نتایج بیشتری یافت نشد

آیا الکل ویروس کرونا را میکشد؟ پاسخ علمی به بزرگترین شایعه های مطرح

بله ، ویروس کرونا از سرماخوردگی فصلی بدتر است و خیر، نیازی به گذاشتن ماسک روی صورتتان ندارید! در این مقاله تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید در مورد ویروس کرونا بدانید آورده شده است. 

با توجه به شرایط پیش آمده در کل ایران و دنیا در خصوص ویروس کرونا و عدم صلاح برگزار شدن رویدادهای حضوری بر این آمدیم تا با آخرین اطلاعات در خصوص این ویروس همگان بتوانند در سلامت کامل این دوره را طی کنند و با یک پتانسیل بالا همانند قبل شاهد رویدادهای جذاب کاربران در پلتفرم ماکوشیال و پویایی شهرمان باشیم. با ما همراه باشید.

ویروس جدید Covid-19 معروف به ویروس کرونا با با سرعت افزاینده ای در حال گسترش در سطح ایران و جهان است. و این گسترش به طبع باعث ایجاد ترس و دلهره برای افراد جامعه شده و در این حین شایعه های مرتبط با این ویروس نیز در حال افزایش است.

آیا الکل ویروس کرونا را میکشد؟ آیا ویروس کرونا از سرماخوردگی فصلی خطرناک تر است؟ آیا نیاز است از ماسک استفاده کنیم؟ در این مقاله به تمامی این شبهات پاسخ داده شده است تا سردگمی ایجاد شده در خصوص این ویروس کم شود.

شایعه: ژل های الکلی ویروس کرونا را از بین نمیبرد

دست های شما یکی از اصلی ترین راه هایی است که میتواند از محیط بیرون به دستگاه تنفسی شما راه پیدا کند، بدین منظور تمیز نگه داشتن آن روش بسیار موثری برای جلوگیری از این ویروس به بدنتان است. در صورت امکان دست های خود را به صورت کامل به صابون یا مایع دستشویی شسته یا اگر این شرایط برای شما فراهم نیست، ضدعفونی کننده های الکلی ( بر پایه الکل‌ ) و ژل های دست مبتنی بر الکل همان کار را برای شما انجام میدهند.

با وجود آن که تاثیرگذاری الکل وابسته به نوع ویروس است - برای مثال ضد عفونی کنندگان الکلی برای نوع ویروس نوروویروس خیلی موثر نیستند - ساختار ویروس کرونا طوری است که الکل میتواند روی آن موثر عمل کرده و بعد از حمله کردن آن را از بین ببرد. تمیزکنندکان دست مبتنی بر الکلی که بیشتر از ۶۰% درصد الکل دارند بیشترین تاثیرگذاری را روی میکروب ها و ویروس ها دارد، با این حال سعی به ساختن این ترکیب در خانه نکنید! در بهترین حالت محصول دست ساز شما به کیفیت و موثری محصولی که از بیرون خریداری میکنید نخواهد شد و در بدترین حالت میتوانید با پوست خود آسیب های بسیاری وارد نمایید.

شایعه: ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) خطرناک تر از ویروس سرماخوردگی فصلی نیست

"چرا مردم از بیشتر سرماخوردگی فصلی نگران ویروس کرونا هستند؟" نگاهی بود که متخصصان ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ زمان شیوع این ویروس به آن داشتند. هرچند که اکنون این دیدگاه به چندین علت صحیح نیست. اول از همه، ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) کشنده تر از ویروس سرماخوردگی فصلی است. ویروس سرماخوردگی برای ٪0.1 درصد از کسانی که با آن مبتلا بشوند کشنده خواهد بود، در حالی که این نسبت برای کشندگی ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) بسیار بالاتر است. نمودار از شهر ووهان ( Wuhan )، مرکز شروع شیوع این بیماری، این نسبت را نزدیک به ٪۲ درصد نشان داده هرچند که میزان کشته شدگان خارج این شهر نسبت کمتری دارد.

همچنین  به نظر می آید که ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) خیلی راحت تر شیوع و پخش میشود. میزان شیوع یک بیماری توسط معیاری به نام رقم بازتولیدی تعیین شده، میزانی که نشان دهنده تعداد افراد سالمی است که توسط در معرض قرار گرفتن افراد آلوده به یک بیماری دچار میشوند. هر شخصی که به ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) مبتلا باشد به صورت میانگین ۲.۲ افراد دیگر را دچار این بیماری کرده درحالی که این رقم برای سرماخوردگی فصلی ۱.۳ می باشد.

فاکتور دیگری که نگرانی بیشتر در خصوص ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) ایجاد میکند این است که این ویروس برای بدن انسان ها ویروس کاملا جدیدی است. ما به صورت طبیعی هیچگونه مقاومتی یا واکسنی برای مقابله با این ویروس نداریم. با توجه به یک تحقیق چینی، اگرچه در ۸۰% درصد مواد این بیماری بسیار خفیف است، این قضیه به شیوع بیشتر آن نیز کمک میکند زیرا که تشخصی آن مشکل می شود.

شایعه: باید از وسایل نقلیه عمومی و رویدادهای دست جمعی فاصله گرفت

بله - با توجه به میزان شیوع بالای این ویروس و طول عمر عجیب و بسیار بالای آن در محیط بیرون می بایست در صورت امکان جز برای خرید ها و موارد ضروری از خانه بیرون نرفت و همگان را نیز به این عمل تشویق کنیم. هنوز آمار دقیق از ماندگاری این ویروس با توجه به نوع سطوح و دما گزارش نشده هست. همچنین هیچگونه شواهدی مبتنی بر تاثیر دما بر روی این ویروس از طرف سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است. اما در تحقیقاتی طول عمر این ویروس و ابسته به جنس سطح از چندین ساعت تا ۹ روز گزارش شده است.

شایعه: ماسک صورت ما را از این ویروس در امان نگه میدارد

شستن مرتب دست ها بهترین راه پیشگیری از ابتلای ویروس covid-19 ( ویروس کرونا ) است. ماسک های صورت میتوانند با جلوگیری از ورود ذرات معلق عطسه ها در هوا موثر واقع شوند هرچند که هر نوع ماسکی توانایی فیلتر کردن تمامی این ذرات را نداشته و کماکان ویروس میتواند از طریق چشم ها به بدن راه پیدا کند.

تنها افرادی که در تماس نزدیک با افراد آلوده هستند نیاز به زدن ماسک دارد. خریداری بیش از حد ماسک توسط افراد عادی باعث میشود که افرادی که به استفاده از آن محتاج و نیازمند هستند نتوانند آن را تهیه کنند.

شایعه: به زودی یک واکسن ساخته خواهد شد

با اینکه تنها ده روز طول کشید تا محققان بتوانند ژنتیک این ویروس را پیدا کرده و برای دیگر محققین انتشار دهند، ساخته شدن یک واکسن به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد. یک واکسن قبل از تولید می بایست مراحل متعددی را پشت سر گذاشته، از جمله حیوانی و انسانی، تا بتواند به صورت مطمئن در دسترس عموم قرار بگیرد و بدین منظور به احتمال زیاد دست کم یک سال از ما فاصله خواهد داشت. تا آن زمان ممکن است بیماری از بین رفته باشد یا به حالت اپدمیک و به صورت همه گیر در بیاید.

شایعه: سگ ها و گربه ها میتوانند دچار ویروس کرونا شوند

گزارش های مبنی بر اینکه سگی در هنگ کنک به "میزان کم" دچار ویروس کرونا شده به سرعت سرتیتر تمامی روزنامه ها شد. با این وجود دولت هنگ کنگ اعلام کرد که به احتمال زیاد بیماری آن سگ یک انتقال بیماری انسان-به-حیوان بود و سگ هیچ گونه علایمی بر داشتن این ویروس ندارد و همچنین این هیچ شواهد مبنی بر انتقال این ویروس توسط حیوانات خانگی به انسان نیز در دست نیست.

شایعه: ویروس کرونا تنها توانایی آلوده کردن افراد مسن را دارد 

افراد مسن و کسانی که لحاظ سلامت جسمی از قبل دچار مشکل بوده اند تجربه ی شدیدتری از این ویروس خواهند داشت. تحقیقی که در بیمارستان دانشگاه وواهان روی ۱۳۸ نفر از بیماران ویروس کرونا صورت گرفته نشان داد که نه تنها افراد مسن بلکه افراد جوان هم به این بیماری دچار شده و به راحتی ناقل این ویروس خواهند بود - مخصوصا کسانی که مدام در ارتباط مستقیم با افراد دارای این بیماری، مثل پرستاران و دکترها، هستن.

شایعه: ویروس کرونا به مرور جهش یافته تر و کشنده تر خواهد شد

تمامی ویروس ها در هنگام تکثیر و انتشار کمی جهش خواهند یافت، اما این جهش ممکن است به سمت کم خطر شدن و ایجاد آسیب کمتری نیز برود. در تحقیقاتی در دانشگاه پکین در کره نشان داد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این ویروس با گذشت زمان کشنده تر می شود ، وجود ندارد ، تنها این ویروس از نظر ژنتیکی متنوع تر می شود - دقیقاً همان چیزی است که از ویروسی مانند کرونا انتظار می رود.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟