نتایج بیشتری یافت نشد

0 تا 100 بازی شاه دزد وزیر : آموزش نکات + تاریخچه

مقدمه

به یاد دارید که در سال‌های نه‌چندان دور هر زمانی که با اهل خانواده و یا فامیل دور هم جمع می‌شدیم و به فکر یک سرگرمی اصطلاحا "درست‌درمان" بودیم. در آن زمان تعداد فرزندان و اعضای خانواده‌ها زیاد بود و همه با هم صمیمی بودند. بازی‌های زیادی بود که اهل خانواده برای سرگرمی و تفریح انتخاب می‌کردند. برخی اوقات بازی 20 سوالی انجام می‌شد، برخی اوقات اسم فامیل، نقطه بازی، پانتومیم، مارپله و سایر موارد از این دست که شادی و نشاط را به اعضای فامیل تزریق می‌کرد. اما یکی از بازی‌هایی که طرفداران بسیار زیادی داشت و هم‌اکنون نیز در برخی از مجالس و دورهمی‌ها انجام می‌شود، بازی شاه دزد وزیر است.

برای انجام این بازی نه به مکان خاصی احتیاج دارید و نه قرار است تجهیزات خاصی تهیه کنید. بازی شاه دزد وزیر چند نوع دارد؛ بازی کاغذی شاه دزد وزیر، بازی کبریتی شاه دزد وزیر و همچنین بازی رومیزی شاه دزد وزیر. هر کدام از این سبک‌ها لذت خاص خود را دارد و توصیه می‌کنیم که حداقل برای یکبار یکی از این سبک‌های بازی شاه دزد وزیر را انجام دهید.

مطمئن باشید که در حال حاضر هر چقدر از موبایل، تبلت و بازی‌های کامپیوتری دوری کنید، به نفع شما است. البته منظور ما این نیست که کلا سمت این بازی‌ها نروید، ولی به نظرم روی آوردن به آداب و سنت قدیمی ایرانی می‌تواند لحظات بسیار شیرینی را برای شما رقم بزند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، بازی هیجان‌انگیز و فکری شاه دزد وزیر را به همراه دوستان و خانواده خود به انجام برسانید.

قوانین بازی شاه دزد وزیر

بازی شاه دزد وزیر بسیار مهیج و جذاب است و افرادی که در این بازی شرکت می‌کنند، باید از جنبه و ظرفیت بالایی برخوردار باشند. اول از همه بگوییم که این بازی با 4 بازیکن به انجام می‌رسد و این 4 بازیکن برای لذت بیشتر از بازی باید همه قوانین و شکنجه‌ های بازی شاه دزد وزیر را بپذیرند. در واقع اگر مجازات بازی شاه دزد وزیر به طور کامل انجام نشود، لذت خاصی در این بازی وجود نخواهد داشت.

در شروع کار باید 4 تکه کاغذ که کاملا شبیه هم هستند تکه شوند و بر روی آن‌ها کلمات شاه، دزد و وزیر نوشته شود. در نظر داشته باشید که کاغذ‌ها شبیه به هم باشند و به یک شکل تا شوند. در غیر این صورت ممکن است که بازیکنان کاغذها را بشناسند و راهی برای فرار از شکنجه های این بازی پیدا کنند. در آخر هر کدام از بازیکنان موظف هستند که یکی از کاغذها را بردارند.

بعد از اتمام این کار و برداشتن کاغذها توسط بازیکنان، همه باید کاغذ خود را از هم بازی‌های خود قایم کنند. فقط شاه می‌تواند نام خود را افشا کند و به غیر از شاه کسی حق انجام این کار را ندارد. در این مرحله بازی حساسیت بسیار بالایی دارد. 

وظیفه شاه در ادامه بازی

شاه در این زمان می‌گوید " وزیر من چه کسی است؟" بعد از این جمله شاه وزیر موظف است که خود را معرفی کرده و برگه را به شاه نشان دهد. بعد از این کار شاه می‌گوید " دزد کدامیک از دو است؟ آن را به ما معرفی کن".

وزیر باید یکی از این افراد را به عنوان دزد به شاه معرفی کند. در این زمان دو بازیکن باقیمانده باید به هر نحوی که شده روی مغز وزیر تاثیر بگذارند، به طوری که وزیر نفر مقابل را به عنوان دزد معرفی کند. در این قسمت از بازی، دزد و وزیر استرس بسیار زیادی دارند، اما جلاد و شاه در آسودگی خاطر منتظر اعلام شکنجه و اجرای آن هستند. 

بالاخره بعد از دقایقی وزیر باید دزد را معرفی کند که در این صورت دو نتیجه متفاوت در انتظار او خواهد بود. اگر وزیر درست حدس زده باشد، شاه یک فرمان و مجازاتی را به جلاد خود اعلام می‌کند و جلاد در این زمان باید دزد را شکنجه کند. اما اگر وزیر در حدس و انتخاب دزد ناموفق باشد و به اشتباه جلاد را به عنوان دزد معرفی کند، جلاد رو به وزیر می‌کند و با جمله " چرا به جلاد توهین کردی" مقدمات استرس دوباره را برای او فراهم می‌سازد. بعد از اشتباه وزیر شاه فرمانی را به جلاد صادر می‌کند و جلاد نیز وزیر را مجازات خواهد کرد.

شکنجه‌های این بازی از بشین پاشو، سیبیل آتشین، سرکشیدن بطری آب، ضربه با توپ، چرخیدن، پشت دستی، کولی دادن و غیره تشکیل شده است. البته برخی از مجازات‌ها و شکنجه های بازی شاه دزد وزیر گفتنی نیست. شما می‌توانید در زمان 30 دقیقه 6 یا 7 دست این بازی را انجام دهید، چون زمان هر دست از بازی بیشتر از 5 دقیقه طول نمی‌کشد.

شکنجه‌ های بازی شاه دزد وزیر

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، بازی شاه دزد وزیر بسیار شیرین و جذاب است. اما جذابیت این بازی به چند نکته اساسی بستگی دارد. برای مثال شما باید به طور کامل از قوانین این بازی پیروی کنید. برخی از افراد هستند که برای فرار از شکنجه و اثبات اینکه دزد نیستند، قسم می‌خورند؛ یکی از قوانین شاه دزد وزیر این است که بازیکنان به هیچ عنوان نباید قسم بخورند و خود را تبرئه کنند. فرد متقلب در این صورت مجازات خواهد شد. اما مهم‌ترین موضوع در این بازی قبول کردن مجازات است. مطمئن باشید در این صورت بازی برای شما بسیار مهیج‌تر پیش خواهد رفت. در ادامه مطلب به چند مورد از شکنجه های مرسوم این بازی خواهیم پرداخت.

سیبیل آتشین

سیبیل یکی از مجازات های شاه دزد وزیر است که باعث خنده بازیکنان خواهد شد. در مواقعی که این بازی انجام می‌شود، بعید است که یکبار این شکنجه بر روی یکی از بازیکنان اجرا نشود. سیبیل آتشین به این شکل است که جلاد دو انگشت شست خود را به قسمت بالای لب بازنده بازی می‌چسباند و با نهایت قدرت انگشتان خود را رو به بیرون می‌کشد.

بشین پاشو

ای مورد هم شکنجه بسیار مرسومی در این بازی است. شاه می‌تواند به جلاد دستور دهد که فرد بازنده در این بازی فرمان بشین پاشو بدهد. جلاد نیز با عملی کردن این دستور به شکنجه خاتمه می‌دهد. یکی از مجازات های شاه دزد وزیر که بازنده را خسته می‌کند، همین مورد است.

کولی‌دادن

شاه می‌تواند برای شکنجه دادن فرد بازنده در بازی شاه دزد وزیر به طور مستقیم دستور کولی دادن را به خود بازیکن بازنده بدهد. او نیز مجبور است که به 3 بازیکن در دیگر با توجه به دستور شاه کولی دهد. این شکنجه بسیار شیرین است و موجبات خنده شما را در بازی فراهم خواهد کرد.

سرکشیدن بطری آب

یکی از کشنجه های شاه دزد وزیر که بسیار سخت است و بازیکن بازنده باید آن را به انجام برساند، سرشکیدن بطری آب می‌باشد. این شکنجه به شکلی است که جلاد یک بطری آب یک و نیم لیتری را به فرد بازنده می‌دهد و او مجبور است به طور یک نفس این بطری آب را بنوشد. اگر نتواند از پس این کار بر بیاد مابقی بطری آّب روی سر او خالی می‌شود.

ضربه با توپ

یکی دیگر از مجازات های شاه دزد وزیر ضربه با توپ است. به این شکل که شاه به جلاد دستور می‌دهد با توپ ضرباتی را به بازنده بازی وارد کند. البته یک نوع دیگر هم از این شکنجه وجود دارد که بازیکن بازنده روی زمین می‌نشیدند و 3 بازیکن دیگر بالای سر او والیبال بازی کرده و در حین این کار ضرباتی را به توپ به بازنده بازی وارد می‌کنند.

پشت دستی

پشت دستی یکی از انواع شکنجه‌هایی است که در بازی شاه دزد وزیر بسیار متداول است. زدن پشت دستی باید به شکل اساسی انجام شود تا دردناک باشد و اصطلاحا "بچسبد". مجازات پشت دستی به این صورت است که شاه به دلخواه به هر کدام از بازیکن‌ها اجازه می‌دهد که چند ضربه را به پشت دست بازنده بازی وارد کنند. جلاد هم در این زمان موظف است که دست بازنده را بگیرد تا او نتواند از زیر این شکنجه فرار کند.

چرخیدن

یکی از بهترین مجازات‌های این بازی که برای بازیکنان بسیار خند‌ه‌دار و جذاب است، چرخیدن می‌باشد. شکنجه به این حالت است که بازکن در حالت ایستاده باید انگشت اشاره خود را روی زمین گذاشته و بنا تعداد دورهایی که شاه دستور داده است، به دور خود بچرخد. جلاد در این شکنجه وظیفه دارد که بازیکن بازنده را در صورت تقلب و یا ایستادن بچرخاند.

بازی شاه دزد وزیر با کبریت

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز گفتیم، یکی از سبک‌های این بازی، شاه دزد وزیر با کبریت است. این بازی نیز هیجان بسیار جالبی دارد. بازی این شکل است که در چهار طرف کبریت کلمات شاه، دزد، وزیر و جلاد نوشته می‌شود. منظور از چهار طرف قسمت‌های از کبریت است که آن را روی زمین ایستاده نگه‌ می‌دارد. معمولا کلمات باید ریز نوشته شوند که پیش از پرتاب قابل خواندن نباشند. 

افراد در این سبک بازی شاه دزد وزیر باید به ترتیب کبریت را پرت کنند. در واقع بازی زمانی آغاز می‌شود که شاه، دزد، وزیر و جلاد مشخص می‌شوند. بعد از مشخص شدن سمت‌ هر کدام از بازیکن‌ها، شاه به دزد می‌گوید "چه از ما دزدیدی؟" اگر دزد فرد ترسویی باشد، می‌گوید که آفتابه لگن دزدیده‌ام و اگر دزد پررویی باشد می‌گوید که یک جواهر گران از شما دزدیده‌ام. 

بعد از صبحت‌های دزد همه چی به شاه بستگی دارد، امکان دارد که از ترسو بودن دزد خوشش نیاید و او را مجازات کند، ممکن است که با گوش دادن به حرف‌های دزد دلش به رحم بیاید و مجازات نچندان سختی برای او در نظر بگیرد. اگر که دزد سرتق باشد، شاید شاه از صبحت‌های حق به جانب او خوشش نیاید و دستور شکنجه سنگینی را صادر کند، اما ممکن است که شاه شجاعت او را بپسندد و مجازات آسانی را در نظر بگیرد.

قوانین شکنجه در شاه دزد وزیر با کبریت

بعد از اظهارات دزد در مورد این که چه چیزی از شاه دزدیده است، شاه در گوش وزیر خود می‌گوید که چه مجازاتی برای او در نظر بگیریم و بعد از مشورت با وزیر خود تصمیم نهایی را می‌گرفت. در این مواقع وزیر علاقه بسیار زیادی به شکنجه سنگین دارد. در نهایت تصمیم نهایی گرفته شده و حکم شکنجه توسط جلاد بازی اجرا می‌شود.

البته همه چیز به همین سادگی نیست، بالاخره با ادامه بازی امکان داشت که جای دزد با شاه، وزیر و جلاد عوض شود. مثلا اگر دزد به دستور شاه و وزیر کتک ناجوری از جلاد خورده باشد، به فکر تلافی می‌افتد و سعی دارد که در ادامه بازی به هر شکلی شده انتقام خود را بگیرد. در برخی از مواقع هم دو نفر سعی دارند که هوای هم را داشته باشند و تلاش کنند که با ملایمت به یکدیگر مجازات دهند. برخی هم سعی می‌کنند که به فکر ادامه بازی باشند و سعی کنند رفتار خوبی با هم بازی‌های خود داشته باشند. یک دسته از افراد هم هستند که در بازی شاه دزد وزیر حساب هیچ چیز را نمی‌کنند و فقط دوست دارند دق و دلی خود را سر بازیکنان دیگر خالی کنند.

بازی رومیزی شاه دزد وزیر

شاه دزد وزیر رومیزی هم در لیست سبک‌های متفاوت این بازی قرار دارد. این نوع بازی در سبک منطق می‌باشد. در واقع بازیکنان در این بازی سعی دارند که با حدس نقش دیگر بازیکنان و همچنین بلوف زدن در خصوص نقش خود، سکه بیشتری را کسب کنند. در طول زمان این بازی ممکن است که نقش‌های بازیکنان مرتبا عوض شود. همین مسأله می‌تواند باعث پیروزی یکی از بازیکنان در بازی شود.

روش بازی

در هر دور این بازی کلیه 6 نقش که متشکل از شاه، وزیر، دزد، جلاد، رعیت و داروغه هستند، حضور دارند. چنانچه تعداد بازیکنان این بازی از 6 نفر هم کمتر باشد، هر کدام از بازیکنان با 3 سکه بازی را آغاز کرده و منتظر نوبت خود می‌ماند. با رسیدن نوبت بازیکن می‌تواند کارت نقش خود را در ازای یک سکه مشاهده کند، کارت کلیه هم‌ بازی‌های خود را به راست و یا چب بچرخاند، در مورد نقش خود بلوف بزند.

هر یک از کارت‌هایی که در این سبک بازی وجود دارد یک قابلیت دارند. برای مثال شاه توانایی برداشت سکه از خزانه را دارد، دزد می‌تواند از همسایه خود سکه بدزدد، جلاد می‌تواند نقش بازیکنان را حدس بزند و پول‌های او را بگیرد. در واقع هیچ بازیکنی در این بازی بیکار نبوده و می‌تواند قابلیت خود را نشان دهد. هر زمانی که سکه‌های وسط بازی به اتمام رسید، بازی نیز تمام خواهد شد و بازیکنی که از بیشترین سکه برخوردار باشد، برند بازی است.

سخن پایانی

امیدواریم که از این مطلب وبلاگ مارکوشیال لذت برده باشید. پیشنهاد می‌کنیم که یکی از بازی‌های سنتی ایران را انتخاب کنید و به یاد گذشته در کنار دوستان، خانواده و فامیل خود آن را انجام دهید. در نهایت آرزو می‌کنیم که لحظات شیرینی را در کنار عزیزانتان سپری کنید و اگر نیاز به آشنایی با افراد هم سلیقه خود برای انجام این بازی‌ها دارید، از سایت و اپلیکیشن مارکوشیال برای یافتن رویدادهای تفریحی در نزدیکی خود استفاده کنید یا رویدادی برای این قبیل بازی‌ها و تفریحات ایجاد کنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟