نتایج بیشتری یافت نشد

لیست 9 اتاق فرار (Escape Room) تهران | اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

مقدمه

بازی اتاق فرار و یا اسکیپ روم یک بازی مهیج و فکری از نوع گروهی می باشد که در ادامه مقاله در ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت. مطمئنا برای شما نیز پیش آمده که فیلم و سریالی را مشاهده کرده که در آن افراد و گروه قصد فرار از مکان مشخص و یا زندان را داشته و افرادی برای فرار از دست آدم رباها و قاتلان سعی می‌کنند از مکان مشخصی با استفاده از نقشه ای مشخص فرار کنند. مطمئناً قرار گرفتن در چنین وضعیتی می تواند هیجان و آدرنالین بسیار زیادی را برای شما ایجاد نماید. موضوعی که مشخص است این می باشد افرادی که اهل هیجان، دلهره و ایجاد آدرنالین شدید در خونشان هستند حتما باید بازی اتاق فرار را تجربه نمایند و این تجربه برای این افراد قطعا خاطره ساز خواهد شد. 

اتاق فرار انواع مختلفی داشته که بعضی از آنها معمایی و بعضی دیگر نیز ترسناک بوده که در عین حال اتاق فرار ترسناک از طرفداران بسیار زیادی برخوردار می باشد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بازی اتاق فرار چیست؟ در جواب پاسخ باید بگویم که بازی اتاق فرار و یا اسکیپ روم یک عنوان بازی بسیار جذاب و سرگرم کننده و در عین حال ماجراجویانه می باشد. افراد و گروه هایی که قصد انجام بازی اتاق فرار را دارند باید با استفاده از نکات و استراتژی ها و همچنین روش ها و متدهای در نظر می‌گیرند و همچنین توجه به سرنخ ها در مراحل مختلف معماها و پازل هایی که در اتاق فرار وجود دارد را حل کرده و در مدت زمان مشخص بازی را به پایان برساند و به عنوان برنده بازی شناخته شوند. در حالت کلی دکوراسیون و طرحی که در انواع مختلف اتاق فرار وجود دارد متفاوت می باشد. یک اتاق فرار ممکن است به شکل یک سلول زندان، به شکل هتل، رستوران، ‌کلبه دور افتاده و ایستگاه فضایی طراحی شده باشد. در نتیجه هر کدام از این فضاها سناریو های متفاوت را برای شرکت کنندگان و یا گروه های مختلف ایجاد می نماید. همچنین ممکن است در یک بازی اتاق فرار به شما ماموریت داده شود تا از زندان فرار کنید و یا از دست یک قاتل زنجیری فرار کنید و یا در جای دیگر ممکن است از شما بخواهند در نقش کارآگاه ظاهر شده و قاتل را پیدا کنید. در صورتی که شما عزیزان به بازی اتاق فرار علاقه مند هستید و می خواهید در مورد این بازی اطلاعات مناسبی کسب کنید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تاریخچه اسکیپ روم

در صورتی که در منابع مختلف کمی جستجو انجام دهیم متوجه می‌شویم که اتاق فرار های مدرن امروزی بیش از آنکه شناخته شوند دارای نشانه‌های مشابهی بودند که از جمله مهمترین آنها می توان به خانه های تسخیر شده که در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده و همچنین داده های تعاملی مانند نخواب که در سال ۲۰0۳ افتتاح شده و یا نمونه‌های دیگری در این زمینه اشاره نمود.

بازی اتاق فرار به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم، در اوایل قرن ۲۱ و در سال ۲۰۰۷ و توسط یک فرد به نام تائو کاتو که یک فرد ژاپنی بود و چیزی در حدود ۳۰ سال سن داشت شکل گرفته و پایه گذاری شد. این فرد ژاپنی اهل شهر توکیو بود و مجله را در دست انتشار داشت. در حالت کلی محبوب ترین بازی هایی که در کشور ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد از نوع پازل های بوده که معمولاً رنگ بندی و یا دارای توالی ریاضی می باشند و شبیه بازی هایی که در مجموعه اتاق فرار نیز مورد استفاده قرار گرفته و به گونه ای این بازیها الهام ‌بخش بازی اتاق فرار بوده ‌اند. بازی اتاق فرار در ژاپن راه اندازی شد. این بازی در سال ۲۰۱۱ در سنگاپور نیز مورد توجه قرار گرفته و توانست تا در سال ۲۰۱۵ ۵۰ نوع از انواع مختلف این بازی در سراسر دنیا به وجود بیاید. شرکت پارا پارک یک شرکت بسیار پیشرو در بخش بازی های اتاق فرار می باشد که در ۲۰ مکان مختلف در کشورهای اروپایی و همچنین استرالیا به اجرای مدل های مختلف بازی اتاق فرار پرداخته و در سال ۲۰۱۱ نیز در بوداپست مجارستان راه‌اندازی شد. البته فردی که به عنوان موسس شرکت پاراپارک در حال فعالیت می باشد ادعا کرده که از اتاق فرار ژاپن هیچ اطلاعی نداشته و کار خود را از یک روانشناس آمریکایی الهام گرفته است. همچنین در برخی از سناریوهای موجود در بازی اتاق فرار بازیکنان باید یک سری کلیدهای پیامها را پیدا کنند. در برخی از موارد رسیدن به آنها غیرممکن می باشد. 

همچنین یکی از دوستان موسس ژاپنی این بازی که کازویا ایواتا نام داشت در سال ۲۰۱۲ این بازی را به سان فرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا برده و در سال ۲۰۱۳ اولین کمپانی رسمی در کشور ایالات متحده آمریکا اتاق فرار را در سیاتل راه اندازی کرد که این کمپانی پازل برگ نام داشت. همچنین در سال ۲۰۱۲ یک استاد فیزیک تابعیت سوئیسی داشت، برای دانش آموزانش یک بازی اتاق فرار را طراحی نمود این بازی بعدها به نام اتاق های ماجراجویی برای عموم مردم در ۲۰ کشور ارائه شد. اتاق ماجراجویی نیز از تعداد بسیار زیادی پازل های علمی و از پیش طراحی شده به وجود می آید که هر کدام از آن‌ها سناریوهای متفاوت را ایجاد می‌نمودند. با توجه به آماری که در سال ۲۰۱۷ اعلام شده است در حال حاضر در سراسر دنیا چیزی در حدود ۸ هزار اتاق فرار با سناریوهای متفاوت در حال اجرا می باشد که همواره روند آنها رو به رشد و سیر صعودی را دنبال می کند. می توان این طور بیان کرد که بازی اسکیپ روم و اتاق فرار از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و توانسته مشاغل بسیار زیادی را نیز در این زمینه ایجاد نماید که از این طریق به کسب سود بسیار زیادی دست پیدا کنند. در کشور عزیزمان ایران نیز از انواع مختلف اتاق فرار ها در شهرهای مختلف این خطه پهناور وجود دارد که هر کدام از آنها در خود بی نظیر بوده و می تواند تجربه بسیار هیجان انگیز برای افراد مختلف در ایجاد نمایند.

تجربه بازی اتاق فرار و اسکیپ روم

برای مثال در شهری مانند تهران با کمی جستجو در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام می توان انواع مختلف مکانهایی که ارائه دهنده سناریوهای مختلف بازی اتاق فرار و یا اسکیپ روم هستند را پیدا کرده و به همراه گروه دوستان و گروه مورد نظر خود به آنها مراجعه کرده و به انجام بازی اتاق فرار بپردازید. از جمله جذاب ترین اتاق فرار های موجود در شهر تهران می‌توان به اتاق فرار تجریش، اتاق فرار برج میلاد، اتاق فرار جردن، اتاق فرار شام آخر، اتاق فرار احضار، اتاق فرار کوروش و غیره اشاره نمود. در هر یک از اتاق فرار های نامبرده شده می‌توان سناریوهای مختلفی را در اتاق های مختلف که توسط گروههای با تجربه طراحی شده اند را تجربه نمایید. برخی از سناریوهای موجود در بازی اتاق فرار شامل موارد مانند زامبی، خانه های اتاق خالی از سکنه، اتاق دزدان دریایی، اتاق شکار گنج، گروگانگیری و آدم ربایی و همچنین زندان می باشد.

تمام این موارد در بین کشورهای مختلف نیز یکسان می باشد. بازی اتاق فرار یک بازی گروهی بوده و برای انجام آن لازم است تا گروه شما از ۴ الی ۸ نفر تشکیل شده باشد که بسته به سناریوی اتاق فرار مورد نظر افرادی که قرار است در بازی اتاق فرار شرکت کنند تعداد متفاوتی می باشند. همچنین برای انجام بازی اتاق فرار یک مدت زمان مشخص در نظر گرفته می شود که با توجه به انواع مختلف سناریو ها زمانی در حدود ۴۵ دقیقه الی یک و نیم ساعت برای انجام بازی در نظر گرفته می شود. همچنین لازم است تا گروه مورد نظر که قصد انجام بازی اتاق فرار را دارد ۱۵ دقیقه قبل از شروع سانس در محل مورد نظر حاضر باشد تا ماجرای بازی توسط اپراتور برای آنها شرح داده شود.

چگونگی انجام بازی اتاق فرار

زمانی که گروه مورد نظر وارد یکی از اتاق های بازی اتاق فرار شدند، باید سعی کنند تا به دنبال نشانه های مختلف و سرنخواب بگردند و در نتیجه در مدت زمان مشخصی که برای آنها در نظر گرفته می شود، معمای مورد نظر را حل کرده و مراحل بعدی راه پیدا کنند و در صورتی که این مهم صورت نپذیرد در دام هایی که در سناریو بازی اتاق فرار در نظر گرفته می شود گرفتار شده و نمی تواند بازی را به اتمام برسانند. 

در انواع مختلف اتاق های بازی اتاق فرار و سناریوهای مختلف پازل ها و معماهای زیادی وجود دارد که از جمله برخی از این معما می‌توان به پیدا کردن اشیای که پنهان شده اند، توجه به کار گروهی و تیم ورک، پیدا کردن یک چیز مشخص در اتاق، بازی با ریاضی و شمارش اعداد، استفاده از چیزهایی به صورت غیر معمول و غیر طبیعی، فیکس کردن و مونتاژ کردن یک وسیله، توجه به شناسایی ها و راهنمایی ها، جستجو برای اشیا موجود در تصاویر مختلف موجود در بازی اتاق فرار، پیدا کردن یک شیء مورد نظر در تاریکی مطلق و توجه به کدگذاری ها و پیدا کردن رمز و کد موردنظر و موارد دیگر این چنینی اشاره نمود.

تجربه خارق العاده در حین و بعد از به پایان رساندن بازی اتاق فرار

یکی از جذاب ترین و مهمترین مزایا و ویژگیهای که بازی اتاق فرار و یا اسکیپ روم دارد این است که افراد مختلف می‌توانند در کنار جمع و گروهی از دوستان خود یک بازی بسیار هیجان انگیز و پر لذت را تجربه کنند و در عین حال توانایی و مهارت های مختلفی را در خود بسنجند. همچنین لازم است به این موضوع توجه کنیم که در بازی اتاق فرار وجود یک رهبر برای تیم نقش بسیار اساسی ایفا کرده و باید رهبری برای گروه برای انجام بازی اتاق فرار در نظر گرفته باشد که بتواند فعالیت موثر داشته باشد و به خوبی گروه رهبری کند. چرا که در نهایت سرنوشت انجام بازی به دستان رهبر گروه در بازی اتاق فرار می باشد. در حالت کلی پیشنهاد می شود برای تجربه حسی بسیار بی نظیر انواع مختلف فیلم های هیجان انگیز به همراه دوستان خود به محل های مختلف برای انجام بازی اتاق فرار مراجعه کنید. در بازی اتاق فرار شما در مجموعه ای از سرگرمی ها و معما پازل ها غرق شده و درجه هیجان بسیار زیاد را تجربه خواهید نمود همچنین افرادی که در بازی اتاق فرار شرکت می کنند شانس این را خواهد داشت تا تمرکز و ذهن خود را آزموده و توانایی های مختلفی که در خودشان نهفته است را پیدا کنند و به جای آن که به عنوان یک تماشاگر ساده در بازی شرکت کنند، به عنوان قهرمان داستان شناخته شوند.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟