نتایج بیشتری یافت نشد

بوستان طالقانی (پارک جنگلی عباس آباد) کجاست؟ | پارک طالقانی

معرفی پارک طالقانی تهران

اگر به دنبال پارکی در تهران هستید که بتوانید در آن به عکاسی، پیک نیک و سایر تفریحات دلخواه خود بپردازید، پارک طالقانی یکی از بهترین گزینه‌ها است. این پارک به عنوان یکی از زیباترین پارک‌های شهر تهران شناخته می‌شود و با توجه به اینکه در نزدیکی پل طبیعت و بوستان آب و آتش واقع شده است، افراد بسیار زیادی اقدام به بازدید از این پارک می‌کنند. بوستان طالقانی در واقع همان تپه‌های داوودیه سابق است که امروز با نام پارک جنگلی عباس آباد نیز شناخته می‌شود.

این پارک به نوعی عملکرد فرامنطقه‌ای دارد، حدود 310 هزار متر مربع وسعت داشته و در محله عباس آباد قرار گرفته است. این بوستان که جزو پارک‌های مطرح پایتخت کشورمان است، با توجه به قرار داشتن در ارتفاع، از یک چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا برخوردار است. به شکلی که اگر به این بوستان بروید، می‌توانید بخش بزرگی از شهر تهران را مشاهده کنید.

جالب است بدانید که این پارک در سالیان گذشته یک زمین کشاورزی بوده که مالک آن بانک کشاورزی بوده است. بعد از گذشت چند سال این زمین توسط شرکت نوسازی عباس آباد خریده شد و پروژه نوسازی آن نیز در سال 1350 هجری شمسی توسط مجلس تصویب گردید. نقشه پارک طالقانی توسط مهندس مشاور لوئیس دیویس ملیت انگلیسی داشت، طراحی شده است. ضمنا طراحی، آبیاری و همچنین فضاسازی بوستان طالقانی به دست یک شرکت اسپانیایی در سال 1356 شمسی آغاز شد و 4 سال بعد یعنی در سال 1360 شمسی به اتمام رسید.

پارک طالقانی کجاست؟

بسیاری از مردم تهران که قصد دارند به پارک طالقانی بروند، مسیرهای مناسب برای حضور در این بوستان را نمی‌شناسند. می‌توان گفت بهترین راه رسیدن به این بوستان، استفاده از مترو می‌باشد. برای این کار باید در خط 1 متروی تهران، در ایستگاه شهید حقانی از مترو پیاده شده و با نهایتا ده دقیقه پیاده‌روی، خودتان را به بوستان طالقانی برسانید. به غیر از این راه شما می‌توانید از ایستگاه شهید همت که در بخش جنوبی پارک طالقانی واقع شده است، به این بوستان بروید.

همچنین اگر تصمیم دارید با وسیله نقلیه شخصی خود به پارک طالقانی بروید، بایستی از طریق یکی از بزرگراه‌های شهید همت، حقانی و یا مدرس برای حضور در این بوستان اقدام کنید. در ضمن می‌توانید در خروجی بوستان طالقانی که در مجاورت پارک قرار دارد، خودروی شخصی خود را در پارکینگ، پارک کنید. 

شماره تلفن روابط عمومی پارک طالقانی: 88194574

اطلاعات بیشتر در مورد این بوستان قدیمی

پس از تأسیس، مسئولیت نگهداری و حفظ این بوستان زیبا، به سازمان فضای سبز و پارک‌های شهر تهران واگذار شد. سپس با گذشت 9 سال سازمان فضای سبز شهر تهران این مسئولیت را بر عهده شهرداری منطقه 3 تهران بزرگ گذاشت. بزرگ‌ترین تغییر و تحولاتی که این پارک تاکنون داشته است، در دهه 90 اتفاق افتاده است.

جالب است بدانید که بوستان طالقانی با تاسیس پل طبیعت بر روی بزرگراه شهید مدرس، به بوستان آب و آتش وصل شد. بعد از این اتفاق باغ موزه دفاع مقدس نیز در نزدیکی بوستان طالقانی افتتاح شد و بزرگ‌ترین پرچم کشورمان هم در این پارک قرار گرفت. مساحت این پرچم 1000 متر مربع است که در ادامه مطلب توضیحات بیشتری را در خصوص آن خواهیم داد.

پارک طالقانی یک مکان تفریحی ایده‌آل و مناسب برای خانواده‌ها یا دوست‌داران تفریحات سالم به حساب می‌آید. در واقع مردم تهران می‌توانند، در اوغات فراغت خود به همراه دوستان و خانواده در این مکان حاضر شوند و از تفریح در بوستان طالقانی لذت ببرند. این پارک با توجه به وجود آلاچیق‌ها و همچنین نیمکت‌های متعددی که در خود دارد، یک محل مناسب برای پیک نیک محسوب می‌شود.

اگر قصد دارید به بوستان طالقانی یا همان پارک جنگلی عباس آباد سر بزنید، به هیچ وجه نگران جای پارک نباشید، زیرا در این پارک محل‌های مناسبی برای پارک وسیله نقلیه وجود دارد و مشکلی از این بابت نیست. علاوه بر این‌ها مکان‌هایی هم برای پخت جوجه کباب طراحی شده است. نوع طراحی این مکان‌ها به شکلی است که بازدیدکنندگان می‌توانند بدون صدمه رساندن به طبیعت این بوستان، مشغول پخت غذای خود شوند.

ویژگی‌های پارک طالقانی

بوستان طالقانی با توجه به ویژگی‌های متعدد مانند مکان‌های مناسب برای ورزش کردن، زمین والیبال، زمین بسکتبال و مسیرهای پیاده‌روی، جزو پارک‌هایی است که ورزشکاران علاقه بسیار زیادی به آن دارند. با توجه این خصوصیات به ورزشکاران توصیه می‌کنیم که برای تمرینات خود حتما سری به پارک طالقانی بزنند. وجود چنین مکان‌هایی برای ورزشکاران، باعث تمایز این پارک نسبت به اکثر پارک‌های تهران شده است.

یکی از زیباترین صحنه‌هایی که می‌توان در این پارک دید، ماهی‌های قرمزی است که در حوض‌های سنگی پارک طالقانی یافت می‌شوند. در ابتدای این بوستان یک حوض زیبا با نمای سنگی بسیار شیک ساخته شده که به طور معمول با به پایان رسیدن ایام نوروز، مردم شهر تهران ماهی‌های شب عید خود را به این حوض میاندازند. در واقع این حوض با پایان تعطیلات نوروزی به یک نمایشگاه زیبایی از ماهی‌های قرمز کوچک تبدیل می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب پارک طالقانی ، آموزش‌هایی می‌باشد که در جهت حفظ و نگهداری طبیعت و فضای سبز ترتیب داده شده است. در واقع این بوستان فعالیت بسیار زیادی در این زمینه دارد؛ این موضوع را می‌توانید در تابلوهایی که با مضمون حفظ از فضای سبز و بوستان‌ها در این پارک نصب شده‌اند، مشاهده کنید. در این تابلوها روش نگهداری از بوستان و فضای سبز، هم برای بزرگسالان و هم برای خردسالان توضیح داده شده است. 

فضای دلنشین بوستان طالقانی

طبیعتا هر بوستانی که در کشورمان قرار دارد، از جذابیت و امکانات خاص خود برخوردار است. پارک طالقانی نیز به همین ترتیب است و حال و هوای بسیار جالبی دارد. با توجه به پوشش گیاهی زیبا و سایه‌ساری که در اکثر مناطق بوستان وجود دارد، می‌تواند شما را برای ساعاتی از هیاهوی تهران دور کند. برخی از مردم شهر تهران در حال حاضر با طبیعت قهر هستند، به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم که با حضور در بوستان طالقانی، به نوعی با طبیعت آشتی کنند.

در این پارک فضای بسیار دلنشین و آرامش‌بخشی را تجربه خواهید کرد. فرض کنید در مکانی قدم می‌زنید که صدای زیبای پرندگان به گوش می‌‎رسد، روی سنگ ریزه‌ها راه می‌روید، صدای شادی و خنده کودکان به را می‌شنوید و ورزش کردن نوجوانان و جوانان را می‌بینید. مطمئنا پیدا کردن چنین فضایی هم اکنون بسیار سخت شده است، زیرا امروزه همه تفریحات در اینترنت و فضای مجازی است و کمتر کسی به فکر تفریحات این شکلی می‌باشد.

برکه‌های سنگی که در پارک طالقانی وجود دارند، بلال فروش‌هایی که در نزدیکی این بوستان حضور دارند و همچنین شادی و نشاط خانواده‌هایی که در این پارک هستند، بدون شک انرژی مضاعفی را به شما تزریق خواهد کرد. فضای این پارک بسیار دلچسب و خاطره‌انگیز است؛ به شکلی که مطمئنا با یکبار حضور در بوستان طالقانی بدون تردید باز هم به دفعات به این بوستان خواهید آمد. 

امکانات متعدد بوستان طالقانی

امکانات فراوانی در بوستان طالقانی وجود دارد که باعث حضور بازدیدکنندگان بسیار زیادی در این مکان شده است. برای مثال می‌توان به مواردی چون، فضای پارکینگ وسیع، وسایل ورزشی، آلاچیق‌های متعدد، مسیر پیاده‌روی، بوفه و ... اشاره کرد. علاوه بر این امکانات یک راه چوبی بسیار زیبا و متفاوت در این پارک ساخته شده که جلوه فوق‌العاده‌ای را به این مکان بخشیده است. این راه چوبی که منحنی شکل است، یک فضای بسیار ایده‌آل و جالب برای عکاسی محسوب می‌شود، بنابراین اگر به پارک طالقانی می‌روید، فرصت ثبت عکس در راه چوبی این بوستان را از دست ندهید. در مورد این راه چوبی توضیحات کامل‌تری را در ادامه مطلب بیان می‌کنیم.

علت علاقه مردم به پارک طالقانی چیست؟

از دلایل عمده علاقه مردم برای رفتن به بوستان طالقانی، باید به موارد زیر اشاره کرد:

- وجود امکانات بسیار زیاد برای دورهمی‌های خانوادگی، پیک نیک و پختن جوجه کباب

مسیرهای بسیار خوب جهت دسترسی به این بوستان

قرار داشتن در لیست مکان‌های زیبا و سرسبز شهر تهران

نزدیک بودن به پل طبیعت، آسمان نمای گنبد مینا و پارک آب و آتش

شکم‌گردی در پارک طالقانی

بعد از یک تفریح حسابی و دلچسب، یکی از مواردی که بسیار لذت بخش است، صرف غذا و خوراکی‌های لذیذ است. در واقع هیچ تفریحی بدون خوردن خوراکی‌های خوشمزه تکمیل نخواهد شد. البته بوستان طالقانی از رستوران‌های مجلل و یا فودکورت برخوردار نیست. اما وجود چندین بوفه و کافه در این بوستان می‌تواند برای شما کارساز باشد. شما می‌توانید در این کافه‌ها به صرف نسکافه، کیک، چای، موهیتو، آبمیوه، بستنی و سایر میان‌ وعده‌ها مشغول شوید.

در ضمن می‌توانید با حضور در بوستان طالقانی از خوردن آش‌های متفاوت و خوشمزه لذت ببرید. همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم، بلال فروش‌هایی که در اطراف این پارک وجود دارند نیز می‌توانند شما را لذت خوردن این خوراکی خوشمزه بهره‌مند کنند. علاوه بر تمامی این موارد، شما می‌توانید در نزدیکی پارک طالقانی به بساطی‌های لبو، باقالی و ... سر زده و این خوراکی‌ها را هم امتحان کنید.

 گونه‌های گیاهی بوستان طالقانی

سبک طراحی پارک طالقانی به شکل استفاده از خط‌های نامنظم و ارگانیک می‌باشید. پوشش گیاهی بسیار متنوع و زیبایی در این پارک وجود دارد که برای مثال می‌توان به انجیر، سرو، درختچه‌های یاس زرد و توری، چنار، توت، کاج، نارون، گردو، افرا و اقاقیا اشاره کرد که به زیبایی‌های بوستان طالقانی افزوده‌اند. جالب است بدانید گیاه بلوط همیشه سبز نیز که به ندرت وجود دارد، در این بوستان نگهداری می‌شود. در بخش جنوبی این پارک هم می‌توانید یک طرح حلزونی شکل که پر از درخت‌های بلوط ایتالیایی است را مشاهده کنید.

راه‌چوبی بوستان طالقانی

در سالیان قبل راه‌های پیاده‌روی که در اطراف این بوستان وجود داشتند، خاکی بودند. اما در حال حاضر این پارک از راه‌های چوبی برخوردار است که زیبایی‌های بوستان طالقانی را دوچندان کرده است. این راه چوبی می‌تواند برای افراد مسن بسیار مفید باشد. قدم زدن در این راه‌ها باعث سلامتی افراد پا به سن گذاشته خواهد شد. وجود راه‌های چوبی برای پیاده‌روی، باعث شده پارک طالقانی شکلی خاصی داشته باشد. جالب است بدانید که بسیاری از مردم تهران، تنها برای پیاده‌روی در راه‌های چوبی، پا به بوستان طالقانی می‌گذارند. همچنین در این قسمت از بوستان شما می‌توانید مشغول عکاسی شده و خاطرات خود در پارک طالقانی را به ثبت برسانید.

پرچم ایران در بوستان طالقانی

در ابتدای این مطلب در خصوص پرچم بزرگ کشورمان که در بوستان طالقانی وجود دارد، صحبت کردیم. در این بخش از مطلب قصد داریم به شکل کامل‌تر در مورد این بخش نکاتی را بیان کنیم. پرچم کشورمان که در پارک طالقانی قرار گرفته است، 1000 متر مساحت و 150 متر ارتفاع دارد. این پرجم از نظر ارتفاع در رده سوم دنیا جای گرفته است. این پرچم به عنوان بلندترین پرچم در سراسر کشورمان شناخته می‌شود و در یکی از بلندترین بخش‌های بوستان طالقانی قرار دارد. در این بخش از پارک برج پرچم نیز واقع شده است.

تجهیزاتی که در برج پرچم به کار رفته است، متشکل از سامانه نگهدارنده و بالابر پرچم، صاعقه‌گیر، دستگاه هواسنج، چراغ هشدار هواپیما و دوربین ضدلغزش می‌باشد. جنس این پرچم از پارچه مقاوم بوده و در مواقعی که سرعت باد به 7 کیلومتر در ساعت می‌رسد، این پرچم در فراز آسمان به اهتزاز در می‌آید.

مکان‌های مناسب برای عکاسی

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود، عکاسی در این پارک لذت‌بخش باشد. پارک طالقانی زیبایی‌های متعددی دارد که به شما کمک می‌کند، عکس‌های خاطره‌انگیزی را ثبت کنید. این بوستان با توجه به پوشش جنگلی منحصر به فرد، پرنده‌های بسیار زیبا، برکه سنگی آب پر از ماهی قرمز، کودکان و نوجوانانی که در این پارک به تفریح مشغول هستند و راه‌ چوبی که در اختیار دارد، مکانی مناسب برای عکسبرداری محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید به همراه دوستان و خانواده خود عکس‌های دسته جمعی فوق‌العاده‌‌ای را در این بوستان به ثبت برسانید. سعی کنید با یک دوربین حرفه‌ای، به عکاسی در بوستان طالقانی بپردازید.

سخن پایانی

در انتهای این مطلب به شما پیشنهاد می‌کنیم، فرصت تفریح و پیک نیک را در پارک طالقانی یا همان جنگل عباس آباد از دست ندهید. با حضور در این پارک می‌توانید برای ساعاتی از مشغله‌های روزمره خود دور بمانید. همچنین می‌توانید به همراه خانواده و دوستان خود لحظات خوشی را در این بوستان زیبا پشت سر بگذارید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که بوستان طالقانی اکثر خصوصیات یک پارک فوق‌العاده را در اختیار دارد. پس بدون تردید به همراه دوستان و خانواده خود به این پارک سر بزنید. 

این قابلیت برای شما وجود دارد که در مارکوشیال افرادی را پیدا کنید که تصمیم دارند به پارک طالقانی بروند و در رویداد آن‌ها شرکت کنید. همچنین می‌توانید یک رویداد شکل دهید و افرادی که به طبیعت و پیک نیک علاقه دارند را به حضور این پارک دعوت کنید.


مارکوشیال

مارکوشیال پلتفرمی برگرفته از یک دغدغه اجتماعی برای بیشتر با هم بودنه. اینجا بهترین شرایط رو فراهم کردیم تا بتونین با کسانی که دوستشون دارین بصورت ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوشیال قرار دهید؟