک به 42 میلیون نفر از جمعیت کشور آمریکا برای فراری از روزمرگی، کار، استرس، مشکلات خانوادگی و فعالیت‌های شغلی ناتمام به جنگل، کوه و دشت سفر می‌کنند.

چادر زنی

اصلی‌ترین نوع کمپ زدن چادر زنی است که تقریبا همه این مورد را تجربه کرده‌اند. چادر زنی در طبیعت یعنی به همراه دوستان و آشنایان خود، با تجهیزات کامل از جمله چادر باکیفیت و مناسب برای یک اقامت چند ساعته و برخی اوقات دو سه روزه به حوالی شهر سفر کنیم. محلی که در آن اردو می‌زنید می‌تواند جنگل، ساحل، دشت، کویر، رودخانه و یا کوهستان باشد. 

کمپینگ با چادر نقش بسیار مهمی در صمیمی‌تر شدن روابط اعضای خانواده با یکدیگر دارد. همچنین باعث می‌شود که کودکان نیز سریع‌تر فرصت آشنایی با طبیعت ایران را پیدا کنند. کودکان نیز باید در این کمپینگ‌ها شرکت داشته باشند و با محیط‌های اجتماعی مانند این نوع کمپ‌ها آشنا شده و ارتباط برقرار کنند. همه ما باید در حفظ این میراث گران‌بها تلاش کنیم و به هیچ عنوان به طبیعت ممکلت خود آسیب نرسانیم. سعی کنید که وظایف را در کمپ تقسیم کنید و با این کار باعث به وجود آمدن محیط صمیمی و دوستانه شوید.

کوله‌ پشتی گردی

کوله‌ پشتی گردی در واقع به معنای پیاده‌روی در طبیعت با یک عدد کوله پشتی است. در کوله پشتی شما همه وسایل و ابزاری که نیاز دارید وجود دارد. برای خواب نیز شما می‌توانید چادرهای تک نفره و یا کیسه خواب تهیه کنید. یکی از معروف‌ترین مسیرهای پیاده‌روی در دنیا trail Appalachian نام دارد. این مسیر واقع در شرق کشور آمریکا است و از کوهی به نام springer در شهر جورجیا شروع می‌شود و در نهایت در کوهی به اسم katahdin به پایان می‌رسد. جالب است بدانید که مدت زمان پیمودن این مسیر پنج ماه است و افرادی که این مسیر را به اتمام می‌رسانند، مسافران راه لقب گرفته‌اند.

کمپینگ بقا

کمپینگ بقا در واقع به عنوان افراطی‌ترین نوع کمپ در طبیعت شناخته می‌شود. این نوع کمپ توسط افراد متخصص و خبره به انجام می‌رسد. اصلی‌ترین هدف از برگزاری این کمپ، آزمایش میزان تحمل داوطلبان در یک زمان معین شده و همچنین زنده ماندن است.

کمپینگ بقا دو بخش اردوگاه پایه و راه رفتن تقسیم شده است. در اردوگاه پایه کمپ بقا شرایط بسیار دشوار است. زیرا ساخت این اردوگاه‌ها در نقطه ایزوله به انجام می‌رسد و در این صورت داوطلب باید با مدیریت زمان خود را تا باز شدن درهای کمپ زنده نگه دارد. 

در بخش راه رفتن این کمپ، داوطلب به طور معمول در یک منطقه خاص از بیابان رها شده و هدف اصلی این است که داوطلب خود را به تمدن بازگرداند. این بخش از کمپ بقا بسیار دشوار و چالش‌برانگیز است. زیرا داوطلب هر روز باید راهی برای سیر نگه داشتن خود و یافتن آب و غذا پیدا کند.

قایق پیمایی

کمپینگ قایق پیمایی از جذابیت‌های بسیار زیادی برخوردار است. چون در این کمپ شما می‌توانید مزایایی در رابطه با سفر آبی را تجربه کنید. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های قایق پیمایی این است که به علت سفر شما با قایق، مهم نیست که چه مقدار وسیله و توشه به همراه خود دارید. در این نوع از ماجراجویی امکان حمل تجهیزات زیادی وجود دارد.

این سفر به شما کمک می‌کند که علاقه بیشتری برای ماجراجویی پیدا کنید و به مکان‌هایی که تنها با قایق می‌توان به آن‌ها سفر کرد و با پای پیاده ممکن نیست سفر کنید. توجه داشته باشید که سفر با قایق امکان رسیدن شما به تمدن حقیقی و طبیعت بکر را ممکن می‌سازد.

کمپینگ با ون

کمپینگ با ون را می‌توان شیرینی توأمان دورشدن از محل سکونت و گشت و گذار در دل طبیعت با ون نام‌گذاری کرد. البته برخی معتقدند که سفر به طبیعت با وسیله نقلیه به هیچ عنوان کمپ زدن به حساب نمی‌آید. بهتر بگوییم که این نوع کمپ برای کسانی است که پا به سن گذاشته‌اند و قصد دارند در سفر خود راحت باشند. 

ویژگی‌های این نوع کمپ نیز کاملا واضح است. اول از همه هنگام سفر به طبیعت با وسیله نقلیه، شما می‌توانید در هر منطقه‌ای که مورد نظرتان است اردو بزنید. در ضمن شما در صورت سفر با ون، می‌توانید از سرما دور بمانید. همچنین وسیله نقلیه شما می‌تواند امکاناتی چون یخچال و یا آشپزخانه را در اختیار شما قرار دهد.

مواد غذایی در کمپینگ

مواد غذایی مناسب را به هیچ عنوان فراموش نکنید. طبیعت گردی اصول خاص خود را دارد و یکی از این اصول این است که خود شما وظیفه تهیه غذا را برعهده دارید. در دل طبیعت و یا بیابان رستورانی نیست که شما بتوانید غذا میل کنید. از این رو بهتر است مواد غذایی را از نزدیک‌ترین شهر به مقصد خود تهیه کنید. 

با توجه به این که قرار است چند روز در طبیعت ماندگار شوید، می‌توانید کنسروهای مختلفی تهیه کنید و به همراه خود ببرید. البته فراموش نکنید که قبل از خوردن کنسروها آن‌ها جوشانده و از مسمویت غذایی پیشگیری کنید. برای طبخ غذا در طبیعت سعی کنید که اصول ایمنی را رعایت کنید و البته هیچ صدمه‌ای به طبیعت بکر کشورمان وارد نکنید.

در کمپینگ یک قابلمه بسیار ساده نیز به کار می‌آید. همچنین قاشق، چنگال و یا یک چاقوی چند کاره هم کمک بسیار بزرگی برای پختن غذا در طبیعت است. این وسایل فضای بسیار کمی را پر می‌کنند، پس حتما آن‌ها را به همراه خود ببرید. همچنین برای اینکه غذای شما طمع و مزه خوبی داشته باشد، سعی کنید به لیست وسایل کمپینگ خود ادویه را هم اضافه کنید.

سخن آخر

اگر تصمیم دارید که یک کمپینگ خوب داشته باشید و بدون هیچ مشکلی از سفر خود لذت ببرید، باید تمامی وسایل مورد نیاز کمپینگ از جمله، چادر، لباس مناسب، کفش مناسب، مواد غذایی، پتو، وسایل مورد نیاز برای پخت غذا، آب آشامیدنی، جعبه کمک‌های اولیه، کبریت و سایر موارد از این دست را فراهم کنید. در این صورت به شما اطمینان می‌دهیم که بهترین طبیعت‌گردی را خواهید داشت.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟